3 919 läst ·
9 svar
4k läst
9 svar
Dra strömbrytare till lampa genom flera kopplingsdosor?
Är det OK att låta kabeln mellan lampa och strömbrytare gå genom två kopplingsdosor? Rent estetiskt skulle det bli snyggare än att låta en kabel gå runt en kopplingsdosa, men jag vill göra det på rätt sätt.
Jag vet att man inte får fixa själv, men jag tycker det är en så rolig den av renoveringen att jag inte kan låta bli, så om ni har kommentarer över det så pratar ni för döva öron
Jag vet att man inte får fixa själv, men jag tycker det är en så rolig den av renoveringen att jag inte kan låta bli, så om ni har kommentarer över det så pratar ni för döva öron
Har ingen koll på regelverket men det är ju rätt vanligt att det ser ut så i inbyggda kopplingsdosor. Är det här frågan om kabel och utanpåliggande dosor eller rör och infällda dosor? Jag tolkar det som att det är utanpåliggande dosor.
Är det bara samma grupp så skulle jag inte har några problem med att gå genom dosan. Är det olika grupper så är det mer tveksamt. Större risk att det blir fel i framtiden och då 400v någonstans där det inte ska vara så.
Är det bara samma grupp så skulle jag inte har några problem med att gå genom dosan. Är det olika grupper så är det mer tveksamt. Större risk att det blir fel i framtiden och då 400v någonstans där det inte ska vara så.
Hjärnsläpp av mig.. Det är olika grupper och det vill man ju inte blanda runt. Tack för svar!T toolman77 skrev:Har ingen koll på regelverket men det är ju rätt vanligt att det ser ut så i inbyggda kopplingsdosor. Är det här frågan om kabel och utanpåliggande dosor eller rör och infällda dosor? Jag tolkar det som att det är utanpåliggande dosor.
Det gäller att ha olika färg på trådarna, så ingen i framtiden av misstag kopplar ihop dem: "den svarte kan jag säkert sätta ihop med den andre svarte"...Z ZeroKnowledge skrev:
Så det är väl bara själva tändtråden som ska gå igenom? Den kan du ju ha i orange eller nåt ovanligt. Eller om du har möjlighet så kan den vara fysiskt obruten och bar agå rakt igenom.
Svårt att hitta en en 3g1,5 kabel med blå, orange och gul/grön...A andersmc skrev:Det gäller att ha olika färg på trådarna, så ingen i framtiden av misstag kopplar ihop dem: "den svarte kan jag säkert sätta ihop med den andre svarte"...
Så det är väl bara själva tändtråden som ska gå igenom? Den kan du ju ha i orange eller nåt ovanligt. Eller om du har möjlighet så kan den vara fysiskt obruten och bara gå rakt igenom.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 858 inlägg
Nu är det inte aktuellt, men för att ändå svara på din fråga ifall andra undrar så är svaret nej.Z ZeroKnowledge skrev:Är det OK att låta kabeln mellan lampa och strömbrytare gå genom två kopplingsdosor? Rent estetiskt skulle det bli snyggare än att låta en kabel gå runt en kopplingsdosa, men jag vill göra det på rätt sätt.
Jag vet att man inte får fixa själv, men jag tycker det är en så rolig den av renoveringen att jag inte kan låta bli, så om ni har kommentarer över det så pratar ni för döva öron![]()
Det bör vara en (1) ledning mellan två dosor, inte två eller flera. Det gäller alltså att man har tillräckligt många ledare i denna ledning. Och de bör dessutom tillhöra samma grupp.
Man ska också se till att gruppledningen ser ut som ett träd med sina grenar, där man inte har några loopar i form av ledningar direkt mellan olika grenar, utan ledningen ska då gå tillbaka till närmast gemensamma förgrening.
Då ser jag till att dra en femledare istället för två treledare för att trixa med strömbrytare. Allt inom samma grupp.Bo.Siltberg skrev:
Nu är det inte aktuellt, men för att ändå svara på din fråga ifall andra undrar så är svaret nej.
Det bör vara en (1) ledning mellan två dosor, inte två eller flera. Det gäller alltså att man har tillräckligt många ledare i denna ledning. Och de bör dessutom tillhöra samma grupp.
Man ska också se till att gruppledningen ser ut som ett träd med sina grenar, där man inte har några loopar i form av ledningar direkt mellan olika grenar, utan ledningen ska då gå tillbaka till närmast gemensamma förgrening.
Är det fel att låta taklampan i köket sitta på samma kabel som går till el i sovrum intill? Innan jag plockade ned så gick samma kabel från undercentralen till olika uttag i fyra olika rum. Helt onödigt komplicerat, medan min fråga här skulle ta bort en kabeldragning för endast taklampan.. när kablarna är utanpåliggande så vill jag gärna hålla ned antalet kablar som dras på väggarna.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 858 inlägg
I princip är det inget fel att tändtråd till lampan löper i samma ledning som fas, noll, skyddsjord till rummet bredvid. Det förutsätter att det är just denna fas som matar strömbrytaren som tändtråden kommer ifrån., och att nolla och skyddsjord till lampa kommer från samma ledning. Förutom trädstrukturen kan man tänka på att alla strömmar i en ledning ska ta ut varandra, Kirchhoff's lag ska gälla.
Av din text ser jag framför mig att du t.ex har
- fas, nolla, jord till en kopplingsdosa.
- En avgrening från dosan går till en strömbrytare med fas och tändtråd i retur (summan av dessa strömmar = 0),
- I ledningen som fortsätter mot lampan har du då fas, noll, jord och tändtråd. Alla strömmar i denna ledning tar också ut varandra även här.
- Från lampan fortsätter fas, nolla, jord till nästa rum.
Av din text ser jag framför mig att du t.ex har
- fas, nolla, jord till en kopplingsdosa.
- En avgrening från dosan går till en strömbrytare med fas och tändtråd i retur (summan av dessa strömmar = 0),
- I ledningen som fortsätter mot lampan har du då fas, noll, jord och tändtråd. Alla strömmar i denna ledning tar också ut varandra även här.
- Från lampan fortsätter fas, nolla, jord till nästa rum.
Klicka här för att svara