Nu med de nya reglerna verkar man ha slopat benomningen "attefall". allting ligger istället under "komplementbyggnad" och "komplementbostad". Men förut fanns även något som kallades för attefallstillbyggnad.
Vad jag kan läsa mig till nu är att man kan få (inom detaljplanerat område) bygga kompletterande byggnader av totalt 45kvm, dock inte enskilt större än 30kvm. Men att man ovanpå detta skulle kunna bygga ut huset 15kvm, bygglovsbefriat.

Jag kan inte hitta någonstans att man inte skulle kunna få bygga friggebod 15, attefall 30, tillbyggnad 15.
Men jag kan absolut ha missat de raderna. Så därav tar jag hjälp av er andra flitiga :)

9 kap. Bygglov, rivningslov och marklov m.m.​

4 b § För en- eller tvåbostadshus krävs det trots 2 § inte bygglov för att
1. göra högst en tillbyggnad som inte har en större bruttoarea än 15,0 kvadratmeter, som inte överstiger bostadshusets taknockshöjd och som inte placeras närmare gränsen än 4,5 meter, eller

M MarkusTo skrev:
Nu med de nya reglerna verkar man ha slopat benomningen "attefall". allting ligger istället under "komplementbyggnad" och "komplementbostad". Men förut fanns även något som kallades för attefallstillbyggnad.
Vad jag kan läsa mig till nu är att man kan få (inom detaljplanerat område) bygga kompletterande byggnader av totalt 45kvm, dock inte enskilt större än 30kvm. Men att man ovanpå detta skulle kunna bygga ut huset 15kvm, bygglovsbefriat.

Jag kan inte hitta någonstans att man inte skulle kunna få bygga friggebod 15, attefall 30, tillbyggnad 15.
Men jag kan absolut ha missat de raderna. Så därav tar jag hjälp av er andra flitiga :)

9 kap. Bygglov, rivningslov och marklov m.m.​

4 b § För en- eller tvåbostadshus krävs det trots 2 § inte bygglov för att
1. göra högst en tillbyggnad som inte har en större bruttoarea än 15,0 kvadratmeter, som inte överstiger bostadshusets taknockshöjd och som inte placeras närmare gränsen än 4,5 meter, eller
Så är jag övertyga att det skall tolkas, ser inte att det skulle vara något annat.
Fast tillbyggnad får du göra upp till 30 kvm numer inte bara 15.

Du har en pott på 45 kvm för komplementbyggnader och sen en pott på 30 kvm för tillbyggnad.
dessa kan du utnyttja oberoende av varandra.
Däremot så kommer troligen en tillbyggnad på en komplementbyggnad räknas med i potten: Dvs bygger du säg 10 kvm, och sedan ut denna: Så kan du dels max bygga ut den med 20 kv (om taket är 30kvm per byggnad, här finns det dock fortfarande lite tolkningsutrymme om man läser nedan) och dels kommer du då ha tagit 3o kvm av "komplementsbyggnadspotten" (vilket är rätt tydligt enligt nedan)

Bygger du däremot till det befintliga bostadshuset, som har bygglov, så kan du bygga till det med 30 kvm, oavsett övriga byggnader. Detta får d ugöra även om bostadshuset då egentligen överstiger totala byggnadsarean enligt detlajplanen som jag har förstått det - men det finns inte någon "pott" för tillbyggnader då, utan det är 30 kvm per byggnad max som gäller.

Från boverket:
  • Lov- och anmälningsplikt​

Bygglov för nybyggnad av byggnader​

• Det krävs bygglov för en komplementbyggnad eller ett komplementbostadshus om det är större än 30 m2 inom detaljplan och 50 m2 utanför detaljplan, högre än 4 m inom detaljplan och 4,5 m utanför detaljplan, är lika stort eller större än den byggnad det kompletterar eller placeras utanför tomten.
    • Det går att bygga flera bygglovsbefriade komplementbyggnader och komplementbostadshus på en tomt, men varje tomt har en gemensam ”pott” för sådana byggnader på 45 m2 inom detaljplan och 65 m2 utanför detaljplan.
    • En bygglovsbefriad komplementbyggnad kan byggas vid alla sorters byggnader medan ett komplementbostadshus bara får byggas vid en- och tvåbostadshus.
    • ...
  • Bygglov för tillbyggnad av andra byggnader än komplementbyggnader och komplementbostadshus​

• Det krävs bygglov om tillbyggnaden är större än 30 m2 eller överstiger byggnadens taknock.
    • Det går att göra flera bygglovsbefriade tillbyggnader, men totalt högst 30 m2 per byggnad.
    • En bygglovsbefriad tillbyggnad kan göras på alla sorters byggnader, alltså inte bara på en- och tvåbostadshus.
  • Bygglov för tillbyggnad av komplementbyggnader och komplementbostadshus​

• Det krävs bygglov för om byggnaden efter tillbyggnaden blir större än 30 m2 inom detaljplan och 50 m2 utanför detaljplan, högre än 4 m inom detaljplan och 4,5 m utanför detaljplan, lika stor eller större än den byggnad den kompletterar eller placeras utanför tomten.
    • Det går att göra flera bygglovsbefriade tillbyggnader, men på varje tomt får den sammanlagda arean av bygglovsbefriade komplementbyggnader och komplementbostadshus efter tillbyggnaderna inte överstiga 45 m2 inom detaljplan eller 65 m2 utanför detaljplan.
https://www.boverket.se/sv/samhalls...elverk-for-bygglov/foreslagna-pbl--andringar/

Redigerat:
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Så är jag övertyga att det skall tolkas, ser inte att det skulle vara något annat.
Fast tillbyggnad får du göra upp till 30 kvm numer inte bara 15.

