Status
Inte öppen för fler kommentarer.
K karlmb skrev:
Jag noterar att endast "intet" skrattar här. Hoppas du fick bra betalt.
Om det är jag som är både tredje och andraperson i samma stycke?

Om så. Ja, jag tycker det är skrämmande att en politiker ni inte känner och än mindre vet vilka beslut denne fattar och på vilka grunder, kan bli en Jesusfigur för er. Trots att ni egentligen inte har en susning om ifall det han beslutar, är positivt eller inte. Kanske gör han grava misstag som orsakar massdöd. Eller så gör han det inte. Jag vet inte och det gör inte ni heller. Ändå får han inte kritiseras. Varför?
Därför lade jag till en skrattgubbe. Hade det funnits en "är du helt från vettetgubbe", hade den passat bättre. Men, man tager vad man haver.😀

Hoppas detta förtydligande är gott nog.
 
D
L lbgu skrev:
Självklart finns det massor med sådana exempel. Men det vanligaste är att försvararen förlorar mer eftersom det är vanligast att anfallaren vinner och därmed orsakar stora förluster på flyende försvarstrupper eller så ger sig bara försvararna när det ser hopplöst ut.. Anledningen är att anfallaren oftast är helt överlägsen. Tänk USA mot Irak. Irakierna var ordentligt nergrävda i befästningslinjer, men det hjälpte inte ett dugg eftersom USA hade övertag i allt som räknades.



Där är det så. Men detta var ett stort undantag i historien.


???? Tyskarnas förluster var mycket mindre än sovjeternas 1941 och under hela kriget. Hade tyskarna haft större förluster än sovjeterna hade de fått slut på folk. De slog typiskt igenom försvarslinjerna på några ställen och omringade de som fanns emellan.


Som jag skrivit några gånger så är ryssarna unika i det fallet att de i princip alltid har mycket högre förluster än motståndarna oavsett om de anfaller eller försvarar sig.

Fast det är ju just det som oftast är fallet. Anfallaren är överlägsen på de flesta områdena. Det är av den anledningen som oftast anfallaren får lägre förluster än försvararen. Men givetvis blir förlusterna oftast enorma när en sida som är underlägsen motståndaren anfaller. Men det är det ovanliga, oftast har anfallaren alla fördelar typ luftherravälde, gott om ammunition m.m.
Ditt resonemang påminner om den ryska propagandan kring Ukraina att anfallaren per definition alltid har övertaget och därför borde vinna med färre förluster. Men i verkligheten har vi sett gång på gång att anfallare ofta lider större förluster, särskilt när de möter starkt försvar.

Tyska invasionen av Sovjet 1941.


Ja, initialt hade tyskarna färre förluster, men det var inte för att anfallare alltid klarar sig bättre.
Sovjets katastrofala ledarskap och usla beredskap gav tyskarna en fördel.
Men när Röda armén började försvara sig effektivt vid Moskva 1941, Stalingrad 1942 och Kursk 1943 vändes förlustförhållandet helt.

Rysslands invasion av Ukraina 2022

Du erkänner själv att Ryssland tar högre förluster men försöker framställa det som unikt för just dem.
Det är det inte.

Anledningen till Rysslands enorma förluster är att Ukraina är ett väl förberett försvar som använder modern teknologi och överlägsna taktiker.

Detta är inte unikt för Ukraina det är ett mönster i historien.

Tex:

Slaget vid Verdun (1916)
– Tysk offensiv, enorma förluster på båda sidor, men anfallet kostade mer än det gav.

Slaget vid Kursk (1943)
– Tyskarnas offensiv stoppades och de förlorade enorma mängder pansar och manskap.

D-dagen och striderna i Normandie (1944) – De allierade hade höga initiala förluster vid landstigningen, men tyskarna led större samlade förluster i den totala offensiven.

Tet-offensiven (1968, Vietnamkriget) – Nordvietnameserna attackerade över hela Sydvietnam men led enorma förluster utan att uppnå sina mål.

Israels invasion av Libanon (2006) – Hizbollahs försvar kostade Israel betydligt mer än förväntat och ledde till strategiska misslyckanden.

När ett försvar är välorganiserat och har moderna vapen, lider anfallaren ofta högre förluster.
Detta är en historisk realitet som Ryssland nu får känna på i Ukraina.

Att hävda att anfallare alltid har lägre förluster är en förenklad och felaktig rysk talking point som inte håller för historisk granskning.

