Hej!

I min hall ska jag sätta bröstpanel i pärlspont med tapet ovanför. På väggarna sitter treetex idag och min tapetserare rekommenderar att ta bort dem för att i stället sätta gips, givet att det kan bli fult med tapeten. Detta skulle dock skapa mycket merjobb, då det är många dörrar, fönster och en gjutjärnsradiator i rummet. Har läst andra trådar om för- och nackdelar med gips kontra treetex.

Fråga 1: har någon ett bildexempel som visar hur dåligt det kan bli att tapetsera på treetex?

Fråga 2: någon som har tips på hur man smart sätter panel bakom gjutjärnsradiator (eller gör man inte det?)? Eller bör man ta bort radiatorn först? Bilder uppskattas!
 
P
Hade mycket tretex i förra kåken och försökte en period behålla den men insåg till sist att det är skit av flera orsaker...
Tretex är..
Både levande och kan förändras i storlek av tex fukt kvot inne..
Det kan altså vara slätt ena års tiden för att en fuktigare årstid ha vågor på väggen.. Det är rätt stor förändring den kan göra..

Den suger enorma mängder med färg eller tapetkliser osv för att mättas. sårskillt om du hittar en omålad yta..
Den brinner bra som tusan för bra för att vara trevligt.. vi använda det som tändvirke i pannan under lång tid...
Det är för mjukt bakom så om man kommer åt tex en tapetserad yta så är det lätt att det blir ett hål/hack mycket mycket mjukare än tex gips eller trä eller masonit..

Ut med skiten och gipsa och lyssna på din tapetserare för han har rätt

Att tretexen bitvis går in bakom saker kan lösas med att ta loss tretex och beroende på hur välspikad och hur försiktig man är man offrar alltid tretexen såklart så man kan montera tillbaka foder och lister salning runt saker.. man ser till att välja gips i samma tjocklek som tretexskivan så sparar det en del jobb. beror såklart på om varje list sitter med tusen spik eller om det går att få bort helt..

Radiatorn tar man såklart bort och pluggar rören tillfälligt och tar bort tretex och sätter gips, klarar man inte av att tömma system och plugga så fixar nån rörmokarkunnig det snabbt

Det slutade med att jag när det vart nästa varv med renovering gjorde om och tog bort all tretex som fanns.. jävla skitmaterial..

Har ingen bra bild men vågiga väggar som var spikraka när man spacklat klart och målat eller tapersera som sen vågiga ut när fukthalten i kåken ökar lite vissa årstider som det gärna gör i älrdre hus
 
  • Gilla
erkana och 1 till
  • Laddar…
E erkana skrev:
min tapetserare rekommenderar att ta bort dem
P polaris78 skrev:
lyssna på din tapetserare
För allmän kännedom. En tapetserare klär om möbler. En målare tapetserar.

För övrigt behöll jag själv Tretexen och spacklade bort de värsta ojämnheterna med tillräckligt gott resultat. Som vanligt är smaken som baken 😀.
 
  • Gilla
erkana och 3 till
  • Laddar…
K
P polaris78 skrev:
Hade mycket tretex i förra kåken och försökte en period behålla den men insåg till sist att det är skit av flera orsaker...
Tretex är..
Både levande och kan förändras i storlek av tex fukt kvot inne..
Det kan altså vara slätt ena års tiden för att en fuktigare årstid ha vågor på väggen.. Det är rätt stor förändring den kan göra..

Den suger enorma mängder med färg eller tapetkliser osv för att mättas. sårskillt om du hittar en omålad yta..
Den brinner bra som tusan för bra för att vara trevligt.. vi använda det som tändvirke i pannan under lång tid...
Det är för mjukt bakom så om man kommer åt tex en tapetserad yta så är det lätt att det blir ett hål/hack mycket mycket mjukare än tex gips eller trä eller masonit..

Ut med skiten och gipsa och lyssna på din tapetserare för han har rätt

Att tretexen bitvis går in bakom saker kan lösas med att ta loss tretex och beroende på hur välspikad och hur försiktig man är man offrar alltid tretexen såklart så man kan montera tillbaka foder och lister salning runt saker.. man ser till att välja gips i samma tjocklek som tretexskivan så sparar det en del jobb. beror såklart på om varje list sitter med tusen spik eller om det går att få bort helt..

Radiatorn tar man såklart bort och pluggar rören tillfälligt och tar bort tretex och sätter gips, klarar man inte av att tömma system och plugga så fixar nån rörmokarkunnig det snabbt

Det slutade med att jag när det vart nästa varv med renovering gjorde om och tog bort all tretex som fanns.. jävla skitmaterial..

Har ingen bra bild men vågiga väggar som var spikraka när man spacklat klart och målat eller tapersera som sen vågiga ut när fukthalten i kåken ökar lite vissa årstider som det gärna gör i älrdre hus
Väl rutet.
Det finns ingenting som för tankarna till gammal sommarstuga som Tretex. Förstår inte hur någon kan välja att ha skiten kvar. Men, smaken är som baken...

Jag hade litat till målarens omdöme!
 
  • Gilla
erkana
  • Laddar…
Två lager bredspackel på treetex slipper man undan ovanstående problem utan att behöva gipsa om. Jag gipsade om vissa väggar där treetexen var skadad med 13 mm gips. Minimal skarv. Märker noll skillnad på gipsad/ogipsad vägg.
 
