Kom över en gammal hyvel igår som drivs av en trefasmotor på 1,1kw. Dessvärre har jag inte något uttag för trefas ännu, det kommer men ligger inte högst på priolistan. Skulle ändå behöva putsa upp hyveln lite och då skulle det vara bra att kunna starta den. Går det att d-koppla motorn trots att det inte står något om 230v på märkskylten?
Jag kikade på den sidan innan men där står: Motorn måste vara märkt 230/400 d.v.s D-koppling för 3-fas 220 volt och Y-koppling för 3-fas 400 volt. Ok, enligt märkskylten ovan.
Och min märkskylt säger inte så...
Och min märkskylt säger inte så...
Hur menar du, vad kan jag göra oavsett? Köra med kondensator?
Motorn tar inte skada av att du försöker köra den på lägre spänning än avsett. Alltså är det riskfritt att prova att köra den enfaskopplad även om det inte skulle vara möjligt att koppla om den från Y till D. Finns möjligheten att koppla om den så är det dock bättre. Du måste ha en startkondensator för att kunna köra den på enfas.
Tack!Avemo skrev:Motorn tar inte skada av att du försöker köra den på lägre spänning än avsett. Alltså är det riskfritt att prova att köra den enfaskopplad även om det inte skulle vara möjligt att koppla om den från Y till D. Finns möjligheten att koppla om den så är det dock bättre. Du måste ha en startkondensator för att kunna köra den på enfas.
Tack! Då gör jag det så fort jag hinner 
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Ta en bild på papperslappen så är längst ned på sista bilden.
Protte
Protte
Hehe den hade jag inte ens sett själv
Tar en bild imorgon. Tack!
Det går att D-koppla den motorn. Har du koll på hur du skall göra med startkondensator? Om du D-kopplar den enligt bilden så går den att använda till trefas 230V som man kan hitta på många ställen i Norge. Vill du kunna köra den på enfas 230V måste du också ha en startkondensator.