Så antingen fick du underkänt i Historia eller så försöker du sprida Rysk propaganda.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Skulle Zelensky gå med på det här skulle han göra sig skyldig till landsförräderi
jösses. Du har detekterat ännu en (potentiell) landsförrädare. Skall han korsfästas. 😁Du överträffar snart storinkvisitorn själv. Den som avslöjar flest landsförrädare vinner Kalle Blomkvistklubbens guldmedalj.

Är även Trump och Vance landsförrädare?
 
  • Wow
  • Arg
kashieda och 1 till
  • Laddar…
D Danne824 skrev:
Ditt resonemang påminner om den ryska propagandan kring Ukraina att anfallaren per definition alltid har övertaget och därför borde vinna med färre förluster. Men i verkligheten har vi sett gång på gång att anfallare ofta lider större förluster, särskilt när de möter starkt försvar.

Tyska invasionen av Sovjet 1941.


Ja, initialt hade tyskarna färre förluster, men det var inte för att anfallare alltid klarar sig bättre.
Sovjets katastrofala ledarskap och usla beredskap gav tyskarna en fördel.
Men när Röda armén började försvara sig effektivt vid Moskva 1941, Stalingrad 1942 och Kursk 1943 vändes förlustförhållandet helt.

Rysslands invasion av Ukraina 2022

Du erkänner själv att Ryssland tar högre förluster men försöker framställa det som unikt för just dem.
Det är det inte.

Anledningen till Rysslands enorma förluster är att Ukraina är ett väl förberett försvar som använder modern teknologi och överlägsna taktiker.

Detta är inte unikt för Ukraina det är ett mönster i historien.

Tex:

Slaget vid Verdun (1916)
– Tysk offensiv, enorma förluster på båda sidor, men anfallet kostade mer än det gav.

Slaget vid Kursk (1943)
– Tyskarnas offensiv stoppades och de förlorade enorma mängder pansar och manskap.

D-dagen och striderna i Normandie (1944) – De allierade hade höga initiala förluster vid landstigningen, men tyskarna led större samlade förluster i den totala offensiven.

Tet-offensiven (1968, Vietnamkriget) – Nordvietnameserna attackerade över hela Sydvietnam men led enorma förluster utan att uppnå sina mål.

Israels invasion av Libanon (2006) – Hizbollahs försvar kostade Israel betydligt mer än förväntat och ledde till strategiska misslyckanden.

När ett försvar är välorganiserat och har moderna vapen, lider anfallaren ofta högre förluster.
Trevligt . Vi är överens. Naturligtvis är det svårare att anfalla än försvara. Anfallaren måste exponera sig samtidigt som försvararen kan ligga relativt tryggt i sin bunker och skjuta prick.
D Danne824 skrev:
Detta är en historisk realitet som Ryssland nu får känna på i Ukraina.
Att underskatta sin fiende är aldrig bra. Det fick Ryssland bittert erfara initialt.
D Danne824 skrev:
Att hävda att anfallare alltid har lägre förluster är en förenklad och felaktig rysk talking point som inte håller för historisk granskning.
Alla krigsförande parter i alla krig har en febless för att försköna den egna insatsen. Som när tonårspojkar skryter för varandra över sina erövringar. Gärna i kombination med en rejäl fylla.🥵
D Danne824 skrev:
Så antingen fick du underkänt i Historia eller så försöker du sprida Rysk propaganda.
 
D
Intet Intet skrev:
jösses. Du har detekterat ännu en (potentiell) landsförrädare. Skall han korsfästas. 😁Du överträffar snart storinkvisitorn själv. Den som avslöjar flest landsförrädare vinner Kalle Blomkvistklubbens guldmedalj.

Är även Trump och Vance landsförrädare?
Vad vi kommer att kalla Trump, Vance och deras politik i framtiden återstår att se.
Men sett till hur de hanterar USA,s roll gentemot Ryssland, tror jag inte att historien kommer att vara särskilt positiv i sin bedömning.

Jag är långt ifrån ensam om att vara skeptisk.

