noone70 skrev:
Om man räknar lite så ger din eldning ca 10/6/6 graders ökning per timme. om man tar hänsyn till hur mycket huset förbrukar. så på 6 timmar skulle du kunna få upp tempen till 90 grader i övre delen. Precis som ichgary skrev. Det tycker jag iaf är rätt hyfsat resultat med tanke på att du är, precis som jag, rätt färsk på det här med eldning. Eller?
Rätt uppfattat. Jag är en riktig "newbie" på eldning i denna typ av kamin. Har eldat sporadiskt i öppen spis i detta huset. I ett tidigare hus hade vi braskamin men det är inte alls jämförbart med detta.
Försöker lära mig att köra effektivt och jag har förstått att det inte är så lätt om man skannar forumet efter info.

ichgary skrev:
Spjället ska vara öppet, och effekten ska regleras via primärluften. Sedan får du använda rökgasttempen för att se så att du inte har primären öppen för mycket..
Ska installera mätning på rökgaserna. Kaminen har ett elektroniskt system för att reglera tilluft via ett spjäll. Man ställer en temperatur (vatten) och systemet reglerar efter denna. Har inte lärt mig vad som fungerar bäst och saknar som sagt rökgastempen.

Jaha, om den nu reglerar luften så får man väl lita på att den gör riktigt då :)

Eldning i en kamin kan nog vara tufft om man vill bibehålla jämn och hög effekt, eftersom den rymmer så lite ved.
Så det är nog bara att prova sig fram.. Grovt i botten och mindre bitar uppepå det sedan tänder man uppepå och låter det brinna nedåt. Det är så jag har fått höra att man ska göra, har inte provat själv för jag har ingen kamin..

kan termostaten i laddomaten ha hängt sig i öppetläge? eller stängt läge kanske de blir, så den inte blandar kallt o varmt vatten?

obba skrev:
kan termostaten i laddomaten ha hängt sig i öppetläge? eller stängt läge kanske de blir, så den inte blandar kallt o varmt vatten?
Tror inte det, det laddar ju trots allt.
Blev nyfiken och stängde av pumpen och cirkulationen till radiatorsystemet.
Så här ser det ut efter en dryg timmes eldning. Provade också att ställa ner cirk.pumpen på läge I men fick gå upp ett snäpp då tempen i kaminen fick fnatt helt plötsligt. Går just nu på läge II.

• Laddpaket 1930.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tanktemp 1930.jpg
    Skapa konto
Detta är läget efter ytterligare en timme. Ändrade efter detta åter till läge III på laddpaketet.

• Kaminläge kl 2015.jpg
    Skapa konto
  • Tanktemp kl 2030.jpg
    Skapa konto
  • Laddpaket kl 2030.jpg
    Skapa konto
Sista serien för idag. Kamintemp har legat mellan 68-75° under hela kvällen. Sista timmen med läge III på cirkulationspumpen i laddpaketet. Ingen tvekan om att det är bäst. Dock verkar jag inte komma högre i topptemperatur för tanken än 65°, åtminstone inte under kvällen. Om jag förstått funktionen på laddpaketet så laddar det tanken till samma temp först. Vad händer om jag byter den termiska ventilen i laddpaketet till 70°, behöver jag elda hårdare då? Går kaminen lättare upp i temp för att ladda till tanken samt med högre sluttemp?

• Laddpaket kl 2130.jpg
    Skapa konto
  • Tanktemp kl 2130.jpg
    Skapa konto
Tycker nog du kan prova byta till 70graders termostaten, borde funka fint.
Bara hålla lite koll på tempen i kaminen, du höjer ju vatten tempen där ca 10grader.

Tempskillnaderna på ditt laddpaket, ser liknande ut som på min laddomat 21, men jag kör 72graders termostat, har ca 74-75 från pannan till den, och 65-66 in till pannan. Läge 2 på pumpen.

Du behöver inte elda hårdare, snarare hålla koll så du inte eldar för hårt... ;)

När du pratar om kamintemperaturen, menar du temperaturen på vattnet i kaminen?

