7 649 läst ·
26 svar
8k läst
26 svar
Trefasmotor på enfas?
Det är inte helt självklart att en asynkronmotor mår bra av underspänining om den belastas hårt. Motorn kommer då att gå med stor eftersläpning vilket ger värmeförluster i motorn.
Däremot finns det möjligheter att kombinera underspänning med frekvensstyrning. Den lösning är idag vanlig och ger en korrekt drift.
Däremot finns det möjligheter att kombinera underspänning med frekvensstyrning. Den lösning är idag vanlig och ger en korrekt drift.
Tobbe jag håller med i stort, men av två orsaker inte just denna gång. För det första är det en hyvel som troligen bara är belastad så korta stunder att den inte hinner bli överhettad. Innan det sker har man dessutom fått en förvarning av att varvtalet sjunker onormalt mycket. För det andra går motorn som vi nu sett att koppla om för den lägre spänningen.
Jag skulle råda TS att ordna trefas eller vänta till det är på plats innan start.
Med det du visat av nollspänningskontaktorn manöver troligen 400 V, den integrerade brytaren direkt till lindningsändarna och att ev enfaskoppling bara skulle vara som prov parat med din relativa okunskap ger som jag ser det risken att du ställer till det för dig i onödan. Och som sagt är det inte speciellt lyckat att köra på det sättet med konding om man ska jobba mer seriöst med maskinen.
Med det du visat av nollspänningskontaktorn manöver troligen 400 V, den integrerade brytaren direkt till lindningsändarna och att ev enfaskoppling bara skulle vara som prov parat med din relativa okunskap ger som jag ser det risken att du ställer till det för dig i onödan. Och som sagt är det inte speciellt lyckat att köra på det sättet med konding om man ska jobba mer seriöst med maskinen.
Men vad menas med frekvensstyrning?Tobbe_3 skrev:Det är inte helt självklart att en asynkronmotor mår bra av underspänining om den belastas hårt. Motorn kommer då att gå med stor eftersläpning vilket ger värmeförluster i motorn.
Däremot finns det möjligheter att kombinera underspänning med frekvensstyrning. Den lösning är idag vanlig och ger en korrekt drift.
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Då lyssnar jag troligen på ditt råd och väntar till elektrikern kommer förbi nästa gång.GK100 skrev:Jag skulle råda TS att ordna trefas eller vänta till det är på plats innan start.
Med det du visat av nollspänningskontaktorn manöver troligen 400 V, den integrerade brytaren direkt till lindningsändarna och att ev enfaskoppling bara skulle vara som prov parat med din relativa okunskap ger som jag ser det risken att du ställer till det för dig i onödan. Och som sagt är det inte speciellt lyckat att köra på det sättet med konding om man ska jobba mer seriöst med maskinen.
Informationen går lite över mitt huvud så jag kan själv inte avgöra hur stor risken är att jag strular till det. Hyveln är jag rädd om så då kan jag lika gärna vänta. Jag trodde att det bara var att koppla om plinten från Y till D tillsammans med en kondensator, men om jag fattar dig rätt kan hyveln ta stryk och det är jag inte intresserad av.
Hyveln tar inte stryk men som sagt blir motorn försvagad och det går säkert inget vidare att använda den att jobba med, men om du bara skulle starta upp för att testa eller justera osv vore det ok. Som du ser är det ingen normal plint som vanligtvis har de sex trådändarna till skruvar under locket på motorn utan de går direkt till brytaren där. Därför inte så enkelt att bara koppla in sig med kondingen i D för att testa.
Givetvis kan du koppla om på brytaren som framgår av schemat men med tanke på att det är lätt att tappa bort sig i vad som är vad på lindningsändarna ner i motorn och du verkar osäker genom frågorna tidigare finns risken att du inte enkelt kommer tillbaks. Därför tycker jag det på alla sätt blir bäst att du ordnar trefas och kör på det, då lämnas både kontaktorn för nollspäningsutlösaren (viktig säkerhetsdetalj) och brytaren på motorn i original.
Som sagt inte farligt att prova men det är ganska trångt och bökigt vid brytaren och korta ledare som kan lirkas av osv, dessutom lätt att fasvända någon härva så att motorn verkar ok men drar mer ström och kan gå varm.
Givetvis kan du koppla om på brytaren som framgår av schemat men med tanke på att det är lätt att tappa bort sig i vad som är vad på lindningsändarna ner i motorn och du verkar osäker genom frågorna tidigare finns risken att du inte enkelt kommer tillbaks. Därför tycker jag det på alla sätt blir bäst att du ordnar trefas och kör på det, då lämnas både kontaktorn för nollspäningsutlösaren (viktig säkerhetsdetalj) och brytaren på motorn i original.
Som sagt inte farligt att prova men det är ganska trångt och bökigt vid brytaren och korta ledare som kan lirkas av osv, dessutom lätt att fasvända någon härva så att motorn verkar ok men drar mer ström och kan gå varm.
Tack. Du har helt rätt, jag hade garanterat strulat till det och med tanke på att det ändå inte är en permanent lösning känns det som för mycket besvär. Hade jag inte varit spädbarnsförälder mitt i en renovering hade det kanske varit lärorikt och kul att ge sig på. Nu är det lättare att ringa elektrikern.
Men en sista fråga har jag kvar. På hyveln sitter den äldre typen (antar jag) av kontaktdon, alltså den avlånga. Är det bara att byta kontakt eller är det mer avancerat än så? För jag antar att de röda, runda är standard?
Men en sista fråga har jag kvar. På hyveln sitter den äldre typen (antar jag) av kontaktdon, alltså den avlånga. Är det bara att byta kontakt eller är det mer avancerat än så? För jag antar att de röda, runda är standard?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Men bara en liten varning, om det är en blå i sladden så är den nog inte nolla..........
Protte
Protte
Nä jag läste om det i en annan tråd här. Jag får kolla helt enkelt och verkar det osäkert låter jag det vara till elektrikern kommer.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
