Status
Inte öppen för fler kommentarer.
D
S Staffan-N skrev:
Om du bemödar dig med en länk så kommer det vara mitt framför mina ögon :)
Att länka till en av alla de saker som pågår är meningslöst, det är väl bättre att de som är intresserade kliver ur desinformationsbubblan istället och ser vad som pågår med egna ögon?

• Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
D
L lbgu skrev:
Samtidigt sysslar ju alla politiska partier just med sådant inför val. De lovar saker de vet att de inte kommer att hålla bara för att manipulera folk att rösta på dem. De säger ofta även osanningar om sina motståndare, också med syftet att manipulera folk till att inte rösta på de partierna.
Nej, verkligen inte, var har du fått det ifrån?

• Gilla
  • Haha
Intet och 2 till
  • Laddar…
D
Intet Intet skrev:
Men vad skall man göra när den välutbildade befolkningen, trots sina fina examina, likväl röstar fel? Proletariatets diktatur?
Det man talar om är bildning, som är ett bredare begrepp, man får väl titta på efterkrigstiden i Tyskland då man genomförde ett stort och långt samhällsprojekt för att komma ur det som ledde till andra världskriget. Vi behöver nog genomföra något liknande.

• Gilla
heimlaga och 5 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Jag svarade @kashieda som jag tror antog att välutbildade skulle vara mer motståndskraftiga mot politiska påtryckningar och lockelser, vilket skulle minska intesset för ytterpartier.
Min uppfattning är att de får vind i seglen för att de gamla partierna behandlar de nya "extrema" med högmod och skräck. Välutbildade eller ej, märker naturligvis väljarna det vilket ökar intesset istället för att minska det. Likadant I USA där Bidens supportar överöste Trump med hot och förolämpningar vilket givetvis fick motsatt effekt.

Därför frågade jag kasheida vad man gör när väljarna röstar "fel" trots utbildning.

Sedan dök den Österbottniska trollfabriken, "Gubben i lådan" upp med sin konspirationsteori och så var cirkusen i full gång 😁.

Något sådant, tänkte jag.
Ok, det är ju en klart förenkling att skylla på utbildningsnivå och missnöje i ett samhälle,

Fairlane Fairlane skrev:
Har inte trollfabrikerna någon del av det menar du? Påverkar de inte människor?

Matar man folk med en viss information tillräckligt mycket så påverkas folk. Om folk då baserar sina åsikter på felaktig information så är sannolikheten att de drar fel slutsatser väldigt hög.

Att trollfabriker påverkar är uppenbart. Om ett parti avlönar folk för att trolla så gör man det för att det ska påverka, även om de senare försöker förklara det med att det bara är humor.
Nej det är nog vi som fastnat i en trollfabrik och hittar inte ut. Ytterst pinsamt under EU valrörelsen att man mest diskuterade trollfabriker isf Europapolitik.

Har försökt följa det tyska nyvalet och jag har inte noterat någon trollfabriksdebatt i Tyskland däremot att de etablerade partierna med stor oro sett AfD¨s framfart. Sedan hanterar då den tyska demokratin det här med att man inte har några blockgränser och som det ser ut så blir det en koalitionsregering mellan CDU samt SPD dvs S+M i Sverige.

Här tvingas då partier att kompromissa och inte hoppa ner i en "politisk skyttegrav".

Sen såg jag igår att jag för första gången håller med de gröna i Tyskland 😉som inte vill stödja en massiv vapensatsning.

https://www.politico.eu/article/germany-green-party-friedrich-merz-spending-plan-military-spd/

Vi får se hur det går med "kompromissandet" i Tyskland för alla måste göra det.

Redigerat:
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
D
P paralun skrev:
Nej det är nog vi som fastnat i en trollfabrik och hittar inte ut. Ytterst pinsamt under EU valrörelsen att man mest diskuterade trollfabriker isf Europapolitik.

Har försökt följa det tyska nyvalet och jag har inte noterat någon trollfabriksdebatt i Tyskland däremot att de etablerade partierna med stor oro sett Afd¨s framfart. Sedan hanterar då den tyska demokratin det här med att man inte har några blockgränser och som det ser ut så blir det en koalitionsregering mellan CDU samt SPD dvs S+M i Sverige.