En fråga till de lite mer erfarna vedeldarna. Just nu eldar jag blandved och en del riktigt gammalt torrt virke så det är minst sagt svårt att hålla en jämn rökgastemperatur. Jag råkade ladda på lite för mycket ved som nog var riktigt torr och rökgastemperaturen drog i väg som bara den... från 250 till 340 grader på mindre än 10 min, jag märkte ganska tidigt att de var lite väl bra fart i veden så jag ströp tilluften, men de hjälpte inte så mycket tempen bara ökade. Känns lite läskigt med tanke på att kaminen har CE märkning på 325 grader och skorstenen ska klara 350 grader enligt de jag har kunnat läsa mig till.

Hur farligt är det i fall tempen går upp så högt eller ännu högre?
Vad mer kan man göra för att dämpa temperaturökningen ifall detta skulle hända igen?

/Noone
PS.Mitt system har ingen nödkylning utan är ett system med ett öppet kärl på vinden som ska hantera ifall vattnet blir för varmt. ds.

ps2 j*klar vad tempen i acctanken gick upp då, 1300 liter ökade nästan 2,5 grader på 10min DS

Noone, ja, jag menar vattentempen i kaminen.
När du körde trycktest på din kamin;), körde du på högsta hastigheten på laddpaketet? Ett sätt är annars att öka hastigheten, jag har provat.....

En annan sak, när jag fortsatte att elda ikväll började det klucka i övre delen av ack.tanken. Tempen var ungefär 64­° i hela tanken och jag funderar varför det låter så. Är genomströmningen från laddpaketet som kan låta så?

fastmoving? skrev:
Tycker nog du kan prova byta till 70graders termostaten, borde funka fint.
Bara hålla lite koll på tempen i kaminen, du höjer ju vatten tempen där ca 10grader.

Tempskillnaderna på ditt laddpaket, ser liknande ut som på min laddomat 21, men jag kör 72graders termostat, har ca 74-75 från pannan till den, och 65-66 in till pannan. Läge 2 på pumpen.

Du behöver inte elda hårdare, snarare hålla koll så du inte eldar för hårt... ;)
Ok, jag ska nog prova, och inte elda för hårt. Det blir så svettigt, på flera sätt.....:D

Iochmed att hela laddpaketets flöde går genom tanken när den är såpass varm, så jodå, mycket trolig orsak till kluckandet.
Men såfall har du luft i tanken, lufta lite kanske.

Jasse64 skrev:
Noone, ja, jag menar vattentempen i kaminen.
När du körde trycktest på din kamin;), körde du på högsta hastigheten på laddpaketet? Ett sätt är annars att öka hastigheten, jag har provat.....

En annan sak, när jag fortsatte att elda ikväll började det klucka i övre delen av ack.tanken. Tempen var ungefär 64*° i hela tanken och jag funderar varför det låter så. Är genomströmningen från laddpaketet som kan låta så?
Jag vet inte hur/om trycktest är gjort, överlämnade allt sånt till firman som gjorde installationen.

Har oxå haft kluckande ljud, men de har har försvunnit när jag har fyllt på vatten i systemet eller i samband med att kaminen har kallnat och att de vattnet som har expanderat upp till kärlet på vinden har runnit tillbaka.

Jasse64 skrev:
Ska installera mätning på rökgaserna. Kaminen har ett elektroniskt system för att reglera tilluft via ett spjäll. Man ställer en temperatur (vatten) och systemet reglerar efter denna. Har inte lärt mig vad som fungerar bäst och saknar som sagt rökgastempen.
Vad har du ställt in vattentempen som "systemet reglerar efter" på?

Du vill att tanken ska ladda med högre temp, varför då?

Varför byta till en högre temp på laddtermostaten? Det sänker verkningsgraden, dvs hur stor del av effekten som går till tanken istället för ut i rummet och skorsten

Det känns som att du vill förändra något utan att riktigt veta varför

Jasse64 skrev:
En annan sak, när jag fortsatte att elda ikväll började det klucka i övre delen av ack.tanken. Tempen var ungefär 64­° i hela tanken och jag funderar varför det låter så. Är genomströmningen från laddpaketet som kan låta så?
Det beror till stor sannolikhet på att luft samlas i den felaktigta anslutningen till tankens topp. Det bör visa sig tydligare om du får upp tempen i tanken

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.