"Forskare och experter är ense om att eftergiftspolitiken mot Tyskland och under 1930-talet är en av de bidragande orsakerna bakom krigsutbrottet 1939. Nu varnar en del för att samma typ av eftergiftspolitik återigen börjar synas – och den här gången är det Donald Trump och USA som ger efter för Rysslands krav."
Källa https://www.tv4.se/artikel/3HZen7ZyMgliFrTHVru1GQ/tydlig-parallell-till-andra-vaerldskriget

"Han (Trump, red förtydling) är som en dålig maffiaboss, jag tror inte att det kommer fungera i längden. Han kan vara en bra förhandlare på kort sikt, men skulle behöva skaffa betydligt långsiktigare relationer med nationer, säger han."
Källa
https://www.tv4.se/artikel/6I8aDF3O...-foerhandlingsteknik-fungerar-inte-i-laengden

Dyster läsning, nu vet jag att det kommer påhopp om avsändare och politiska tillhörigheter.

Men det här är inte en enskild TV4 åsikt utan en återkommande analys från västerländska forskare.
Att ignorera varningssignalerna är en risk, en risk vi sett historien upprepa tidigare.
 
  • Gilla
BirgitS och 5 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Det är den inte. Meloni vill utlösa art 5 i NATO.
Nä. Inte längre. Hon ändrade sig dagen efter😉.
 
Unikt namn
Intet Intet skrev:
Larva dig inte😀. Det var bildligt talat. Som när jag säger till dig -"ringer tillbaka om 5 sekunder". Tror du verkligen då att jag ringer om exakt 5 sekunder?
Trump vill framförallt plundra Ukraina på naturtillgångar, så jag antar att dina 5 sekunder snarare betyder att du vill stjäla alla mina hockeybilder?
Det där tvärtom-språket är svårtolkat. Du får skriva en översättningstabell.
Självklart. De har vind i seglen vilket kommer ge fördelar vid förhandlingsbordet! Hade Ukraina kunnat, hade de gjort lika dant.
Alternativa fakta från RT?
Gäsp.
 
  • Gilla
djac och 3 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Trump vill framförallt plundra Ukraina på naturtillgångar, så jag antar att dina 5 sekunder snarare betyder att du vill stjäla alla mina hockeybilder?
Det där tvärtom-språket är svårtolkat. Du får skriva en översättningstabell.
Nu får du förtydliga dig lite, för du svarar på mitt inlägg (nedan) som är totalt fritt från hockeybilder och naturtillgångar. Hur lyckades du klämma in dom och varför?

Larva dig inte😀. Det var bildligt talat. Som när jag säger till dig -"ringer tillbaka om 5 sekunder". Tror du verkligen då att jag ringer om exakt 5 sekunder?
 
D Danne824 skrev:
Ditt resonemang påminner om den ryska propagandan kring Ukraina att anfallaren per definition alltid har övertaget och därför borde vinna med färre förluster. Men i verkligheten har vi sett gång på gång att anfallare ofta lider större förluster, särskilt när de möter starkt försvar.
Ryssarna är så värdelösa på att kriga att de i princip alltid lider högre förluster oavsett ifall de anfaller eller försvarar. Givetvis lider anfallaren högre förluster ju bättre försvar det är. Men det vanliga är att anfallare är överlägsna i antal/materiel och därför lider oftast försvararna högre förluster. Givetvis förekommer det att anfallare åker på större förluster. Men det gällde vad som var vanligast.

D Danne824 skrev:
Men när Röda armén började försvara sig effektivt vid Moskva 1941, Stalingrad 1942 och Kursk 1943 vändes förlustförhållandet helt.
De vändes inte helt, sovjeterna led i princip större förluster än tyskarna hela kriget. Finns givetvis några undantag. Men både vid Kursk och Stalingrad var de sovjetiska förlusterna större än axelmakternas.
 
L lbgu skrev:
Ryssarna är så värdelösa på att kriga att de i princip alltid lider högre förluster oavsett ifall de anfaller eller försvarar. Givetvis lider anfallaren högre förluster ju bättre försvar det är. Men det vanliga är att anfallare är överlägsna i antal/materiel och därför lider oftast försvararna högre förluster. Givetvis förekommer det att anfallare åker på större förluster. Men det gällde vad som var vanligast.


De vändes inte helt, sovjeterna led i princip större förluster än tyskarna hela kriget. Finns givetvis några undantag. Men både vid Kursk och Stalingrad var de sovjetiska förlusterna större än axelmakternas.
Ryssarna är väldigt bra på att kriga men de styrande har en fundamentalt annorlunda syn på hur och varför man krigar och hur och varför staten finns.
Vanliga ryssar är så vana vid att inte ha något värde eller rättigheter att de har anpassat sig för att själva kanske överleva.