  • Gilla
erkana och 1 till
  • Laddar…
Jag har ett mellanting.
-Är det en vägg där jag t ex satt igen en dörr eller liknande, då tar jag bort treetexen och gipsar.
-Är det däremot en hyffsat fin vägg ser jag ingen anledning att byta utan behåller den.
Om treetex blottas av att man river bort tapeter etc så är det bästa att rolla den med en billig matt färg t ex Biltemas takfärg innan man spackar och sätter remsor. Då binds ytan, spackel fäster, och man slipper ludd som släpper.
 
  • Gilla
Vrana
  • Laddar…
Om du redan idag har tapetserad treetex så kan du se där ungefär hur det kan se ut. Det sägs att det kan röra sig en aning så att det blir ojämnt efter ett tag även om det var slätt från början. Men folk är olika känsliga för ojämna väggar.
 
  • Gilla
erkana
  • Laddar…
Jonis.F
Jag har också behållt både tretex och masonit bakom gamla tapeter som jag bredspacklat och sen satt nya tapeter på. Visst är det lite ojämt och krokigt här och var men med en matt tapet tycker jag inte det syns för mycket, sen är huset nästan 100 år gammalt så vad gör det om det syns. Men det är väl klart att målaren hellre vill jobba med nya släta och fina gipsskivor istället
 
  • Gilla
erkana och 1 till
  • Laddar…
Düsseldorff
E erkana skrev:
Hej!

I min hall ska jag sätta bröstpanel i pärlspont med tapet ovanför. På väggarna sitter treetex idag och min tapetserare rekommenderar att ta bort dem för att i stället sätta gips, givet att det kan bli fult med tapeten. Detta skulle dock skapa mycket merjobb, då det är många dörrar, fönster och en gjutjärnsradiator i rummet. Har läst andra trådar om för- och nackdelar med gips kontra treetex.

Fråga 1: har någon ett bildexempel som visar hur dåligt det kan bli att tapetsera på treetex?

Fråga 2: någon som har tips på hur man smart sätter panel bakom gjutjärnsradiator (eller gör man inte det?)? Eller bör man ta bort radiatorn först? Bilder uppskattas!
Ja du behöver ta bort radiatorn. Men är det verkligen gjutjärn? Inte sektionsradiator i plåt?
 
  • Gilla
erkana
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Ja du behöver ta bort radiatorn. Men är det verkligen gjutjärn? Inte sektionsradiator i plåt?
Möjligt, tungt är det iaf. Jag gissar att svaret blir detsamma?
 
  • Gilla
Düsseldorff
  • Laddar…
Tack för alla svar såhär i juletid!

Jag bor ju i ett äldre hus (20-tal), och treetex sägs ju isolera bättre. Hur mycket isoleringsförmåga förlorar jag på att byta till gips (utan att tilläggsisolera)? Förstår att det kanske är lite av en ”hur lång är ett snöre”-fråga, men någon kanske har erfarenhet?

Samma sak med ljudmiljön, som jag förstått blir mer ”ombonad” med treetex, jämfört med gips?
 
Düsseldorff
E erkana skrev:
Möjligt, tungt är det iaf. Jag gissar att svaret blir detsamma?
Har det ben? Dvs står det på golvet? Gjutjärnsradiatorer är så tunga att de behöver golvstöd.

Men oavsett så ja, alla radiatorer ska bort om du ska göra det ordentligt. Syns direkt att det är halvtaskigt gjort om det saknas panel bakom radiatorn, om det alltså är sektionsradiatorer som går att se "igenom".
 
  • Gilla
erkana
  • Laddar…
E erkana skrev:
Tack för alla svar såhär i juletid!

Jag bor ju i ett äldre hus (20-tal), och treetex sägs ju isolera bättre. Hur mycket isoleringsförmåga förlorar jag på att byta till gips (utan att tilläggsisolera)? Förstår att det kanske är lite av en ”hur lång är ett snöre”-fråga, men någon kanske har erfarenhet?

Samma sak med ljudmiljön, som jag förstått blir mer ”ombonad” med treetex, jämfört med gips?
Treetex har ungefär samma isolervärde som modern isolering. I en gammal sommarstuga med tunna oisolerade plankväggar Gör en treetexskiva skillnad. Jag har sett någon skrift från den tiden där det stod att 13 mm treetex isolerar lika bra som 45 mm trä. I ett hus som från början är avsett att vara permanentbebott blir det däremot försumbart. Ingen skulle komma på idén att tilläggsisolera ett hus med 13 mm isolering.
 
  • Gilla
erkana
  • Laddar…
Ljudmässigt vill jag ändå påstå att det är en jäkla skillnad. Har tretex i större delen av huset, när vi gjorde om badrummet gipsades den lilla hallen utanför och ljudet där är ju hemskt i jämförelse med övriga huset.
 
  • Gilla
hjalmar17 och 1 till
  • Laddar…
hsd
Tretex har fördelen att anpassas och täta längsefter en ojämn vägg tex. plankvägg
Tar man bort tretexen och gipsar så blir det oftast en kall vägg eftersom gipsskivor inte tätar till springorna mellan plankorna som dessutom oftast är ojämna
Vill man ha gipsskivor, för plana väggar/underlag till tapeter, så gipsa på tretexen
Förr var det vanligt att använda spännpapp ovanpå tretexen innan tapeten, dock brukar så gamla väggar ha flera lager tapet med överlappande skarvar vilket inte ser så trevligt ut vilket i sin tur gör att renoveringen orsakar att spännpappen ryker tillsammans med de gamla tapeterna
 
  • Gilla
erkana
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.