Status
Inte öppen för fler kommentarer.
P paralun skrev:
Jo jag tror det går bättre nu i Saudi-Arabien.

Det har det nog varit en febril aktivitet om vad man har för åsikter i London, Berlin, Paris o Bryssel och de direkta förhandlingsparterna Ukraina och USA.

Men det visar sig imorgon och Tisdag.
Det går säkert jättebra i Saudi.
https://x.com/x/status/1898977092567519444
 
  • Ledsen
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Vad sade han då?
Att en demokrati som man kan köpa för några hundratusen dollar är en svag demokrati
 
BirgitS
P paralun skrev:
Jo det finns nog mycket goda anledningar att vi funderar över vår egen demokrati isf skylla på påverkanskampanjer. Polarisering och missnöje driver ju förändringar och just Sverige har ju hamnat i i politiska skyttegravar.
Och du har inte insett att påverkanskampanjer har varit en del av att öka polarisering och missnöje?
 
  • Gilla
klaskarlsson och 6 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Det går säkert jättebra i Saudi.
Njou... vi för väl se. Amerikaner brukar ju sedan inte vilja ändra på dygnsrytmen så det blir väl kvällsföreställningar.

Sen är ju inte Ryssland med i Saudi utan det är ju en förhandling mellan Ukraina och USA.
 
BirgitS
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Just termen kommunist känns ju lite Lars-Ohly-stollig inom inrikespolitiken men partier med samma idéarv - socialismen och senare marxismen - är vi många som är långsiktigt oroade över och inte litar på. Deras trupper tenderar att hitta stora kollektiva projekt som de menar är så goda och stora att individerna måste offras, antingen deras rättigheter, deras välstånd eller deras liv. Och med sin moraliska övertygelse om att de har rätt och står på rätt sida av historien är de beredda att gå långt och kan kan även lura över mer godtrogna som t ex skötsamma socialliberaler eller moderata småkonservativa.
Men numera är det ju från högern som det kommer projekt som offrar människors frihet och rättigheter. Det är högern som kommer med lagförslag som gör det möjligt för polisen att kroppsvisitera vem som helst utan misstanke och att avlyssna även folk som inte är misstänkta etc. Folk som använder sig av civil olydnad åtalas för brott mot lagar som är avsedda för att straffa folk som spränger broar t.ex. Vissa grupper av folk får sina rättigheter inskränkta bara för att de tillhör dessa grupper.

"Han lyfter också oron över de brottsbekämpande åtgärder som sätts in.
– Det färskaste exemplet är visitationszoner där man då godtyckligt utan brottsmisstanke kan bli visiterad. Och det finns ju en risk som vi och andra är varnade för att det här kan leda till etnisk profilering, säger Fredrik."
https://www.tv4.se/artikel/7JQG6VbQ...t-brister-i-maenskliga-raettigheter-i-sverige

"”I stället för ett rättighetsperspektiv på våra samhällsutmaningar riskerar många av de politiska förslagen att leda till strukturell rasism, kollektiv bestraffning och misstänkliggörande av vissa grupper i samhället."
https://www.amnesty.se/aktuellt/sverige-manskliga-rattigheter-arsrapport-2023/

Välden ser inte ut som den gjorde på 90-talet.
 
  • Gilla
BengtH och 4 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Men numera är det ju från högern som det kommer projekt som offrar människors frihet och rättigheter. Det är högern som kommer med lagförslag som gör det möjligt för polisen att kroppsvisitera vem som helst utan misstanke och att avlyssna även folk som inte är misstänkta etc. Folk som använder sig av civil olydnad åtalas för brott mot lagar som är avsedda för att straffa folk som spränger broar t.ex. Vissa grupper av folk får sina rättigheter inskränkta bara för att de tillhör dessa grupper.