Du har en pott på 45 kvm för komplementbyggnader och sen en pott på 30 kvm för tillbyggnad.
dessa kan du utnyttja oberoende av varandra.
Däremot så kommer troligen en tillbyggnad på en komplementbyggnad räknas med i potten: Dvs bygger du säg 10 kvm, och sedan ut denna: Så kan du dels max bygga ut den med 20 kv (om taket är 30kvm per byggnad, här finns det dock fortfarande lite tolkningsutrymme om man läser nedan) och dels kommer du då ha tagit 3o kvm av "komplementsbyggnadspotten" (vilket är rätt tydligt enligt nedan)

Bygger du däremot till det befintliga bostadshuset, som har bygglov, så kan du bygga till det med 30 kvm, oavsett övriga byggnader. Detta får d ugöra även om bostadshuset då egentligen överstiger totala byggnadsarean enligt detlajplanen som jag har förstått det - men det finns inte någon "pott" för tillbyggnader då, utan det är 30 kvm per byggnad max som gäller.

Från boverket:

[länk]
Då är vi två som tycker att det är två separata ”pottat” ;)
Dock ser jag att du refererar till text från det föreslagna, ej de klubbade. Med andra ord kan det ha ändrat sig.
Såg också tidigare att man skulle kunna få bygga ut bostadshuset med 30kvm, men nu hittade jag inte mer än 15kvm i det klubbade materialet…

M MarkusTo skrev:
Då är vi två som tycker att det är två separata ”pottat” ;)
Dock ser jag att du refererar till text från det föreslagna, ej de klubbade. Med andra ord kan det ha ändrat sig.
Såg också tidigare att man skulle kunna få bygga ut bostadshuset med 30kvm, men nu hittade jag inte mer än 15kvm i det klubbade materialet…
Var hittar du skrivningen om 15 kvm ?
Mig veterligets antogs propostiionen som den stod.

I 4.5.3 i den står:

Regeringens förslag: Det ska krävas bygglov för tillbyggnad.

Det krävs inte bygglov för tillbyggnad av en byggnad som inte är en

komplementbyggnad eller ett komplementbostadshus, om tillbyggnaden

1. får en bruttoarea eller öppenarea eller en kombination av dessa som

är högst 30,0 kvadratmeter,

2. inte överstiger byggnadens taknock, eller

3. tillsammans med andra genomförda tillbyggnader på byggnaden

får en bruttoarea eller öppenarea eller en kombination av dessa som är

högst 30,0 kvadratmeter.

Vid beräkning av bruttoarean eller öppenarean ska tillbyggnadens area

läggas ihop med andra gjorda tillbyggnader på byggnaden som inte

omfattas av krav på bygglov enligt plan- och bygglagen eller äldre

bestämmelser.

Det ska inte krävas bygglovför tillbyggnad på en ekonomibyggnad i

ett område som inte omfattas av en detaljplan

https://www.regeringen.se/contentas...ytt-regelverk-for-bygglov-prop.-202425169.pdf

Kan man bygga till flera gånger? 30kvm och sen ett år senare bygga ytterligere 10kvm.
Skiljer detta om det är detaljplanerat område eller inte?

H halls skrev:
Kan man bygga till flera gånger? 30kvm och sen ett år senare bygga ytterligere 10kvm.
Skiljer detta om det är detaljplanerat område eller inte?
Nej. Totalt får du bygga ut 30 kvm utöver det du har bygglov på.
Oavsett om du gör detta i en eller flera omgångar.

klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Nej. Totalt får du bygga ut 30 kvm utöver det du har bygglov på.
Oavsett om du gör detta i en eller flera omgångar.
Huset är byggt 1800 tal och saknar ritningar hos komunen och där med finns ingen ytran med bygglov.
Kanske det där med är en "inte" fråga?

Claes Sörmland
Reglerna bygger på att du utgår från befintligt läge. Så det behövs alltså inget bygglov för att tillämpa reglerna. Finns ingen dokumentation hos kommunen i form av en gammal beviljad bygglovsansökan så skapar ju detta naturligtvis möjligheter till fusk. Samtidigt finns bebyggelsen flygfotograferad så eventuella utbyggnader syna ju på ortofoto.

Det finns också äldre domar som ger att ett en- eller tvåbostadshus som har uppförts eller tagits i bruk olovligen inte ger rätt att uppföra friggebod/attefallshus o s v. Troligen kommer domstolsapparaten att döma likadant som denna äldre praxis nu efter lagändringen 1 dec, d v s att man inte får utföra de bygglovsbefriade utbyggnaderna och komplementbyggnad/komplementbostadshus om ens en- eller tvåbostadshus är ett gammal svartbygge.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Sen kan man ju bo inom ett område som kräver bygglov på dessa sk fria tillbyggnader

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
H halls skrev:
Visst kan man det, däremot lär det nog inte vara tillåtet (men upptäckts risken borde inte vara större med nuvarande regelverk än med det förra..)

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.