Status
Inte öppen för fler kommentarer.
K karlmb skrev:
Det där var riktigt lågt.
Zelensky har visat större statsmannaskap och verkligt ledarskap än alla nu levande statsöverhuvuden.
Jag noterar att endast "intet" skrattar här. Hoppas du fick bra betalt.
 
  • Gilla
  • Haha
vanpire och 6 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Samtidigt borde USA varit det minst krigströtta landet. De hade varit med kortast tid, inte haft några större civila förluster och deras militära förluster var väldigt små jämfört med de andra.
Men USA var samtidigt också inte under några hot, & hade kanske inte deltagit alls med eget manskap om inte Japanerna bombat Pearl Harbor i dec 1941

England var en annan sak med både "närheten" & den mycket dåliga ekonomin.

Men idag är situationen helt annan & dom länder som vill kan stödja Ukraina & samtidigt motarbeta Ryssland som land, då deras egna länder fortfarande fungerar & inte är i direkt krig själva, med allt som det innebär.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Med nuvarande personer i Kreml o i Washington utesluter jag ingenting. Men det går ju inte att sitta helt paralyserad och inte göra nånting pga det.
Jo men det har förmodligen aldrig förhandlats så mycket i modern tid som nu i maktens boningar.
Bara att vi inte ser det.

Next stop Saudi imorgon.
 
P paralun skrev:
Jo men det har förmodligen aldrig förhandlats så mycket i modern tid som nu i maktens boningar.
Bara att vi inte ser det.

Next stop Saudi imorgon.
Förhandlingarna verkar inte vara så sofistikerade...
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Förhandlingarna verkar inte vara så sofistikerade...
Jo jag tror det går bättre nu i Saudi-Arabien.

Det har det nog varit en febril aktivitet om vad man har för åsikter i London, Berlin, Paris o Bryssel och de direkta förhandlingsparterna Ukraina och USA.

Men det visar sig imorgon och Tisdag.
 
Redigerat:
P paralun skrev:
Jo jag tror det går bättre nu i Saudi-Arabien.

Den har det nog varit en febril aktivitet om vad man har för åsikter i London, Berlin, Paris o Bryssel och de direkta förhandlingsparterna Ukraina och USA.

Men det visar sig imorgon och Tisdag.
Det har kommit relativt klara indikationer från regimen i USA att det förutsätts att Ukraina kapitulerar och skriver på mineralavtalet och betalar ett skyhögt krigsskadestånd och tillsätter en Putinvänlig president och regering.
Med andra ord är allt bara spel för gallerierna. Skulle Zelensky gå med på det här skulle han göra sig skyldig till landsförräderi i sin position som president.

Nu gäller det att hjälpa Ukraina med så mycket vapen och utrustning vi någonsin kan!
 
  • Gilla
MultiMan och 10 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Jag noterar att endast "intet" skrattar här. Hoppas du fick bra betalt.
Allmänt har ju putinregimen visat sig vara opålitlig när det gäller betalningar i alla former. Soldaterna blir väldigt ofta utan lön och de efterlevande blir utan ersättningar när soldaten har stupat i köttkvarnen.
Om de inte betalar lönen i förskott är risken stor att Intet blir besviken.......
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Det har kommit relativt klara indikationer från regimen i USA att det förutsätts att Ukraina kapitulerar och skriver på mineralavtalet och betalar ett skyhögt krigsskadestånd och tillsätter en Putinvänlig president och regering.
Med andra ord är allt bara spel för gallerierna. Skulle Zelensky gå med på det här skulle han göra sig skyldig till landsförräderi i sin position som president.

Nu gäller det att hjälpa Ukraina med så mycket vapen och utrustning vi någonsin kan!
Jo men nu ska de förhandla imorgon och se var man hamnar. Sen tror jag inte Zelenskij kommer att ses som en landsförrädare utan att han gjort sitt bästa i en omöjlig situation.

Sen tror jag mycket kommer att handla om säkerhetsgarantier för att kunna gå vidare med Putinförhandlingar.
 
D
L lbgu skrev:
Har ingen källa. Men lite grundläggande historiekunskaper säger mig att det gäller. Som jag sa, se bara på de amerikanska attackerna på hårt befästa japanska öar. Skulle det gått 3 döda amerikaner på varje död Japan så hade nog USA avbrutit kriget.
Har du någon källa på att anfallare generellt skulle ha högre förluster än försvarare? I ett tidigt skede av striderna kan det säkert vara så, men sker genombrott så sticker försvararnas förluster upp. Och genombrott sker oftast då anfallaren oftast är överlägsen.


Jag tror du blandar ihop lite saker. Det som brukar sägas är att anfallaren bör ha ett 3-1 överläge.
Det finns gott om historiska exempel där anfallaren lidit större förluster än försvararen, särskilt vid frontalangrepp mot befästa positioner.

Första världskrigets skyttegravskrig, tyska anfallet på Sovjetunionen 1941 och Rysslands invasion av Ukraina 2022 är tydliga exempel.

Ditt exempel med USA:s attacker på japanska öar är missvisande där var amerikanerna oftast numerärt och materiellt överlägsna, och japanerna tillämpade defensiva taktiker som självmordsattacker.

Det är inte representativt för större krigsscener där angriparen oftast behöver betala ett högt pris för att bryta igenom försvarslinjer.

Statistiskt sett har anfallaren ofta högre förluster initialt, särskilt om försvararen har väl utbyggda befästningar.

Att genombrott sedan kan leda till stora försvararförluster är sant, men det sker inte per automatik det beror på om anfallaren lyckas exploatera sina framgångar.

Rysslands krig i Ukraina visar att misslyckade offensiver leder till massiva förluster för anfallaren, snarare än snabba genombrott.
 
