1 785 läst ·
31 svar
2k läst
31 svar
Tretex vs. gips, samt pärlspont bakom radiator
Ofta är det nog så för ett hus med äldre byggteknik att om en hantverkare slentrianmässigt rekommenderar utbyte till moderna material så har de inte kunskap om den gamla byggtekniken.
Vi har några väggar med treetex och gammal tapet, och inte märker vi av något problem.
Med det sagt, gips ger fin yta att tapetsera på, men i ett gammalt hus kan det upplevas ge en död och steril yta, det blir helt enkelt för perfekt. Vi har också tapet på pappspända väggar, vilket ger en väldigt livfull yta, och tar bra upp ev rörelser som gamla hus kan ha.
Så, gips eller ej beror väl på husets förutsättningar, tycke och smak. Men oavsett, välj en hantverkare som vet vad han/hon gör, annars blir det inte bra.
Vi har några väggar med treetex och gammal tapet, och inte märker vi av något problem.
Med det sagt, gips ger fin yta att tapetsera på, men i ett gammalt hus kan det upplevas ge en död och steril yta, det blir helt enkelt för perfekt. Vi har också tapet på pappspända väggar, vilket ger en väldigt livfull yta, och tar bra upp ev rörelser som gamla hus kan ha.
Så, gips eller ej beror väl på husets förutsättningar, tycke och smak. Men oavsett, välj en hantverkare som vet vad han/hon gör, annars blir det inte bra.
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 147 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 147 inlägg
Ja inte bara död och steril yta dessutom kan det uppstå (kall)-drag i väggen och då kommer gipsskivan att kyla väggen höst och vinter så pass mycket att elbolagen gnuggar händernaMicrokatten skrev:
Ofta är det nog så för ett hus med äldre byggteknik att om en hantverkare slentrianmässigt rekommenderar utbyte till moderna material så har de inte kunskap om den gamla byggtekniken.
Vi har några väggar med treetex och gammal tapet, och inte märker vi av något problem.
Med det sagt, gips ger fin yta att tapetsera på, men i ett gammalt hus kan det upplevas ge en död och steril yta, det blir helt enkelt för perfekt. Vi har också tapet på pappspända väggar, vilket ger en väldigt livfull yta, och tar bra upp ev rörelser som gamla hus kan ha.
Så, gips eller ej beror väl på husets förutsättningar, tycke och smak. Men oavsett, välj en hantverkare som vet vad han/hon gör, annars blir det inte bra.
överdrivna fantasier om tretex isolerande förmåga sprids på diverse byggnadsvårdsgrupper men är av minst sagt tveksam betydelse.. Man hade lite sämre möjligheter till isolering på 30 -70 talet mot idag
När tretex såldes nytt såldes den som att den kunda hjälpa till att täta /gamla hus ofta otäta timmerhus och man blandar gärna ihop det med att isolera.. den är snarare ett vindskydd.. det monterar vi idag längst ut i väggen under panelen istället vilket har stora fördelar..
I verkligheten så har den kyla som kommit ända genom väggen till insidans yta under tapeten redan passerat allt som är tänkt att hålla kylan ute och vid verklig mätning av isolervärde så lär det inte spela nån mätbar skillnad på tretex skiva och gips som lager under tapeten..
Att behålla tretex idag för att det isolerar huset är rätt meningslöst och betydligt smartare med en tilläggsisolering på utsidan när man monterar ny panel och få bort det där gamla brandfarliga skitmaterialet som aldrig vill vara helt slätt..
Sen är det som flera är inne på olika tapeter med olika ytor och hur mycket man bryr sig om vågiga väggar som inte är släta är såklart olika men gnäll inte på målaren om det inte ser slätt ut när den är klar..
Och nej det går bättre med bredspacklad grundmålad tretex men man har snabbt lagt mer tid än att gipsa om och har fortfarande en ojämn skitvägg
Ta ner tretexen och sätt gips , det är det förståndiga beslutet
Och för alla som fortfarande inte inser att tretex är nåt gammalt skit som passar bäst på soptippen.. ta en gips skiva och en tretex bit och prova försök tända eld på dessa så kommer ni nog få en aha oj upplevelse
När tretex såldes nytt såldes den som att den kunda hjälpa till att täta /gamla hus ofta otäta timmerhus och man blandar gärna ihop det med att isolera.. den är snarare ett vindskydd.. det monterar vi idag längst ut i väggen under panelen istället vilket har stora fördelar..
I verkligheten så har den kyla som kommit ända genom väggen till insidans yta under tapeten redan passerat allt som är tänkt att hålla kylan ute och vid verklig mätning av isolervärde så lär det inte spela nån mätbar skillnad på tretex skiva och gips som lager under tapeten..
