Matss skrev:
Vad har du ställt in vattentempen som "systemet reglerar efter" på?

Du vill att tanken ska ladda med högre temp, varför då?

Varför byta till en högre temp på laddtermostaten? Det sänker verkningsgraden, dvs hur stor del av effekten som går till tanken istället för ut i rummet och skorsten

Det känns som att du vill förändra något utan att riktigt veta varför
Inställd vattentemp har varit flera olika och jag testar mig fram med allt från 65-80°
Precis som andra på forumet så vill jag optimera för att få ut mer effekt. Jag saknar erfarenhet i ämnet och då testar man om det går att komma vidare.
Min fundering med att byta termostaten är helt enkelt en fundering som jag ville ha respons på från forumet. Indikationer jag fått från systemet är att högre temp i kaminen laddar mer till tanken och idag stannar tempen på ca 65°.
Varför? Vill ha mer...Går inte? Varför det? Förklara för mig:)

Matss skrev:
Det beror till stor sannolikhet på att luft samlas i den felaktigta anslutningen till tankens topp. Det bör visa sig tydligare om du får upp tempen i tanken
Var skulle anslutningen sitta i stället? Kom gärna med en utveckling.
Det sitter en avluftningsventil i toppen, borde inte den avlufta så att det inte blir någon ansamling med luft?

noone70 skrev:
Jag vet inte hur/om trycktest är gjort, överlämnade allt sånt till firman som gjorde installationen.

Har oxå haft kluckande ljud, men de har har försvunnit när jag har fyllt på vatten i systemet eller i samband med att kaminen har kallnat och att de vattnet som har expanderat upp till kärlet på vinden har runnit tillbaka.
Försökte bara skämta lite om trycktest:) Det jag syftade på och som funkade för mig var att öka farten på cirk.pumpen vilket gjorde att tempstegringen slutade. Detta förutsatt att man inte kör på högsta hastigheten vilket jag inte gjorde då, men gör nu.
Med ett öppet kärl på vinden har du bättre förutsättningar att hantera kokande kaminer än vad jag har med slutet kärl.
En certifiering innebär att kaminen klarar angiven temperatur utan att ta skada. När tillverkaren gör test inför en certifiering körs kaminen högst troligt med en högre temperatur, dvs. det finns en säkerhetsmarginal. Långvarig temperatur som överskrider angiven topptemp kan säkert påverka kaminen negativt. Beror också på hur mycket du överskrider.
Vet inte om man kan få en härdsmälta i en kamin, ska vi prova....;)

Jasse64 skrev:
Inställd vattentemp har varit flera olika och jag testar mig fram med allt från 65-80°
Precis som andra på forumet så vill jag optimera för att få ut mer effekt. Jag saknar erfarenhet i ämnet och då testar man om det går att komma vidare.
Min fundering med att byta termostaten är helt enkelt en fundering som jag ville ha respons på från forumet. Indikationer jag fått från systemet är att högre temp i kaminen laddar mer till tanken och idag stannar tempen på ca 65°.
Varför? Vill ha mer...Går inte? Varför det? Förklara för mig:)
Jag vet inte hur kaminen fungerar däremot hur laddpaket fungerar och för att inte "skruva på allt samtidigt" kör pumpen på högsta fart och 60 graders termostat.

Jag tror att kaminen stryper luften när den uppnår inställd temp? Om du då ställer den på 65 grader är ju risken stor att den reglerar ner när laddkretsen kommer upp i temp och resultatet blir att bara lite värme förs över till tanken.

Om kaminen har en högre vattentemp än vad laddpaketet visar har du avbrott i cirkulationen. Detta är precis vad som brukar hända när man försöker trycka ner luft och vatten i tanken (som ditt schema). Övre termometer på laddpaketet ska följa kaminens temp annars cirkulerar inte vattnet, enkel fysik.

Det man kan göra om man inte vill dra om övre rör är att se till att det lutar uppåt mot en burk som rymmer några liter luft vilken har en manuell avluftning.

Matss, tack för dina kommentarer.
Ja, systemet på kaminen stänger ventilen för tilluft gradvis när man börjar närma sig inställd temperatur. Det kan dock aldrig stänga helt och lite luft passerar av säkerhetsskäl. Den senaste tiden har jag kört på mellan 70-80° inställd vattentemp så det ska inte ha påverkat negativt nu.

Jag kan hänga med på ditt resonemang gällande cirkulationen, men den bör väl i så fall vara försämrad menar du? Kaminen laddar ju till tanken även om det kan ta tid.
Är också fundersam på hur du menar med att systemet pressar ner luft, kan du förklara närmare? Menar du att luften cirkulerar i slingan mellan laddpaket och kamin och inte går uppåt där laddningen går in i tanken?
Jag vet att jag "tjatat" om den automatiska avluftaren som sitter i toppen av tanken men jag har inte sett att någon kommenterat den från mina frågor. Skulle inte luften komma ut där?

Jag missar nog något väsentligt här men får skylla på att jag är en nybörjare.

Det är ju väldigt svårt för mig att avgöra vad som är fel, men tycker du ska glömma laddpaketet tillsvidare. Det man kan konstatera är att pannan inte ger mer mycket mer än vad huset gör av med. Frågan är om det beror på att kaminen stryper draget när vattnet passerat 60 grader och därför ger låg effekt, du eldar fel, eller om cirkulationen inte funkar så att pannan inte avger så mycket effekt.