"Han lyfter också oron över de brottsbekämpande åtgärder som sätts in.
– Det färskaste exemplet är visitationszoner där man då godtyckligt utan brottsmisstanke kan bli visiterad. Och det finns ju en risk som vi och andra är varnade för att det här kan leda till etnisk profilering, säger Fredrik."
[länk]

"”I stället för ett rättighetsperspektiv på våra samhällsutmaningar riskerar många av de politiska förslagen att leda till strukturell rasism, kollektiv bestraffning och misstänkliggörande av vissa grupper i samhället."
[länk]

Välden ser inte ut som den gjorde på 90-talet.
Jo det tar ju tid för "röda" att komma upp ur den "politiska skyttegraven".

S-kravet: Gör hela södra Stockholm till visitationszon
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/73JeVv/s-kravet-gor-hela-sodra-stockholm-till-visitationszon

Sen mycket viktigare noterar jag att Tyskland förefaller ha bytt ut Scholz mot Klingbeil.
https://www.euractiv.com/section/politics/news/germanys-coalition-deal-inches-closer/

Englands Starmer verkar sedan ha friska/pragmatiska ideer.

Det tar sig sakta men säkert....😉
 
P paralun skrev:
Jo det tar ju tid för "röda" att komma upp ur den "politiska skyttegraven".

S-kravet: Gör hela södra Stockholm till visitationszon
[länk]

Sen mycket viktigare noterar jag att Tyskland förefaller ha bytt ut Scholz mot Klingbeil.
[länk]

Englands Starmer verkar sedan ha friska/pragmatiska ideer.

Det tar sig sakta men säkert....😉
Och Meloni steppar upp.
 
kashieda kashieda skrev:
Att en demokrati som man kan köpa för några hundratusen dollar är en svag demokrati
Bra. Då hade Trump rätt att Biden vann på valfusk. Roligt att vi kan vara ense även i denna tråd.
 
  • Wow
  • Haha
kashieda och 2 till
  • Laddar…
D
Intet Intet skrev:
Bra. Då hade Trump rätt att Biden vann på valfusk. Roligt att vi kan vara ense även i denna tråd.
Det är utrett och falskt, såklart, lika falskt som att Trump skulle ha vunnit genom valfusk.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 6 till
  • Laddar…
D
kashieda kashieda skrev:
Att en demokrati som man kan köpa för några hundratusen dollar är en svag demokrati
Det är väl en inbyggd svaghet i demokratier, människor kan manipuleras och det är människor som röstar, ser inget sätt att ta bort den risken.

Det finns ju ljusskygga företag/operationer som kan ge sådant inflytande mot betalning, ett välkänt och i sammanhanget rätt oskyldigt bolag var ju Cambridge Analytica.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 5 till
  • Laddar…
D
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är som om vi lever i olika världar. Du kokar soppa på en spik. Extraordinära påståenden kräver extraordinära bevis.
Du har det mitt framför ögonen, om du vill se. SD var ju bla med och validerade folkomröstningen på Krim för Putins del.

Sen har vi ju det roliga med SDs trollverkstad som bla sprider rysk propaganda i Sverige, visst blev det ju "lite tjafs" som blivit bevingade ord i sammanhanget men nu är alla bekväma med arrangemanget.
 
  • Gilla
Dilato och 6 till
  • Laddar…
Vem startade kriget?
Vem gick över gränsen?
Eh…

Only in US…
 
  • Ledsen
  • Arg
  • Haha
Dilato och 8 till
  • Laddar…
BirgitS
P paralun skrev:
Jo det tar ju tid för "röda" att komma upp ur den "politiska skyttegraven".

S-kravet: Gör hela södra Stockholm till visitationszon
[länk]

Sen mycket viktigare noterar jag att Tyskland förefaller ha bytt ut Scholz mot Klingbeil.
[länk]

Englands Starmer verkar sedan ha friska/pragmatiska ideer.

Det tar sig sakta men säkert....😉
Jag förstår inte alls vad det där har att göra med mitt inlägg som du citerade!
Rent "goddag yxskaft".

Anser du att det är bra eller dåligt att människors rättigheter och friheter minskas?
Det var vad mitt inlägg handlade om.
 
  • Gilla
Danne824 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.