Att behålla tretex idag för att det isolerar huset är rätt meningslöst och betydligt smartare med en tilläggsisolering på utsidan när man monterar ny panel och få bort det där gamla brandfarliga skitmaterialet som aldrig vill vara helt slätt..
Sen är det som flera är inne på olika tapeter med olika ytor och hur mycket man bryr sig om vågiga väggar som inte är släta är såklart olika men gnäll inte på målaren om det inte ser slätt ut när den är klar..
Och nej det går bättre med bredspacklad grundmålad tretex men man har snabbt lagt mer tid än att gipsa om och har fortfarande en ojämn skitvägg
Ta ner tretexen och sätt gips , det är det förståndiga beslutet
Och för alla som fortfarande inte inser att tretex är nåt gammalt skit som passar bäst på soptippen.. ta en gips skiva och en tretex bit och prova försök tända eld på dessa så kommer ni nog få en aha oj upplevelse
Redigerat:
Jag tror inte att det var taget ur luften på sin tid. Treetex har ett lågt U-värde. En sommarstuga från tiden då treetex såldes kunde ha tunna oisolerade träväggar. Ett 13 mm lager av isolering på det ger en fullständigt undermåligt isolerad vägg. Men fortfarande kanske den blev dubbelt så bra isolerad som tidigare. Vi är helt överens om att treetex inte fyller en funktion för isoleringen i ett bostadshus. Men den kunde göra det i en sommarstuga från tiden då det såldes.P polaris78 skrev:
Håller helt med! Upplever dock verkligen att vår målare har bra koll, vet att hon bor intet liknande hus själv och hon rekommenderade oss att behålla treetexen i vardagsrummet.Microkatten skrev:
Ofta är det nog så för ett hus med äldre byggteknik att om en hantverkare slentrianmässigt rekommenderar utbyte till moderna material så har de inte kunskap om den gamla byggtekniken.
Vi har några väggar med treetex och gammal tapet, och inte märker vi av något problem.
Med det sagt, gips ger fin yta att tapetsera på, men i ett gammalt hus kan det upplevas ge en död och steril yta, det blir helt enkelt för perfekt. Vi har också tapet på pappspända väggar, vilket ger en väldigt livfull yta, och tar bra upp ev rörelser som gamla hus kan ha.
Så, gips eller ej beror väl på husets förutsättningar, tycke och smak. Men oavsett, välj en hantverkare som vet vad han/hon gör, annars blir det inte bra.
Tycker inte att det är viktigt med perfekta väggar, då skulle jag köpt något annat än ett sparsamt renoverat 20-talshus, men det hade varit intressant att se HUR dåligt det kan se ut med tapet på treetex. Någon som har ett exempel?
Har tyvärr inte nån bra egen bild där det syns.. Ibland svårt att få med tydligt på bild
Dom här bilderna är lånade från en annan tråd här på byggahus..
Men inget ovanligt att det buktar ut i vågor upp till 5-7 cm beroende på avstånd mellan spikrader.. Ibland flera vågor längs hela väggar..
Dom här bilderna är lånade från en annan tråd här på byggahus..
Men inget ovanligt att det buktar ut i vågor upp till 5-7 cm beroende på avstånd mellan spikrader.. Ibland flera vågor längs hela väggar..
Tyvärr bortrest över jul men har inga sådana vågor efter åtgärdade väggar. Hos oss är det dock solid panel bakom all treteex i alla innerväggar så det är spikat till tusen. Aldrig sett ojämnheterna som nämns här i tråden. Har ett fritidshus som är en gammal timmerkåk med tretex som vi gipsade ist för spacklade (personligen ångrar jag det, håller inte med ovanstående, spackling hade varit mindre jobb) och en 60-talskåk med vävtapet och tretex som jag bredspacklat. Vävtapeten släpper som bananskal från tretexen så rev vi inte ner den hade det bucklat sig men efter har jag inte märkt skillnad från de få väggar jag gipsade om pga skador.E erkana skrev:
Den här tråden har också öppnat upp mina ögon för hur mycket känslor tretex väcker. Hade ingen aning! 😅
Verkligen! Rolig läsning! Det blir nog fel (och rätt) hur jag än väljer att göra… 😅Vrana skrev:
Tyvärr bortrest över jul men har inga sådana vågor efter åtgärdade väggar. Hos oss är det dock solid panel bakom all treteex i alla innerväggar så det är spikat till tusen. Aldrig sett ojämnheterna som nämns här i tråden. Har ett fritidshus som är en gammal timmerkåk med tretex som vi gipsade ist för spacklade (personligen ångrar jag det, håller inte med ovanstående, spackling hade varit mindre jobb) och en 60-talskåk med vävtapet och tretex som jag bredspacklat. Vävtapeten släpper som bananskal från tretexen så rev vi inte ner den hade det bucklat sig men efter har jag inte märkt skillnad från de få väggar jag gipsade om pga skador.