Enligt deras sätt att se är soldater jämförbara med granater. Förbrukningsvara. Folket existerar endast för att tjäna staten och producera resurser som kan sugas ut. Om några miljoner soldater dör har ingen betydelse alls så länge staten når sitt krigsmål. Tvärtom så kan makthavarnas grepp om folket stärkas när några miljoner unga män som annars skulle kunna börja protestera mot makthavarna stupar i stället.
Cynismen är total och förlusterna därefter.
 
  • Gilla
  • Ledsen
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
D
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Du får driva opinion under falsk identitet i en liberaldemokrati och sprida lögner på ett systematiskt sätt. Du får även anställa och avlöna folk för att göra det i stor skala.

Är det moraliskt klandervärt? Ja det tycker jag, men det är en del av demokratins spelregler.
Det är ingen bärande del av en god demokrati, lika lite som exempelvis mord, som ju också förekommer i en demokrati.

Att normalisera förekomsten av fientliga påverkanskampanjer och systematiskt ljugande är inte något man normalt gör, det är knepigt men kanske ett tecken på hur långt det har gått.
 
  • Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Det är ingen bärande del av en god demokrati, lika lite som exempelvis mord, som ju också förekommer i en demokrati.
Och att ett politiskt parti är så rätt för kommunister att de beordrar fackligt aktiva att spionera på vårdpersonalen efter de, de tror är kommunister. Liknar jakten på häxor eller landsförrädare😅 i denna tråd.
D djac skrev:
Att normalisera förekomsten av fientliga påverkanskampanjer och systematiskt ljugande är inte något man normalt gör, det är knepigt men kanske ett tecken på hur långt det har gått.
Det har förekommit i alla tider. Skillnaden nu är att det är så mycket lättare. Eller som Vance uttryckte det när han läxade upp EU. -Om man kan påverka utgången i ett val med några hundra tusen Dollar, är det inte mycket till demokrati från första början.
 
D djac skrev:
Det är ingen bärande del av en god demokrati, lika lite som exempelvis mord, som ju också förekommer i en demokrati.

Att normalisera förekomsten av fientliga påverkanskampanjer och systematiskt ljugande är inte något man normalt gör, det är knepigt men kanske ett tecken på hur långt det har gått.
Yttrandefrihet är en bärande del, och med den så slinker det in ett visst missbruk. Skyddsmekanismen är fria medier som exponerar klandervärda uttalanden och påverkansoperationer.

Att upprätthålla ett våldsmonopol är även det centralt, mord kan inte tolereras.
 
  • Gilla
jawen och 1 till
  • Laddar…
D
Intet Intet skrev:
Och att ett politiskt parti är så rätt för kommunister att de beordrar fackligt aktiva att spionera på vårdpersonalen efter de, de tror är kommunister. Liknar jakten på häxor eller landsförrädare😅 i denna tråd.

Det har förekommit i alla tider. Skillnaden nu är att det är så mycket lättare. Eller som Vance uttryckte det när han läxade upp EU. -Om man kan påverka utgången i ett val med några hundra tusen Dollar, är det inte mycket till demokrati från första början.
Jag tror inte att någon är rädd för kommunister längre?

Falsk dikotomi är ett av de säkra tecknen på att det är en autokrat, jag ser den propagandan upprepas här hela tiden, hybridkrigföring är vare sig normalt eller acceptabelt.

Däremot är det korrekt att demokratin i många länder har försvagats, bla genom långvariga och omfattande påverkanskampanjer men också genom att metodiskt försvaga bla bildningen.
 
  • Gilla
heimlaga och 5 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Det är ingen bärande del av en god demokrati, lika lite som exempelvis mord, som ju också förekommer i en demokrati.

Att normalisera förekomsten av fientliga påverkanskampanjer och systematiskt ljugande är inte något man normalt gör, det är knepigt men kanske ett tecken på hur långt det har gått.
Jo det finns nog mycket goda anledningar att vi funderar över vår egen demokrati isf skylla på påverkanskampanjer. Polarisering och missnöje driver ju förändringar och just Sverige har ju hamnat i i politiska skyttegravar.

Mer intressant att se Tyskland som inte har blockgränser och om allt nu går bra så bildar CDU samt SPD regering. (jmf M+S i Sverige) Likaså i EU-parlamentet.
Italien är ett annat exempel med Meloni som nu är i "finrummet":

Sen att sätta sig över andra länders styressätt bör vi nog kraftigt tona ner för att få ihop världen igen.
 
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.