J jawen skrev:
Du vet inte vad ID06 är va ?
I över 20 år har identifiering på byggen krävts via avläsare & att gå igenom en spärr.
Börja det brinna på ett bygge, så ska dom veta vilka som är på plats.
Skanska hade också tvång om att alla som jobbade på deras byggen, behövde se en säkerhetsvideo på 34 minuter.

Absolut så kryllar dom av balter framförallt, men i Sverige måste man vara fackansluten & detta ger byggnadsarbetarna bättre villkor, med lön, rättigheter, arbetssäkerhet mm.

Många utan arbetstillstånd säger du, men det tror jag inte ett dugg på förens du styrker det.
Klart att kleti & pleti kan jobba svart hemma hos grosshandlaren Silferstedht ute i Saltsjöbaden, då precis alla byggjobb inte kan kontrolleras, men det var inte det saken gällde.

Jaha det säger du!
Då kanske du kan dra några av dessa länders "hårda" byggkrav här?

Eller sluta lukta på korken.
vad konstigt för en månad sen gick jaag rakt in på ett skanska bygge had blå kläder på inte en person som stopa mig men när jag var i london på ett stort bygge i våras så vart jag stoppad direkt vart tvungen skriva in mig när jag var där med polarens firma dom hade till och med ett staket runt dike på platsen som var 10cm djupt har aldrig sett så många grindar och stängsel som dom hade där på ett svenskt bygge och då har jag jobbat i sverige i många år

sen visa jag artikeln om hiss olyckan som hände för ett tag sen i stockholm till franska vänner dom menade dom ansvariga hade gripits och inte släppts på fri fot som dom gjorde hade vart häktad fram till rättegång här nere och skadestånden hade vart otroligt höga efter fängelse dom

makhno_ makhno_ skrev:
Att folk frivilligt vill ha "hotellkänsla" är för mig omöjligt att förstå.
Mja, men där finns väl inget att förstå.
Dvs det är inga logiska operationer involverade.

Det handlar bara om rena emotionella preferenser.

makhno_ makhno_ skrev:
Att folk frivilligt vill ha "hotellkänsla" är för mig omöjligt att förstå. Termen dök upp för en 10(?) år sedan och spred sig något enormt. Bostadsrättsbyggare och deras mäklare ville alltid få in den i marknadsföringen.

Hotell är djupt opersonliga miljöer, de mest exklusiva hotellen gör ofta allt för att undvika just den känslan.

MInimalism kan vara ett starkt verktyg för att skapa en sorts overklig eller öververklig känsla, men då skall det helst ske mer som inom konsten än som inom hotellminimalismen. Dragningen till hotellestetiken är nog för att gemene man ser det som bilden av lyx och framgång. Sveriges miljardärer är tyvärr också "gemene man" mentalt.
Jag reagerade också på idén om "spahotell". Då ser jag framför mig en överdimensionerad brutalistisk kursgård byggd för LO på 70-talet, med trånga rum som knappt rymmer en enkelsäng, och som sedermera oärligt sminkats om till något käckt tema där betong egentligen inte alls hör hemma. Typ "Beach House".

(Inget ont menat om brutalism dock)

• Haha
Intet
  • Laddar…
P
G Ganescha skrev:
Närmare 30 miljoner för det där? 😂
Inte ens ett vettigt garage…
Mycket märkligt att de inte byggde några väggar så att carporten blev ett garage. Det kommer att snöa på bilen som står där …

• Gilla
hapazard
  • Laddar…
P
useless useless skrev:
Jag såg nåt byggprogram från USA och dom ägnade en lång stund åt att förklara fördelarna med den revolutionerande nyheten 3-glasfönster.
Det är stor skillnad på vad som behövs för ett funktionellt bra hus i Texas jämfört med i Alaska.

P
I Ingvar 58 skrev:
Det jag reagerade mest på var nog den obefintliga barnvänligheten.
De är unga (åtminstone hon). De kan skaffa fler barn.

Så fint hus!!

Har en fråga som någon här kanske kan hjälpa mig med? Denna dörr med handtag hade ett smart lås, någon som vet vilket fabrikat detta är på låset samt om dörren har en så kallas smäcklås kista?

Försöker byta dörr hemma och vill gärna ha dragstång och inte trycke, men fortfarande ha smart lås och gärna kopplar till Verisure.

J jawen skrev:
Du vet inte vad ID06 är va ?
I över 20 år har identifiering på byggen krävts via avläsare & att gå igenom en spärr.
Börja det brinna på ett bygge, så ska dom veta vilka som är på plats.
Skanska hade också tvång om att alla som jobbade på deras byggen, behövde se en säkerhetsvideo på 34 minuter.