Den här tråden har också öppnat upp mina ögon för hur mycket känslor tretex väcker. Hade ingen aning! 😅
Huset mitt har även treetex i vardagsrummet, under vävtapet. Målaren tyckte att jag skulle behålla treetexen där och bredspackla på vävtapeten innan tapetsering, men tolkar jag dig rätt vore det bra att riva bort vävtapeten först? Är inte det ganska jobbigt?
Alltså ingen aning i ditt fall men jag testade och det var som att skala en banan hos oss. Upplever att det färster dåligt på tretex överlag. Det var ett bra tips längre upp i tråden att måla den med något billigt för att mätta spacklingen blev lättare då.E erkana skrev:Verkligen! Rolig läsning! Det blir nog fel (och rätt) hur jag än väljer att göra… 😅
Huset mitt har även treetex i vardagsrummet, under vävtapet. Målaren tyckte att jag skulle behålla treetexen där och bredspackla på vävtapeten innan tapetsering, men tolkar jag dig rätt vore det bra att riva bort vävtapeten först? Är inte det ganska jobbigt?
Vi har vävtapet på betong i källaren och det sitter som berget, kommer behöva eldkastare innan det kriget är vunnet. Men vävtapet på tretex upplevde jag var mycket lätt att få bort, ingen aning om det är ett universellt fenomen.
Väv på tretex är ofta som att "skala banan"
Hade väv i flera rum där jag rev och försökte behålla men slutade med total utrivning av all tretex...
Innan jag gav upp så provade jag att måla om väven i en del av ett rum då släppte väven när väggen fick fukten från färgen..
Samma vid ett försök att tapetsera över annan slipad tapet.. Ibland går det däremot bra att det gamla verkligen sitter fast i tretex men det är rätt vanligt att det krånglar..
Finns flera orsaker att målaren ofta tycker att man ska gipsa istället..
Men bestämmer man sig att tapetsera på tretex så får man finna sig i att det inte leder till perfekta släta väggar och att det kan bli problem redan vid uppsättning med lager som släpper från den porösa tretex skivan..
Jag målade ett rum med väv hos kompis där det var tretex gick åt 3-5 ggr mer färg när tretexen suger åt sig all färg och lager efter lager för det lyste igenom.. tror vi målade 6 ggr innan resultatet var ok.
Allt beror såklart på vilka krav man ställer på resultatet
Hade väv i flera rum där jag rev och försökte behålla men slutade med total utrivning av all tretex...
Innan jag gav upp så provade jag att måla om väven i en del av ett rum då släppte väven när väggen fick fukten från färgen..
Samma vid ett försök att tapetsera över annan slipad tapet.. Ibland går det däremot bra att det gamla verkligen sitter fast i tretex men det är rätt vanligt att det krånglar..
Finns flera orsaker att målaren ofta tycker att man ska gipsa istället..
Men bestämmer man sig att tapetsera på tretex så får man finna sig i att det inte leder till perfekta släta väggar och att det kan bli problem redan vid uppsättning med lager som släpper från den porösa tretex skivan..
Jag målade ett rum med väv hos kompis där det var tretex gick åt 3-5 ggr mer färg när tretexen suger åt sig all färg och lager efter lager för det lyste igenom.. tror vi målade 6 ggr innan resultatet var ok.
Allt beror såklart på vilka krav man ställer på resultatet
Har tretex i väggarna och hade först tänk att bredspackla vävtapeten men spacklet gjorde att vävtapeten släppte. Så fick ta bort all vävtapet, blötte ner den ordentligt, väntade 10 minuter och sen skrapade av.E erkana skrev:Verkligen! Rolig läsning! Det blir nog fel (och rätt) hur jag än väljer att göra… 😅
Huset mitt har även treetex i vardagsrummet, under vävtapet. Målaren tyckte att jag skulle behålla treetexen där och bredspackla på vävtapeten innan tapetsering, men tolkar jag dig rätt vore det bra att riva bort vävtapeten först? Är inte det ganska jobbigt?
Nu fick jag till bilder! Svårt att fota ojämnheter jag inte upplever finns men det här är iaf mitt resultat av spackel+färg på tretex.E erkana skrev:Verkligen! Rolig läsning! Det blir nog fel (och rätt) hur jag än väljer att göra… 😅
Huset mitt har även treetex i vardagsrummet, under vävtapet. Målaren tyckte att jag skulle behålla treetexen där och bredspackla på vävtapeten innan tapetsering, men tolkar jag dig rätt vore det bra att riva bort vävtapeten först? Är inte det ganska jobbigt?







