useless useless skrev:
Jag såg nåt byggprogram från USA och dom ägnade en lång stund åt att förklara fördelarna med den revolutionerande nyheten 3-glasfönster.
haha samma som att det byggs dåliga hus i sverige med samma dåliga svar från dig
 
J
M maria01 skrev:
ja
Ok, hur bygger dom?
 
J Jansson69 skrev:
Ok, hur bygger dom?
Här är du ute och cyklar en hel del!
Vi har ett klimat som är krävande, med det sagt så krävs det system som är genomtänkta och arbetade för att det ska hålla över tid, kanske inte Arkitekterna främsta styrka..
Tar du sedan in konsument skyddet vi har som jag tror är i framkant om vi jämför med dom länderna du tänker på..

du som hävdar att det skulle vara annorlunda
 
J
Nu var det ju du som påstod något då är det väl brukligt att backa upp det?

Sedan finns det väl diskussionsregler:

5.4.4 Undvik att be någon att googla för att hitta svaret. Klistra heller inte in ett svar från ChatGPT eller liknande chattbotar/AI. Har man ställt frågan i vårt forum är det för att man vill ha våra medlemmars synpunkter.

Edit: maria01 ändrade sitt citat totalt så jag lägger ned diskussionen med dig då du inte förstår vad jag har svarat på!
 
  • Gilla
  • Haha
jawen och 1 till
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Nu var det ju du som påstod något då är det väl brukligt att backa upp det?

Sedan finns det väl diskussionsregler:

5.4.4 Undvik att be någon att googla för att hitta svaret. Klistra heller inte in ett svar från ChatGPT eller liknande chattbotar/AI. Har man ställt frågan i vårt forum är det för att man vill ha våra medlemmars synpunkter.

Edit: maria01 ändrade sitt citat totalt så jag lägger ned diskussionen med dig då du inte förstår vad jag har svarat på!
Undvik förstår du ordet eller är det som med att andra länder med samma klimmat kan bygga hus med
 
M maria01 skrev:
lite samma sak när ett kyrk tak ska byttas varför kostar det så himla mycket mer i sverige mot andra länder
Jaadu, det kan ju bero på säkerhetskraven vi har här i Sverige, dom gigantiska byggställningar som man pga säkerhetskraven måste ha, kravet att jobba i par, höjden på kyrktornen, materialet mm.

Och att man bryr sig om människoliv!
Det är ju inte så att du ser någon fattig från Bangladesh, hängandes ensam bara med ett rep runt midjan knackandes plåt i kyrktornen.
 
J jawen skrev:
Jaadu, det kan ju bero på säkerhetskraven vi har här i Sverige, dom gigantiska byggställningar som man pga säkerhetskraven måste ha, kravet att jobba i par, höjden på kyrktornen, materialet mm.

Och att man bryr sig om människoliv!
Det är ju inte så att du ser någon fattig från Bangladesh, hängandes ensam bara med ett rep runt midjan knackandes plåt i kyrktornen.
det kan ofta vara hårdare krav utomlands UK striktare regler en sverige som exmpel

det är ju konstigt att du inte kan ta exempel från länder nära istället tänker direkt på nåt u land
 
M maria01 skrev:
det kan ofta vara hårdare krav utomlands UK striktare regler en sverige som exmpel

det är ju konstigt att du inte kan ta exempel från länder nära istället tänker direkt på nåt u land
Vad jag vet så har Sverige dom hårdaste byggkraven i världen.

Och större delen av världen använder byggnadsarbetare ifrån fattiga länder idag!
Hela Dubai är b.la byggt av dom (med 10.000-tals döda), MEN Sveriges krav gör att dessa byggnadsarbetare INTE kan utnyttjas här, vilket är superbra.
Men i USA, Sydamerika, Asien, Afrika & delar av Europa som används fortfarande dom fattiga byggnadsarbetarna & säkerheten är minimal.
 
S Smoothie skrev:
En fråga kring betong. Är det någon som kan förklara varför man inte delar upp gjutningen i två steg när man vill ha ett perfekt ytskikt som golv? Kan man inte först gjuta det funktionsmässiga tjocka skiktet och där fokusera på styrka och därefter gjuta ett ytskikt som golv där man fokuserar på utseende? Blandningen av betongen antar jag då kan optimeras för de två olika ändamålen, t ex för att undvika sprickor och få det helt plant i ytskiktet, utan att riskera sämre hållfasthet där det behövs.
Jag har också funderat på det, och jag GISSAR att det dels har att göra med att man då måste tänka i två steg för att få rätt nivå. Sen har du golvvärmen bara en liten bit ner ( en platta är ju bara 10 cm tjock ), och om du ska kunna få det övre skiktet hyfsat hållbart så kan det knappast var tunnare än 5 cm.. det blir ju i så fall utan armering.
Lägger man på det övre skiktet inom nån dag så brinner det ju ihop med det under, så det borde hjälpa, men hur som helst så krånglar det till hela processen med gjutningen.

