H hempularen skrev:
Jag håller med, det är troligen klokt av mäklaren att inte svara på den frågan. Det går inte att utläsa med absolut säkerhet från vad vi ser. Även om det med minst 90% sannolikhet finns trefas i det här fallet. Så skulle det betyda att mäklaren riskerar att svara fel i ett fall av 10.
Det faktum att det står 5 x 6 mm2 utan någon notering är vilseledande om det inte är trefasmatning.

Märkningen i centralen (3st säkringar märkta "1") tillsammans med säkringstavlan säger dessutom att det är 10A till spisen på alla 3 säkringarna, så får det inte se ut om det bara är 1-fas..

Jag skulle nog också säga att i det här fallet så skulle centralen vara felbyggd om den gick på 1-fas, om inte annat för att en 25A jordfelsbrytare är för klent om alla förbrukare ligger på 1 fas om det det inte finns en 25A-säkring innan. Det kan visserligen sitta en sådan högre upp, men det är inget som man får lita på i den här centralen, eftersom det förutsätter att man inte säkrar upp utanför lägenheten.

Sedan skulle den i fallet 1-fasmatning förberedd för 3-fasmatning med t.ex. bara L3 inkopplad sannolikt bryta mot tydlighetskravet, jordfelsbrytare måste använda den tredje anslutningen, dvs. det som de flesta antar vara L3, för att testknappen ska fungera. Och det skulle begränsa spisen till 2,3 kW eftersom bara en av spisledningarna skulle vara spänningssatt (och att alla säkringarna på övre raden måste kopplas på samma fas). Kort sagt, om än teoretiskt möjligt, inte särskilt troligt eftersom det skulle ge klagomål då det inte skulle tillåta användning av en normal spis.

Om man ansluter en enkel fas till alla av L1+L2+L3 i centralen (gravt fel) får man istället problem med de de tre bestyckade (och påslagna) säkringarna för trefasgrupperna vilket om de användes skulle överlasta nollan i gruppen (om man anslöt en 3x10A spis) eller om tvättmaskinsgruppen splittrades i badrummet.

Om man dragit in 3-fas som förberedelse men det vore en enfascentral borde den sett annorlunda ut, och framför allt haft en annan jordfelsbrytare och mycket högre säkring för den enda fasen till spisen, för en spis som klarar sig på 2,3 kW tvivlar jag på existerar.

Så jag skulle säga att man kan avgöra att det är en 3-fasinstallation om man förutsätter att den inte är felaktig.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
D dan_norstedt skrev:
Så jag skulle säga att man kan avgöra att det är en 3-fasinstallation om man förutsätter att den inte är felaktig.
Jag håller med dig i sak men bör en mäklare göra en bindande utfästelse med risk för personliga sanktioner utifrån den förutsättningen? Som mäklare skulle jag aldrig ta den risken.

Alfredo Alfredo skrev:
Jag håller med dig i sak men bör en mäklare göra en bindande utfästelse med risk för personliga sanktioner utifrån den förutsättningen? Som mäklare skulle jag aldrig ta den risken.
Inte en bindande utfästelse. Men han bör väl kunna svara något som är en gnutta informativt även om det inte är bindande. T.ex. vad den som levererar elen uppger till nuvarande lägenhetshavare att det är för anslutning de ger ut?

R Räknenisse skrev:
Men han bör väl kunna svara något som är en gnutta informativt även om det inte är bindande.
Ja vill vi se en tråd här med rubriken "Mäklaren ljög på visning, kan köpet gå tillbaka?", så visst...

V viktor_sr skrev:
Tack för snabbt svar! Vad är det som gör att det går att utläsa?
Du har bl.a. 3 säkringar till spisen märkt 1

Alfredo Alfredo skrev:
Ja vill vi se en tråd här med rubriken "Mäklaren ljög på visning, kan köpet gå tillbaka?", så visst...
Elbolaget uppger att...; Enligt fakturan gäller nuvarande abonnemang för... är väl inte lögner?
Kan man inte ge den typen av info som i alla fall är lite för spekulanten att nysta vidare från går det ju inte att få knappt någon typ av information alls om något objekt?

ClasseClas
Alfredo Alfredo skrev:
Varför ska mäklaren personligen vidimera vilket elsystem som lägenheten har? Mäklaren tar fram information från föreningen.

Om en potentiell köpare klargör att avsaknaden av info om elsystem är en Deal Breaker så kommer informationen fram. Speciellt i dessa köpfestsfria tider.

R Räknenisse skrev:
Kan man inte ge den typen av info som i alla fall är lite för spekulanten att nysta vidare från går det ju inte att få knappt någon typ av information alls om något objekt?
Vi har olika uppfattning. Jag anser att om man ska besvara frågan om en- eller trefas bör man veta helt säkert hur det är. Gör man inte det bör man vara tyst, eller kanske snarare säga att man inte vet. Du kan vara tämligen säker att ett svar av typen "elbolaget uppger" tolkas som ett oomkullrunkeligt faktum av budskapets mottagare.

ClasseClas ClasseClas skrev:
Varför ska mäklaren personligen vidimera vilket elsystem som lägenheten har? Mäklaren tar fram information från föreningen.
Ja precis. Och finns inte den informationen bör mäklaren säga att den inte vet. Vi verkar vara överens, eller?

ClasseClas
Alfredo Alfredo skrev:
Ja precis. Och finns inte den informationen bör mäklaren säga att den inte vet. Vi verkar vara överens, eller?
Nej Alfred, informationen finns. Du utmålar ett felfall som närmar sig den 109:e percentilen vad gäller sannolikheten att den inträffar.

Nej Alfred, informationen finns. Du utmålar ett felfall som närmar sig den 109:e percentilen vad gäller sannolikheten att den inträffar.
OK vi är inte ense. Vad anser du då att mäklaren bör svara när informationen från föreningen är den TS beskriver?

• Gilla
Awesomelife
  • Laddar…
ClasseClas
Alfredo Alfredo skrev:
OK vi är inte ense. Vad anser du då att mäklaren bör svara när informationen från föreningen är den TS beskriver?
Mäklaren är ingen handlingsförlamad deppgroda som betraktar informationen som skrivet i sten utan ser till att avsluta affären snarast genom att jaga fram informationen till köparen.

utan ser till att avsluta affären snarast genom att jaga fram informationen till köparen.
Ja är det möjligt är det naturligtvis lämpligt. Det skrev jag till dig redan i #27. Jag förstår nog inte riktigt vart du vill komma. 🤔

Tusen tack för alla svar här i tråden. Speciellt tack till er som skrivit lite längre förklaringar, det är guld värt. Lägenheten blev min efter en spännande budgivning så jag uppdaterar här igen när jag väl fått tillträde och kunnat ta dit en elektriker :)

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.