Halloj,
Jag har börjat få lite spännande felkoder från min NIBE och tydligen har systemet varit rätt tomt.
Fick förslaget att avlufta mitt golvvärmesystem efter att ha fyllt upp och tror mig ha en gissning men vet ej.
Är det så enkelt att man skruvar på den vänstra(vita) knoppen och luft samt vatten kommer då genom slangen? Se bild. Har sökt och försökt hitta svar men misslyckas.
Jag har börjat få lite spännande felkoder från min NIBE och tydligen har systemet varit rätt tomt.
Fick förslaget att avlufta mitt golvvärmesystem efter att ha fyllt upp och tror mig ha en gissning men vet ej.
Är det så enkelt att man skruvar på den vänstra(vita) knoppen och luft samt vatten kommer då genom slangen? Se bild. Har sökt och försökt hitta svar men misslyckas.
Otålig som man är så vred jag på den övre där slangen sitter och dom kom det vatten. Ingen luft.Dreas89 skrev:
Halloj,
Dock tycker jag att den ljusa slangen mellan framledning och returledningen till vänster är duktigt grumlig. Är det något att bry sig om?
Här är montageanvisningen,
https://www.rskdatabasen.se/infoDocs/MONT/MONT_213_2419021.pdf
Vad får du för felkoder?
Vilken framledningstemperatur ut från värmepumpen?
Vilken returtemperatur in till värmepumpen?
Difftemperaturen över golvvärmeslingorna bör vara 3-5⁰.
https://www.rskdatabasen.se/infoDocs/MONT/MONT_213_2419021.pdf
Vad får du för felkoder?
Vilken framledningstemperatur ut från värmepumpen?
Vilken returtemperatur in till värmepumpen?
Difftemperaturen över golvvärmeslingorna bör vara 3-5⁰.
Fick ”Maxtemp genom värmepump har överskridits”.Demmpa skrev:
Kollade då och såg att det inte fanns tryck i systemet.
Fyllde på men startade inte om, fick samma felmeddelande igen. Startade om pumpen och nu har jag framledningstemp på 23. Misstänker att SPAR ställer till det och inte ökar på värmen nu då beräknad framledning är 30.
Bifogade en bild - Vet inte om den faktiskt varit så hög - Kanske är en sensor som är knas. Gissar sen att de två dipparna är mina två påfyllningar. Ligger nu på 0,8 bar. Har ett enplanshus på 170kvm-isch så det ska räcka om jag fattat rätt.
Se bilden så får du lite mer info på köpet som kanske hjälper mig.Demmpa skrev:
Gradminuter på minus ska väl betyda att den inte ser värmebehov. Hur returen är varmare än det som går ut kanske kan förklaras av att vattnet värms upp av det tidigare varma golvet. Dvs man får en temporär nedkylning av våra golv.
Beräknade framledningstemperaturen (börvärdet) är 30⁰, men den aktuella framledningstemperaturen är bara 23⁰, så det är just nu värmeunderskott å pga det minus på gradminuter.
Tittar ordentligt på första bilden, ser att de flesta ställdonen är stängda eller nästan stängda, det är troligen därför du har fått "Maxtemp genom värmepump har överskridits".
Tittar ordentligt på första bilden, ser att de flesta ställdonen är stängda eller nästan stängda, det är troligen därför du har fått "Maxtemp genom värmepump har överskridits".
Ah, men då borde den vilja trycka upp temperaturen. Ska nog slå av spar och se om den går bättre just nu när jag fyllt på.Demmpa skrev:
Beräknade framledningstemperaturen (börvärdet) är 30⁰, men den aktuella framledningstemperaturen är bara 23⁰, så det är just nu värmeunderskott å pga det minus på gradminuter.
Det är 9 av 12 som är helt öppna. Tror vinkeln var oturlig eller så sjönk de ihop en sväng där. Kollade igen iaf och det är nu just 9 av 12 helt öppna.
Ser dock att varmvattnet är på 63 grader vilket är högre än det brukar vara… Kollar jag också statistiken över varmvatten har den inte varit så hög utan brukar toppa ut vid 55-58 grader. Gissar legionella-körningarna nöjer sig där.Dreas89 skrev:
Medlem
· Västra Östra
· 85 inlägg
Höj temperaturen på golvvärmen och se så att ställdonen öppnar, dem kan stå på 25 grader, blir det för varmt är det bättre att sänka kurva och/eller förskjutning på pannan. Sedan kan du sätta ner dem lite och eventuellt om du vill ha ett rum kallare kan du sätta det till 18 eller 19
Har ingen temperatur på mina utan det är bara en stigande skala. Alla rumstermostater är satta till max utom 3. 1 helt av i vårt sovrum och 2 som är i barnens rum som är i mellanläge.P PontusPontus skrev:
Klicka här för att svara