Absolut så kryllar dom av balter framförallt, men i Sverige måste man vara fackansluten & detta ger byggnadsarbetarna bättre villkor, med lön, rättigheter, arbetssäkerhet mm.

Många utan arbetstillstånd säger du, men det tror jag inte ett dugg på förens du styrker det.
Klart att kleti & pleti kan jobba svart hemma hos grosshandlaren Silferstedht ute i Saltsjöbaden, då precis alla byggjobb inte kan kontrolleras, men det var inte det saken gällde.

Jaha det säger du!
Då kanske du kan dra några av dessa länders "hårda" byggkrav här?

Eller sluta lukta på korken.
Jag måste hålla med Maria här. Vet inte hur det ser ut i andra länder iofs, om det är bättre där.
https://www.sverigesradio.se/artikel/misstanken-svartarbetande-byggjobbare-erbjuds-prostituerade

J jawen skrev:
MEN Sveriges krav gör att dessa byggnadsarbetare INTE kan utnyttjas här, vilket är superbra.
Sorry du är helt ute och cyklar. Finns massor av exempel på byggarbetare från utlandet som utnyttjats. Kolla upp https://www.solidariskabyggare.se/ och deras aktiviteter. Givetvis fångar det lilla facket bara en bråkdel av alla problem.

Id06 går också att runda som alla som varit på ett större bygge vet. Byråkrati och dokumentation går alltid att runda.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
J
makhno_ makhno_ skrev:
Id06 går också att runda som alla som varit på ett större bygge vet. Byråkrati och dokumentation går alltid att runda.
Man behöver inte runda ID06 då den inte gäller privata konsumententreprenader..

J Jansson69 skrev:
Man behöver inte runda ID06 då den inte gäller privata konsumententreprenader..
Korrekt men jag svarade på en kommentar som drog in större byggen i diskussionen. Ville påpeka att det fuskas även på stora arbetsplatser .

• Gilla
Jansson69
  • Laddar…
J jawen skrev:
Och därmed höga bostadspriser.

Det är vi kunder som åker på att betala för allt elände som facket orsakar.

Singapore har fri arbetsmarknad. Där är det tjockt med importerad billig arbetskraft i byggsvängen.
Hur går det då? Dör folk som flugor där?

Snabb sökning ger:
Singapore's performance remained among the top performing countries globally, with a five-year average workplace fatality rate of 1.1 per 100,000 workers.
Och detta med fri lönesättning och inga destruktiva fackföreningar.
Verkar fungera bra.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
D daVinci skrev:

Singapore har fri arbetsmarknad. Där är det tjockt med importerad billig arbetskraft i byggsvängen.
Kostnaden för själva byggnadsarbetarna är nog inte "superavgörande", vad gäller byggandet av nya bostadskomplex & Sveriges bostadspriser.
Markpriser, projektering, arkitektkostnader, administration, bygglov, material mm.

& såklart bolaget som bygger bostadskomplexets vinster.

Med ditt resonemang så bör vi tydligen ta hit billig arbetskraft som gör precis ALLA våra arbeten, men hur ska svenne-banan klara sig då menar du?...Vad ska han & hans familj försörja sig på?

D daVinci skrev:

Hur går det då? Dör folk som flugor där?

Snabb sökning ger:

Och detta med fri lönesättning och inga destruktiva fackföreningar.
Verkar fungera bra.
J jawen skrev:
Kostnaden för själva byggnadsarbetarna är nog inte "superavgörande", vad gäller byggandet av nya bostadskomplex & Sveriges bostadspriser.
Markpriser, projektering, arkitektkostnader, administration, bygglov, material mm.

& såklart bolaget som bygger bostadskomplexets vinster.

Med ditt resonemang så bör vi tydligen ta hit billig arbetskraft som gör precis ALLA våra arbeten, men hur ska svenne-banan klara sig då menar du?...Vad ska han & hans familj försörja sig på?
Om allt blir gratis blir det så billigt att man inga pengar behöver. Urkommunism!

Tycker det blev häftigt i slutändan men inte alls i min smak. Väldigt "kallt" med all synlig betong och måste väl vara ganska hårt att gå hela tiden? Det är väldigt svårt att gjuta så stora ytor och ska få det till färdigt ytskikt överallt. Så jag har förståelse att det inte blir perfekt varenda gång.
Men det här med miljömedvetenheten verkar generellt bara gälla att köra elbil och inte gjuta så mycket så möjligt på sina hus. Pratas för lite om det tycker jag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.