6 273 läst ·
23 svar
6k läst
23 svar
Trefas genom dosor, skarvning Nolla
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 856 inlägg
Det är visserligen tillåtet, men olämpligt som sagt, och man får se upp med belastningsförmågan. Då det blir fyra belastade ledare så får man inte enligt reglerna avsäkra med diazed 10 A, men dvärg 10 A går. Så det är inte alltid man tjänar något på det i praktiken.
Japp så är det ju.Demmpa skrev:
Det är ju inte så att jag är dum i huvudet, jag har bara otur när jag tänker. Bara som ett litet klargörande ...
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 534 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 534 inlägg
Man ska ju givetvis inte göra en installation där det går att förväxla nollorna. I mitt fall hade jag tänkt göra så att ena fasen fick mata hela köket och hallen precis som det varit i alla år, den extra fasen skulle jag mata ett motorvärmaruttag som satt utanför köksfönstret. Så i mitt fall hade jag helt enkelt tänkt göra så att jag drog extrafasen och nollan genom de 2 kopplingsdosor de passerade på vägen, helt utan slack över huvud taget, så att det är helt omöjligt att ens klippa upp och koppla i den, då det bara fanns typ 2 CM av trådarna i varje dosa. På det sättet fanns det ingen som helst möjlighet att missta trådarna för något annat.Demmpa skrev:
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Men det är inte en lösning som tillhör praxis och därför ej något vi yrkesmän använder oss av, oavsett om det är tillåtet eller ej.SueCia skrev:Man ska ju givetvis inte göra en installation där det går att förväxla nollorna. I mitt fall hade jag tänkt göra så att ena fasen fick mata hela köket och hallen precis som det varit i alla år, den extra fasen skulle jag mata ett motorvärmaruttag som satt utanför köksfönstret. Så i mitt fall hade jag helt enkelt tänkt göra så att jag drog extrafasen och nollan genom de 2 kopplingsdosor de passerade på vägen, helt utan slack över huvud taget, så att det är helt omöjligt att ens klippa upp och koppla i den, då det bara fanns typ 2 CM av trådarna i varje dosa. På det sättet fanns det ingen som helst möjlighet att missta trådarna för något annat.
//Patrik
I ditt fall är det bättre att använda EN två -eller trefasgrupp med gemensam nolla och skyddsjord. Det är en lösning som är vedertagen praxis i dessa sammanhang. OBS Det kräver förstås att anläggningen är trefasmatad Den lösningen ger inte mer än tre belastade ledare i röret, Din lösning ger fyra belastade ledare i röret och därmed större värmeutveckling.SueCia skrev:Man ska ju givetvis inte göra en installation där det går att förväxla nollorna. I mitt fall hade jag tänkt göra så att ena fasen fick mata hela köket och hallen precis som det varit i alla år, den extra fasen skulle jag mata ett motorvärmaruttag som satt utanför köksfönstret. Så i mitt fall hade jag helt enkelt tänkt göra så att jag drog extrafasen och nollan genom de 2 kopplingsdosor de passerade på vägen, helt utan slack över huvud taget, så att det är helt omöjligt att ens klippa upp och koppla i den, då det bara fanns typ 2 CM av trådarna i varje dosa. På det sättet fanns det ingen som helst möjlighet att missta trådarna för något annat.
Och sen skulle man ju också kunna dra ena gruppen med FK med räfflad isolering och den andra med släta ledare. Om inte annat för att själv snabbare avgöra skillnaden.SueCia skrev:Man ska ju givetvis inte göra en installation där det går att förväxla nollorna. I mitt fall hade jag tänkt göra så att ena fasen fick mata hela köket och hallen precis som det varit i alla år, den extra fasen skulle jag mata ett motorvärmaruttag som satt utanför köksfönstret. Så i mitt fall hade jag helt enkelt tänkt göra så att jag drog extrafasen och nollan genom de 2 kopplingsdosor de passerade på vägen, helt utan slack över huvud taget, så att det är helt omöjligt att ens klippa upp och koppla i den, då det bara fanns typ 2 CM av trådarna i varje dosa. På det sättet fanns det ingen som helst möjlighet att missta trådarna för något annat.
Men nu började jag plötsligt att fundera på en sak.
Borde det vara samma fasfärg på båda grupperna, t.ex. brun.
Jag antar att det är mest korrekt så. Och även detta färgval indikerar för en kunnig person att nu är det något ovanligt här i dosan, bäst att kolla upp.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 856 inlägg
Jag skulle använda olikfärgade fasledare, brun + svart. Ser bara fördelar, ingen förväxlingsrisk och framtidssäkert och bryter inte mot några regler.
Klicka här för att svara