Dock har dom ju i programmen ofta fått gjuta på ett skikt ändå, fast ofrivilligt :)
 
  • Gilla
Smoothie
  • Laddar…
Glas och betong? Är det framtiden? Om man jämför Case Study i Los Angeles på 60-talet och kopian i Gustavsberg på 2020-talet framstår förändringen inte som någon utveckling. Den består i kräftgång! Mycket mindre ljus, rymd och glas. Massor mer betong. Betydligt dyrare. Målmedvetet förfulat.

Jag efterlyser en design som förenar förståndig teknik och simpla material med säkra byggjobb, mindre klimatpåverkan, överkomlig bostadkomfort och - elegans!
 
B billy_baver skrev:
Glas och betong? Är det framtiden? Om man jämför Case Study i Los Angeles på 60-talet och kopian i Gustavsberg på 2020-talet framstår förändringen inte som någon utveckling. Den består i kräftgång! Mycket mindre ljus, rymd och glas. Massor mer betong. Betydligt dyrare. Målmedvetet förfulat.

Jag efterlyser en design som förenar förståndig teknik och simpla material med säkra byggjobb, mindre klimatpåverkan, överkomlig bostadkomfort och - elegans!
Det jag reagerade mest på var nog den obefintliga barnvänligheten.
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
J jawen skrev:
Vad jag vet så har Sverige dom hårdaste byggkraven i världen.

Och större delen av världen använder byggnadsarbetare ifrån fattiga länder idag!
Hela Dubai är b.la byggt av dom (med 10.000-tals döda), MEN Sveriges krav gör att dessa byggnadsarbetare INTE kan utnyttjas här, vilket är superbra.
Men i USA, Sydamerika, Asien, Afrika & delar av Europa som används fortfarande dom fattiga byggnadsarbetarna & säkerheten är minimal.
vad snackar du om svenska byggen kryllar av utläningar många utan arbetstillstånd

när det kommer till till säkerhetes kraven är sverige långr från hårdast i ens europa
 
M maria01 skrev:
vad snackar du om svenska byggen kryllar av utläningar många utan arbetstillstånd
Du vet inte vad ID06 är va ?
I över 20 år har identifiering på byggen krävts via avläsare & att gå igenom en spärr.
Börja det brinna på ett bygge, så ska dom veta vilka som är på plats.
Skanska hade också tvång om att alla som jobbade på deras byggen, behövde se en säkerhetsvideo på 34 minuter.

Absolut så kryllar dom av balter framförallt, men i Sverige måste man vara fackansluten & detta ger byggnadsarbetarna bättre villkor, med lön, rättigheter, arbetssäkerhet mm.

Många utan arbetstillstånd säger du, men det tror jag inte ett dugg på förens du styrker det.
Klart att kleti & pleti kan jobba svart hemma hos grosshandlaren Silferstedht ute i Saltsjöbaden, då precis alla byggjobb inte kan kontrolleras, men det var inte det saken gällde.

M maria01 skrev:
när det kommer till till säkerhetes kraven är sverige långr från hårdast i ens europa
Jaha det säger du!
Då kanske du kan dra några av dessa länders "hårda" byggkrav här?

Eller sluta lukta på korken.
 
  • Gilla
TobbeP och 1 till
  • Laddar…
34 minuters film, låter ungefär likvärdigt med vad jag tvingas klicka mig igenom varje år för att inte skada mig när jag jobbar hemifrån framför datorn. Får lära mig sådana livskunskaper som att inte snubbla på förlängningssladdar, eller släppa in okända hantverkare som inte har något känt ärende 🤣
 
  • Haha
jawen
  • Laddar…
J
J jawen skrev:
Du vet inte vad ID06 är va ?
I över 20 år har identifiering på byggen krävts via avläsare & att gå igenom en spärr.
Börja det brinna på ett bygge, så ska dom veta vilka som är på plats.
Skanska hade också tvång om att alla som jobbade på deras byggen, behövde se en säkerhetsvideo på 34 minuter.

Absolut så kryllar dom av balter framförallt, men i Sverige måste man vara fackansluten & detta ger byggnadsarbetarna bättre villkor, med lön, rättigheter, arbetssäkerhet mm.

Många utan arbetstillstånd säger du, men det tror jag inte ett dugg på förens du styrker det.
Klart att kleti & pleti kan jobba svart hemma hos grosshandlaren Silferstedht ute i Saltsjöbaden, då precis alla byggjobb inte kan kontrolleras, men det var inte det saken gällde.


Jaha det säger du!
Då kanske du kan dra några av dessa länders "hårda" byggkrav här?

Eller sluta lukta på korken.
Du får inte glömma att detta med all säkerhet är en privat byggherre och då är det ingett krav på ID06!
 
  • Gilla
TMC och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.