Hej! Håller på att sätta gips i två rum som båda gränsar till murstocken. Har sökt runt och försökt bilda mig en uppfattning om "rätt" sätt att ansluta gipsskivorna.

Så här har jag tänkt, gällande bild 1 och bild 2: gipsbruk sista biten mellan gipsskivor och de putsade ytorna:
- https://www.hornbach.se/p/gipsbruk-norgips-25-kg/12385448

I ena rummet (bild 1) finns ingen öppen spis kvar, utan bara "överdelen" (vad kallas den?) som har blivit tapetserad in en gång i tiden tillsammans med väggarna. Denna tänkte jag ta bort all tapet och sen använda gipsputs:
- https://www.finja.se/produkter/gjuta-mura-putsa-laga/gipsputs

I rum 1 (bild 1) är tanken att tapetsera.
I rum 2, med öppen spis (bild 2) är tanken att måla (eventuellt sätta renoveringstapet först alternativt bredspackla för att få underlaget jämt).
 
  • IMG_1419.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1420.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.