Kom över en gammal hyvel igår som drivs av en trefasmotor på 1,1kw. Dessvärre har jag inte något uttag för trefas ännu, det kommer men ligger inte högst på priolistan. Skulle ändå behöva putsa upp hyveln lite och då skulle det vara bra att kunna starta den. Går det att d-koppla motorn trots att det inte står något om 230v på märkskylten?
 
Jag kikade på den sidan innan men där står: Motorn måste vara märkt 230/400 d.v.s D-koppling för 3-fas 220 volt och Y-koppling för 3-fas 400 volt. Ok, enligt märkskylten ovan.

Och min märkskylt säger inte så...
 
Du får kolla hur den är kopplad nu om du kommer åt motorplinten. Är den Y kan du lägga den D och provköra med konding, det kan du iofs göra oavsett för det är ingen lösning för riktig drift ändå.
 
Hur menar du, vad kan jag göra oavsett? Köra med kondensator?
 
Motorn tar inte skada av att du försöker köra den på lägre spänning än avsett. Alltså är det riskfritt att prova att köra den enfaskopplad även om det inte skulle vara möjligt att koppla om den från Y till D. Finns möjligheten att koppla om den så är det dock bättre. Du måste ha en startkondensator för att kunna köra den på enfas.
 
  • Gilla
Sister ray och 1 till
  • Laddar…
Avemo skrev:
Motorn tar inte skada av att du försöker köra den på lägre spänning än avsett. Alltså är det riskfritt att prova att köra den enfaskopplad även om det inte skulle vara möjligt att koppla om den från Y till D. Finns möjligheten att koppla om den så är det dock bättre. Du måste ha en startkondensator för att kunna köra den på enfas.
Tack!
 
Så här ser plinten ut. Den ser inte riktigt ut som plinten i de exempel jag sett. Går det att säga om jag kan d-koppla denna?

IMG_20151106_131742645.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är inte plinten det är en kontaktor för till/från av motorn. Öppna locket på motorn där kabeln går in där finns plinten.
 
Tack! Då gör jag det så fort jag hinner :)
 
Alltså kabeln går inte in via en lucka utan via ytterligare en brytare som ser ut så här IMG_20151106_201733514.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är det inte denna heller måste kåpan på motorn bort och då ser det lite jobbigare ut...
 
Ta en bild på papperslappen så är längst ned på sista bilden.

Protte
 
Hehe den hade jag inte ens sett själv :) Tar en bild imorgon. Tack!
 
Och här är en bild på lappen :)
Det ser ut att gå va?

IMG_20151107_102128228.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det går att D-koppla den motorn. Har du koll på hur du skall göra med startkondensator? Om du D-kopplar den enligt bilden så går den att använda till trefas 230V som man kan hitta på många ställen i Norge. Vill du kunna köra den på enfas 230V måste du också ha en startkondensator.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.