Här tvingas då partier att kompromissa och inte hoppa ner i en "politisk skyttegrav".

Sen såg jag igår att jag för första gången håller med de gröna i Tyskland 😉som inte vill stödja en massiv vapensatsning.

[länk]

Vi får se hur det går med "kompromissandet" i Tyskland för alla måste göra det.
Du har som vanligt missuppfattat, de har ett ryskt trollparti i Tyskland också och precis samma problem som vi har, om någon hoppat ur skyttegravarna så är det ju vi, där vårt största borgliga parti nu lämnat över tömmarna till Moskva och styrs via en svensk proxy och trollfabrik.

• Gilla
  • Haha
kashieda och 4 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Du har som vanligt missuppfattat, de har ett ryskt trollparti i Tyskland också och precis samma problem som vi har, om någon hoppat ur skyttegravarna så är det ju vi, där vårt största borgliga parti nu lämnat över tömmarna till Moskva och styrs via en svensk proxy och trollfabrik.
Jo men det är en mycket pinsam förklaringsmodell.

De som har mest svårt med "heliga kor" och kompromisser är de grön-röda och istället för sakpolitik och kompromisser så projicerar man på trollfabriker.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
D
P paralun skrev:

De som har mest svårt med "heliga kor" och kompromisser är de grön-röda och istället för sakpolitik och kompromisser så projicerar man på trollfabriker.
Jo, det är ju verkligheten

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Jo, det är ju verkligheten
Nej inte alls. Du får studera Tyskland, Frankrike samt Italien (där Meloni fick majoritet) och deras förklaringsmodeller och att man tar tag i det uppenbara isf skylla på trollfabriker.

Mycket primitiv debatt i Sverige!

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Nu har jag följt denna tråden några dagar utan att engagera mig mer än att läsa, och ju längre tråden blir desto fler överdrifter och förvanskningar innehåller den från bägge sidor i trådkriget.
Och Trump och Vance lyser med sin frånvaro i den, vore bättre om de var närvarande i tråden och frånvarande i WH...

Fairlane
P paralun skrev:

Är det inte mer pinsamt att istället för sakpolitik ha trollfabriker? Att inte ens kunna driva sin politiska tes synligt (och då bli avslöjad för falska uttalanden) utan dölja den?
Att påpeka galenskaperna med dessa trollfabriker är väl inte värre än att ha dessa trollfabriker?

Personligen tycker jag det är mycket viktigt att påpeka alla dessa trollfabriker. Alltför många klarar ju inte att läsa längre text och tror på allt som kommer i deras flöden. Det finns till och med folk som tror att de kan ta in längre texter och som ofta länkar till olika artiklar som "bevis" för att det de framför är korrekt, men artikeln säger något helt annat, så läsförståelsen är inte så hög.

• Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Det man talar om är bildning, som är ett bredare begrepp,
Tack för att du envist lyfter fram detta begrepp som antingen verkar vara okänt eller sammanblandas med utbildning.

Ellen Key definierade bildning såhär "Det vi har kvar när vi glömt allt vi lärt oss"

• Gilla
  • Älska
kashieda och 6 till
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
Nu har jag följt denna tråden några dagar utan att engagera mig mer än att läsa, och ju längre tråden blir desto fler överdrifter och förvanskningar innehåller den från bägge sidor i trådkriget.
Och Trump och Vance lyser med sin frånvaro i den, vore bättre om de var närvarande i tråden och frånvarande i WH...
Jo men det viktiga idag sker i Saudi-Arabien och Paris.

Jag tror det ser lovande ut för en "kompromiss" som även Putin kan acceptera.

England förefaller sedan sätta tryck på Trumpen

Fairlane
P paralun skrev:
Nej inte alls. Du får studera Tyskland, Frankrike samt Italien (där Meloni fick majoritet) och deras förklaringsmodeller och att man tar tag i det uppenbara isf skylla på trollfabriker.

Mycket primitiv debatt i Sverige!
Meloni har ingen egen majoritet...

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.