Har du en termometer på kaminen? I så fall, följer den övre termometer på laddpaketet? En sån där termometer visar lätt +-10 grader fel så det exakta värdet är ointressant, det som är intressant är om kaminen plötsligt blir varmare än laddpaketet, i så fall cirkulerar det inte som det ska.

Angående luften så kan det bildas en luftficka som stoppar cirkulationen när rördragningen ser ut som din, skulle vara lite intressant med foton!

Matss, dina kommentarer tidigare fick mig att börja tänka och undersöka. Tempgivaren i kaminen visar ca 10 grader mer än aktuell temp. Jag hade ett dykrör över och stoppade in en tempmätare från den gamla pannan. Jag har under kvällen kollat under eldning och denna termometer följer laddpaketet bättre, precis som du sa, men inte helt enligt laddpaketet. Just nu skiljer det 5° där tempen i kaminen ligger högre.
Ordinarie tempmätare har skenat två gånger och jag börjar nu tro lite på luftteorin. Är det ångblåsor där sensorn sitter så borde det kunna bli så här.
Jag har testat att stanna cirkulationen och låtit kaminen gå upp till 85° två ggr. Båda gångerna kom det luft i avluftningsventilen i toppen på tanken när jag startade igen.
Frågan är hur jag blir av med luften. Jag ska lägga upp lite bilder.

Här kommer en bild. På andra sidan väggen står kaminen. Tilluften kommer i spiroröret.

• Laddpaket med rör 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle behöva veta vilka rör som är vad och se en bild på avluftningen också

Matss, du kan jämföra med principskissen som stämmer ganska bra med verkligheten. Bilden är tagen så att cirk. pumpen i laddpaketet är mot väggen. Nedre röret är alltså retur till kamin, övre är utlopp från kamin. Det övre röret sammankopplas med det raka stående röret som går upp till tankens topp.

Jag lägger ut fler bilder senare.

Matss skrev:
Jag skulle behöva veta vilka rör som är vad och se en bild på avluftningen också
Några fler bilder. Denna bild av tanken är tagen högre för att visa det raka röret som vinklar av mot tanktoppen.
När jag startade eldningen idag följde den "nya" tempgivaren övre temp på laddpaketet perfekt upp till 60°. Efter det stannade tempen i laddpaketet medan tempen i kaminen steg ytterligare 4°. Prövade igen med att stänga av cirk och lät kamien gå upp till ca 85°. Vid start kom det lite mer luft i avluftaren.

• Acktank 1 webb.jpg
    Skapa konto
  • Avluftare ack tank webb.jpg
    Skapa konto
Jag föreslår att du eldar upp tanken ordentligt så att din avluftare får lite att göra..
Jag förstår inte riktigt ditt problem? Är det så att pannan börjar koka så att du måste sluta elda innan tanken är full, eller ger du upp för att det tar för lång tid?

ichgary skrev:
Jag föreslår att du eldar upp tanken ordentligt så att din avluftare får lite att göra..
Jag förstår inte riktigt ditt problem? Är det så att pannan börjar koka så att du måste sluta elda innan tanken är full, eller ger du upp för att det tar för lång tid?
Mitt problem var ju att jag tyckte att kaminen blev väldigt varm utan att jag fick över speciellt mycket värme till tanken. När Matss fick mig att börja tänka bakåt så hittade jag en felaktig termometer i kaminen. Detta förändrar saken ganska mycket då systemet larmade för övertemperaturer m.m. Nu mäter jag med en annan termometer och förstår förloppet bättre.

Det finns också fortfarande en problematik med luft och jag ska elda upp tanken ordentligt under helgen så får vi se. Faktum är att det är bättre redan sedan jag fått ut lite luft.

Den sista bilden är ett exempel på hur man INTE ska koppla. Kopplingen kan dock förbättras genom att man sätter en behållare/grovt rör så att några liter luft kan samlas utan att cirkulationen hindras.

Sen byter man den automatiska luftaren mot en vanllig avtappningskran (R15). Den billiga sortens avluftare som visas på bilden funkar på sin höjd några år, sen har den ärgat/kalkat igen.

Matss skrev:
Den sista bilden är ett exempel på hur man INTE ska koppla. Kopplingen kan dock förbättras genom att man sätter en behållare/grovt rör så att några liter luft kan samlas utan att cirkulationen hindras.

Sen byter man den automatiska luftaren mot en vanllig avtappningskran (R15). Den billiga sortens avluftare som visas på bilden funkar på sin höjd några år, sen har den ärgat/kalkat igen.
Ok, det är dock intressant hur man skulle kopplat istället och du får gärna utveckla var du menar att det grova röret/behållaren skulle monteras.

Avluftaren är en billig sak så det är ett mindre problem. Finns för övrigt väldigt mycket bättre grejor som fixar det automatiskt har jag förstått.

Det viktiga är att du förklarar mer ingående hur du menar gällande kopplingen. Jag är tacksam för dina tankar och har fått det bekräftat med ändringar, så fortsätt gärna. d^_^b

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.