6 863 läst ·
64 svar
7k läst
64 svar
Tro inte att Klarna hjälper dig vid tvist.
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
nja det är ingen regel..........det är ett alternativ för att förenkla. Långt ifrån alla vill använda sig av det då det är en del extra arbete och extra poster i bokföring.
Men låt oss säga att säljaren missat regelverket och debiterat UK-moms (20%). Du får sedan betala svensk moms + tullavgift till speditören. Det är ju då rimligt att de ersätter dig för UK-momsen + tullavgift, dvs. du får ingen ersättning för mellanskillnaden mellan UK-momsen och den svenska momsen.L Lars51 skrev:
Spekulerar bara lite här om hur ett missförstånd kan uppstå.
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Som jag förstår saken så har ts fått tillbaks den felande momsen och sen 90% av den felaktiga klareringskostnaden?
Vad handlar de förlorade 10% om i rena pengar? Kan inte vara många kronor......
Vad handlar de förlorade 10% om i rena pengar? Kan inte vara många kronor......
När jag startade mitt företag gick jag ett antal utbildningar på Skattverket och Tullverket som gav mig denna informationen. Ska du eller jag berätta för dem att de ljuger i sin utbildning?S Stefan1972 skrev:
Jag kanske har missuppfattat allt, men rent krasst har de väl rätt att ta betalt för moms- och tulldeklaration oavsett om det gör någon skillnad på priset?
Ett typiskt exempel är PostNords momshanteringsavgift som de tar ut för att kontrollera om moms och tull ska betalas eller inte. Även om svensk moms redan är betald kommer du inte undan den administrativa avgiften.
Ett typiskt exempel är PostNords momshanteringsavgift som de tar ut för att kontrollera om moms och tull ska betalas eller inte. Även om svensk moms redan är betald kommer du inte undan den administrativa avgiften.
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
nja så fungerar det inte.......är svensk moms pålagd i avsändarlandet så ska det varken förtullas eller avgiftsbeläggas.useless skrev:
Jag kanske har missuppfattat allt, men rent krasst har de väl rätt att ta betalt för moms- och tulldeklaration oavsett om det gör någon skillnad på priset?
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
jag vet väl inte hur du tolkat den utbildningen? Jag har iallafall importerat/exporterat grejer själv i typ 30 år snart så lite har jag väl snappat upp........
L Lars51 skrev:
Då har jag uttryckt mig otrydligt. När man säljer tilll privatpersoner skall säljaren dra och redovisa Momsen. Det har man gjort, men fyllt i tull/momsdeklarationen felaktigt, därav Postnords debitering. Jag har betalat Momsen 2 gånger + en expeditionsavgift som helt relaterar till den dubbla Momsen.useless skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Fast det saknas lite information egentligen......Har avsändaren debiterat svensk eller engelsk moms vid köpet?
Det vanligaste scenariot är att avsändaren tycker det är "jobbigt" med exporter och gör försäljningen som ett inhemskt köp och debiterar engelsk moms.
Detta är också vanligt om man köper på ebay.....
Det vanligaste scenariot är att avsändaren tycker det är "jobbigt" med exporter och gör försäljningen som ett inhemskt köp och debiterar engelsk moms.
Detta är också vanligt om man köper på ebay.....