Hej.
Jag har köpt en färdig friggebodsstomme som ska bli ett hönshus, jag är nybörjare inom bygg så jag har fastnat i hur jag ska få stommen på bjälklaget eller hur jag ska bygga bjälklaget för att det ska fungera? Det ska vara isolerat.
Jag har tänkt att den ska stå på plintar.

Här är en länk till stommen https://www.varbergstra.se/produkt/...TaR08kcAFbyYM_e9OMaLRJ5swploOMe8aAjLQEALw_wcB

Tack på förhand.
Jenny.

Regeldimensionen är enligt sidan bara 45x95 så den klarar inte att bära några avstånd, vilket får mig att föreslå cc30. Det betyder att du behöver bygga en bärande ram runt om. Så plintar runt hela konstruktionen och sen bärlina. Måtten är 3490 x 3490 så jag hade gjort något liknande detta:

Gräv ur minst 3700 x 3700 minst 30cm gärna mer.

Gräv djupare för Plintar i hörnen

Gräv djupare för plintar mitt på sidorna, gräv en plint i mitten.

Gjut 9 plintar med gjutrör och stolpskor så du kan lägga de tre bärande reglarna (bärlina) på dessa. Tryckimpregnerat 45x220 eller liknande används som bärlina

Markduk i den utgrävda ytan

Fyll med stenkross eller något annat uppe på markduken.

Lägg dit bärlinan

Lägg 45x145 eller liknande som golvbjälkar cc 30 mellan de bärande reglarna, alltså i 90 grader mot bärlinan. Så att varje golvbjälkregel avlastas 3 gånger, i ändarna och på mitten.

Montera konstruktionen på din grund.

Säkerställ att väggreglar ligger mot reglar i golvkonstruktionen.

• Gilla
Jennyblad
  • Laddar…
Det som är lite tråkigt är att denna konstruktionen bygger ca 40cm (220 + 145) så vill du få ner det i nivå behöver du gräva ur mycket mer än 30cm, mer realistiskt kanske 70cm så att du kan gömma reglarna under marknivå.

• Gilla
Jennyblad
  • Laddar…
Då hönshus är en klassiker på detta forum så ska strömmen till hönshuset till belysning osv alltid dras från grannen:):)

• Haha
  • Gilla
  • Älska
skogaliten och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland