S Stefan1972 skrev:
nja så fungerar det inte.......är svensk moms pålagd i avsändarlandet så ska det varken förtullas eller avgiftsbeläggas.
Jag har drabbats av PostNords avgift även fast svensk moms redan varit betald.

S Stefan1972 skrev:
Fast det saknas lite information egentligen......Har avsändaren debiterat svensk eller engelsk moms vid köpet?
Det vanligaste scenariot är att avsändaren tycker det är "jobbigt" med exporter och gör försäljningen som ett inhemskt köp och debiterar engelsk moms.
Detta är också vanligt om man köper på ebay.....
Priset var i SEK inkl Moms. Egentligen spelar det ingen roll, säljaren har erkänta tt de gjort fel, men vill inte betala tillbaka,

L Lars51 skrev:
Då har jag uttryckt mig otrydligt. När man säljer tilll privatpersoner skall säljaren dra och redovisa Momsen. Det har man gjort, men fyllt i tull/momsdeklarationen felaktigt, därav Postnords debitering. Jag har betalat Momsen 2 gånger + en expeditionsavgift som helt relaterar till den dubbla Momsen.
fast det finns som sagt inget "skall"......antingen har säljaren ett ioss nummer och kan då debitera svensk moms direkt vid köpet eller så har de inte det och då går det som DDP direkt. Dvs att köparen betalar tull och moms i mottagarlandet. Då blir det export som vanligt och de lägger inte på nån moms alls.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag har drabbats av PostNords avgift även fast svensk moms redan varit betald.
ja då är det bara begära tillbaks det.........

L Lars51 skrev:
Priset var i SEK inkl Moms. Egentligen spelar det ingen roll, säljaren har erkänta tt de gjort fel, men vill inte betala tillbaka,
jo men det är en stor skillnad på svensk och engelsk moms. Antingen har de lagt på 20% eller så 25% ?

• Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
C
L Lars51 skrev:
Priset var i SEK inkl Moms.
Säkert brittisk moms. 120 kr inklusive 20% brittisk moms = 125 kr inklusive 25% svensk moms, dvs. du får i slutänden betala lite mer än det utsatta priset. Lite fult, men inte alls ovanligt.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Säkert brittisk moms. 120 kr inklusive 20% brittisk moms = 125 kr inklusive 25% svensk moms, dvs. du får i slutänden betala lite mer än det utsatta priset. Lite fult, men inte alls ovanligt.
Spelar ingen roll, upp till ett visst belopp erlägger säljaren lokal moms. efter det måste man redovisa till det land man sålt till och då blir det Svensk momssats. Detta är upp till säljarten att hålla reda på och deklarera korrekt.

L Lars51 skrev:
Spelar ingen roll, upp till ett visst belopp erlägger säljaren lokal moms. efter det måste man redovisa till det land man sålt till och då blir det Svensk momssats. Detta är upp till säljarten att hålla reda på och deklarera korrekt.
nej det fungerar inte så.........export är alltid momsfritt om inte säljaren har ett iossnummer.......då kan vederbörande debitera svensk moms. Det du pratar om är inom EU, Där betalar man som köpare moms i det landet man köper ifrån inom vissa regler som du nämner.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
C
L Lars51 skrev:
Spelar ingen roll, upp till ett visst belopp erlägger säljaren lokal moms
Men för att bena ut detta, har de initialt lagt på brittisk eller svensk moms eller ingen moms alls?
Det borde ju framgå tydligt av kvitto/faktura...

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Men för att bena ut detta, har de initialt lagt på brittisk eller svensk moms eller ingen moms alls?
Det borde ju framgå tydligt av kvitto/faktura...
Det är ointressant eftersom säljaren erkände att de hade gjort bort sig i tull/momsdeklarationen men inte ville bertala expeditionsavgiften.

C
L Lars51 skrev:
Det är ointressant eftersom säljaren erkände att de hade gjort bort sig i tull/momsdeklarationen men inte ville bertala expeditionsavgiften.
Nä, det är ju uppenbart att du bestämt dig för att du blivit felaktigt behandlad och inte vill prata om detaljerna.

Dock lite svårt att ta din "varning" på allvar under de omständigheterna. Finns ju alltid två sidor av myntet.

• Gilla
  • Haha
Festlund och 2 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Nä, det är ju uppenbart att du bestämt dig för att du blivit felaktigt behandlad och inte vill prata om detaljerna.

Dock lite svårt att ta din "varning" på allvar under de omständigheterna. Finns ju alltid två sidor av myntet.
Om säljaren säger att de gjort fel och betalar tillbaka momsen, men sedan bara betalar tillbaka expeditionsavgiften är det ganska klart, eller? Hade man sagt att de handlade om olika momssatser hade jag kunnat köpa det.

R
Vänta lite, förstår jag dig rätt om du har fått varan samt att säljaren betalat tillbaka 90%?

Ja eller nej?

R RalleB skrev:
Vänta lite, förstår jag dig rätt om du har fått varan samt att säljaren betalat tillbaka 90%?

Ja eller nej?
nej,

• Gilla
Sthlm_
  • Laddar…
förstår jag saken rätt så har ts fått tillbaks den felaktigt debiterade momsen och sen 90% av tullens avgift. Ts vill ha tillbaks 100% av avgiften.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.