Har aldrig sett buktande treetex-väggar förut. Däremot 3 mm masonitväggar som inte är tätspikade kan bukta. Å andra sidan har jag ett par gipsade väggar från -80-talet som buktar. De går i vågor där de är spikade i reglarna och sedan buktar ut mellan reglarna. Så, med fel metoder och/eller undermåligt mtrl från start, (dvs skivor som stått fuktigt och ej adekvat uppställda eller liggande och därmed blivit skeva/böjda), så blir resultatet inte helt hundra.

Problemet med treetex (och masonit) är att de är levande mtrl till skillnad från det livlösa gipset. Det betyder att det arbetar med årstidernas fuktväxlingar och kan med tiden orsaka sprickor i tapeter eller färg vid skivskarvarna. Det går att överbrygga med rätt metoder. Sedan är det ett mindre problem i permanent uppvärmda hus där fukten inomhus inte varierar så mkt som i ouppvärmda eller periodvis kallställda hus.

Treetex är ett sugande mtrl så std förut var att först stryka på ett lager tapetklister som fick torka och sedan tapetsera på vanligt sätt. Alternativt att använda maximalt flödigt med tapetklister direkt. Att patinera genom målning förekom säkert också. Det är en gammal metod som varenda konstnär känner till. Förr grundade man alltid varenda duk som skulle oljemålas. Det gör man nog fortfarande om man använder riktiga kvalitetsdukar.
Om vävtapeten endast består av luftig väv som ej är förlimmad på ett papper så är anliggningsytan mellan vävens trådar/garn och treetexens yta (som är skrovlig) minimal. Med för lite tapetklister och/eller ej patinerad treetex så finns en uppenbar risk att väven kommer att sitta dåligt. Även vävens garn suger ju i sig tapetklister.

Slutligen är det en personlig preferens vad man tycker om och trivs med, och vilken typ av hus man har, dvs gammalt eller nytt. Själv uppskattar jag levande icke raka väggar men däremot inte spruckna tapeter.
Alla människor fokuserar på olika saker. Själv klarar jag inte att se skändningen av gamla hus där ägarna är helt blinda och tycker att det ser likadant ut med nya isolerglasfönster som de gamla levande vackra passande fönstren i linoljemålat trä med spröjs och munblåst eller maskindraget glas. Det sticker i mina ögon som svetsblänk när man kör förbi på 100 m avstånd. Samma sak med nya spikraka tak på gamla hus.

Vi är alla olika. Det braiga med forum som detta är att man kan bli medveten om olika sidor på samma mynt och sedan kan man dra sina egna slutsatser, förhoppningsvis baserat på fakta och personlig preferens. Sedan brukar verkligheten komma emellan och tvinga oss till kompromisser. Såsom äkta hälfter med andra preferenser och hus som inte lättvindigt låter sig duperas samt naturligtvis jobb och barn som tar all tid...

• Gilla
erkana och 3 till
  • Laddar…
E erkana skrev:
Håller helt med! Upplever dock verkligen att vår målare har bra koll, vet att hon bor intet liknande hus själv och hon rekommenderade oss att behålla treetexen i vardagsrummet.

Tycker inte att det är viktigt med perfekta väggar, då skulle jag köpt något annat än ett sparsamt renoverat 20-talshus, men det hade varit intressant att se HUR dåligt det kan se ut med tapet på treetex. Någon som har ett exempel?
Sovrum med träbädd, filt, antik kista och växt. Mjukt ljus och mönstrad tapet skapar en hemtrevlig atmosfär.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hej! Här har du en bild från mitt senaste projekt. Ibland har jag otur när jag tänker. Istället för att åka och införskaffa mig några gipsskivor tillbringade jag istället orimlig många timmar åt att spackla tretexskivorna. Det blev bra men jag hade kunnat använda tiden bättre.

• Gilla
erkana
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.