Hej.
Jag har köpt en färdig friggebodsstomme som ska bli ett hönshus, jag är nybörjare inom bygg så jag har fastnat i hur jag ska få stommen på bjälklaget eller hur jag ska bygga bjälklaget för att det ska fungera? Det ska vara isolerat.
Jag har tänkt att den ska stå på plintar.

Här är en länk till stommen https://www.varbergstra.se/produkt/...TaR08kcAFbyYM_e9OMaLRJ5swploOMe8aAjLQEALw_wcB

Tack på förhand.
Jenny.

Regeldimensionen är enligt sidan bara 45x95 så den klarar inte att bära några avstånd, vilket får mig att föreslå cc30. Det betyder att du behöver bygga en bärande ram runt om. Så plintar runt hela konstruktionen och sen bärlina. Måtten är 3490 x 3490 så jag hade gjort något liknande detta:

Gräv ur minst 3700 x 3700 minst 30cm gärna mer.

Gräv djupare för Plintar i hörnen

Gräv djupare för plintar mitt på sidorna, gräv en plint i mitten.

Gjut 9 plintar med gjutrör och stolpskor så du kan lägga de tre bärande reglarna (bärlina) på dessa. Tryckimpregnerat 45x220 eller liknande används som bärlina

Markduk i den utgrävda ytan

Fyll med stenkross eller något annat uppe på markduken.

Lägg dit bärlinan

Lägg 45x145 eller liknande som golvbjälkar cc 30 mellan de bärande reglarna, alltså i 90 grader mot bärlinan. Så att varje golvbjälkregel avlastas 3 gånger, i ändarna och på mitten.

Montera konstruktionen på din grund.

Säkerställ att väggreglar ligger mot reglar i golvkonstruktionen.

• Gilla
Jennyblad
  • Laddar…
Det som är lite tråkigt är att denna konstruktionen bygger ca 40cm (220 + 145) så vill du få ner det i nivå behöver du gräva ur mycket mer än 30cm, mer realistiskt kanske 70cm så att du kan gömma reglarna under marknivå.

• Gilla
Jennyblad
  • Laddar…
Då hönshus är en klassiker på detta forum så ska strömmen till hönshuset till belysning osv alltid dras från grannen:):)

• Haha
  • Gilla
  • Älska
skogaliten och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Tänk på att detta hus drar till sig råttor som en magnet drar till sig järnfilspån. Och råttor älskar prångiga grunder under vilka de kan gräva ned sig. Kan vara värt att fundera på hur detta ska hanteras när råttorna knackar på.

• Gilla
Jenpet och 1 till
  • Laddar…
Discharged Discharged skrev:
Regeldimensionen är enligt sidan bara 45x95 så den klarar inte att bära några avstånd, vilket får mig att föreslå cc30. Det betyder att du behöver bygga en bärande ram runt om. Så plintar runt hela konstruktionen och sen bärlina. Måtten är 3490 x 3490 så jag hade gjort något liknande detta:

Gräv ur minst 3700 x 3700 minst 30cm gärna mer.

Gräv djupare för Plintar i hörnen

Gräv djupare för plintar mitt på sidorna, gräv en plint i mitten.

Gjut 9 plintar med gjutrör och stolpskor så du kan lägga de tre bärande reglarna (bärlina) på dessa. Tryckimpregnerat 45x220 eller liknande används som bärlina

Markduk i den utgrävda ytan

Fyll med stenkross eller något annat uppe på markduken.

Lägg dit bärlinan

Lägg 45x145 eller liknande som golvbjälkar cc 30 mellan de bärande reglarna, alltså i 90 grader mot bärlinan. Så att varje golvbjälkregel avlastas 3 gånger, i ändarna och på mitten.

Montera konstruktionen på din grund.

Säkerställ att väggreglar ligger mot reglar i golvkonstruktionen.
Tack för ditt svar. Mitt problem är att visualisera detta, särskilt monteringen av konstruktionen/stommen på grunden, eftersom att de ritningar jag sett så står de bärande reglerna upp på högkant och reglerna på min stommen (längst ner) ligger ner, hur får jag ihop det?

Nu är inte jag någon picasso. Men denna kanske hjälper dig visualisera? 1000009199.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Jennyblad
  • Laddar…
Gjuten betongplatta eller enkelt stampat jordgolv är nog lämpligast..

• Gilla
skogaliten
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Tänk på att detta hus drar till sig råttor som en magnet drar till sig järnfilspån. Och råttor älskar prångiga grunder under vilka de kan gräva ned sig. Kan vara värt att fundera på hur detta ska hanteras när råttorna knackar på.
Med tanke på detta, som jag inte alls hade tänkt på själv, så kanske det är smartare att antingen gjuta, det är ganska enkelt gjort. Eller att lägga nån marksten uppe på gruset så inte råttorna kan gräva sig ner där?

Nu är inte jag någon picasso. Men denna kanske hjälper dig visualisera?[bild]
Tack för bilden, nu kan min hjärna pussla ihop det 😃

F fribygg skrev:
Gjuten betongplatta eller enkelt stampat jordgolv är nog lämpligast..
Jag håller med, det är nog enklare att gjuta platta än att krångla med plintar i detta fallet.

Gräva 30cm djupt 20cm utanför hönshusets yta, markduk, en storsäck 8-16 makadam, bygga en superenkel gjutform som är något lite större än hönshuset och sen bara drattla i grovbetong. Syllpapp, ram av 45x145 tryckimpregnerat (minsta som är ntr A, tror jag, eller 95x95 kanske) som hönshuset står på. Sen samma som golvbjälklag också.

Jag håller med, det är nog enklare att gjuta platta än att krångla med plintar i detta fallet.

Gräva 30cm djupt 20cm utanför hönshusets yta, markduk, en storsäck 8-16 makadam, bygga en superenkel gjutform som är något lite större än hönshuset och sen bara drattla i grovbetong. Syllpapp, ram av 45x145 tryckimpregnerat (minsta som är ntr A, tror jag, eller 95x95 kanske) som hönshuset står på. Sen samma som golvbjälklag också.
TS önskade isolerat bjälklag, då går det åt lite mer grävning och ett par dm frigg oxå.

F fribygg skrev:
TS önskade isolerat bjälklag, då går det åt lite mer grävning och ett par dm frigg oxå.
Ja, den delen föll visst bort ur mitt minne, men tveksamt om man behöver isolerad platta, höns klarar kyla bra.

Men om man ska isolera: gräv 50cm istället, markduk, makadam, isolering, L-element (smidigt), lite armering (som jag inte heller skrev innan), i med betong.

• Gilla
Jennyblad
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.