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
D Danne824 skrev:
Det finns gott om historiska exempel där anfallaren lidit större förluster än försvararen, särskilt vid frontalangrepp mot befästa positioner.

Första världskrigets skyttegravskrig, tyska anfallet på Sovjetunionen 1941 och Rysslands invasion av Ukraina 2022 är tydliga exempel.
Man kan lägga till D-Day, trotts alla dom allierades bomber & artilleri som avfyrades från krigsskepp & flygplan innan vart utgången ca 2,6 mot 1

Ardenneroffensiven hade liknande siffror.
 
  • Gilla
Danne824
  • Laddar…
J jawen skrev:
Man kan lägga till D-Day, trotts alla dom allierades bomber & artilleri som avfyrades från krigsskepp & flygplan innan vart utgången ca 2,6 mot 1

Ardenneroffensiven hade liknande siffror.
Njou men Ukraina liknar väl mer 1:a världskriget

"Efter att den tyska marschen mot Paris stoppats, hamnade västfronten i ett statiskt utmattningskrig med en skyttegravslinje som knappt kom att förändras fram till 1917."

"På västfronten inget nytt"

https://sv.wikipedia.org/wiki/Första_världskriget

Människan är uppfinningsrik för att förgöra varandra!
 
D Danne824 skrev:
Det finns gott om historiska exempel där anfallaren lidit större förluster än försvararen, särskilt vid frontalangrepp mot befästa positioner.
Självklart finns det massor med sådana exempel. Men det vanligaste är att försvararen förlorar mer eftersom det är vanligast att anfallaren vinner och därmed orsakar stora förluster på flyende försvarstrupper eller så ger sig bara försvararna när det ser hopplöst ut.. Anledningen är att anfallaren oftast är helt överlägsen. Tänk USA mot Irak. Irakierna var ordentligt nergrävda i befästningslinjer, men det hjälpte inte ett dugg eftersom USA hade övertag i allt som räknades.


D Danne824 skrev:
Första världskrigets skyttegravskrig
Där är det så. Men detta var ett stort undantag i historien.

D Danne824 skrev:
tyska anfallet på Sovjetunionen 1941
???? Tyskarnas förluster var mycket mindre än sovjeternas 1941 och under hela kriget. Hade tyskarna haft större förluster än sovjeterna hade de fått slut på folk. De slog typiskt igenom försvarslinjerna på några ställen och omringade de som fanns emellan.

D Danne824 skrev:
Rysslands invasion av Ukraina 2022
Som jag skrivit några gånger så är ryssarna unika i det fallet att de i princip alltid har mycket högre förluster än motståndarna oavsett om de anfaller eller försvarar sig.
D Danne824 skrev:
Ditt exempel med USA:s attacker på japanska öar är missvisande där var amerikanerna oftast numerärt och materiellt överlägsna, och japanerna tillämpade defensiva taktiker som självmordsattacker.
Fast det är ju just det som oftast är fallet. Anfallaren är överlägsen på de flesta områdena. Det är av den anledningen som oftast anfallaren får lägre förluster än försvararen. Men givetvis blir förlusterna oftast enorma när en sida som är underlägsen motståndaren anfaller. Men det är det ovanliga, oftast har anfallaren alla fördelar typ luftherravälde, gott om ammunition m.m.
 
H heimlaga skrev:
Har kommer tillbaka till det gång på gång i olika sammanhang: Hans arbetsgivare anser att Sverige bör gå ur Nato och lägga ned försvaret och närma sig Ryssland politiskt. Bli ett andra Vitryssland.

Vi kan ju räkna ut vem arbetsgivaren är på den grunden.
Jag hoppas Säpo är informerade.
Tack, heimlaga. Du är den i särklass roligaste skribenten i hela forumet och jag läser med stort nöje alla dina inlägg, trots att du med all sannolikhet skojar med oss genom dina finurliga observationer och knivskarpa analyser.
Vad som avslöjade dig? Apberget på Kungsholmen. SÄPO. 🐵 (Se ovan)
Väntar med iver på ditt nästa inlägg.
 
P paralun skrev:
Jo men nu ska de förhandla imorgon och se var man hamnar. Sen tror jag inte Zelenskij kommer att ses som en landsförrädare utan att han gjort sitt bästa i en omöjlig situation.

Sen tror jag mycket kommer att handla om säkerhetsgarantier för att kunna gå vidare med Putinförhandlingar.
Nu är ju läget vid fronten inte omöjligt.
Beroende på vilket stöd Ukraina kan få från normala länder så kan man mkt väl vinna detta.
Får EU på något vis till detta med luftherraväldet tex så kan hela UAF fokusera på att driva ut orcher meter för meter.
Har de bara några CV90, Archer och Bradley's kvar så är de ju överlägsna nordkoreaner och fyllerister med cyklar ich åsnor.
Att då går och skriva under en kapitulation är ju inte direkt något man vore stolt över.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
BirgitS och 5 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Självklart finns det massor med sådana exempel. Men det vanligaste är att försvararen förlorar mer eftersom det är vanligast att anfallaren vinner och därmed orsakar stora förluster på flyende försvarstrupper eller så ger sig bara försvararna när det ser hopplöst ut.. Anledningen är att anfallaren oftast är helt överlägsen. Tänk USA mot Irak. Irakierna var ordentligt nergrävda i befästningslinjer, men det hjälpte inte ett dugg eftersom USA hade övertag i allt som räknades.****
Jo men angående Irak så trodde väl mer Irak att de hade bra försvarslinjer men allt mosades av amerikanska trupper på några dagar.

Det var väl sedan bara Baghdad-Bob som höll skenet uppe....😉
 
  • Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.