K
Vi köpte fasat vitt kakel till köket med samma nummer på alla 6 kartongerna. Trots det innehöll en låda 42 av 45 kakelplattor som var ljusblå. Endast de tre yttersta (där hålet var) var vita.

Har långt till Bauhaus så vi har inte klagat. Vill bara poängtera att nummer inte riktigt räcker för att få samma färg
 
  • Wow
  • Gilla
  • Haha
dicliff och 7 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
K Kallebo skrev:
Vi köpte fasat vitt kakel till köket med samma nummer på alla 6 kartongerna. Trots det innehöll en låda 42 av 45 kakelplattor som var ljusblå. Endast de tre yttersta (där hålet var) var vita.

Har långt till Bauhaus så vi har inte klagat. Vill bara poängtera att nummer inte riktigt räcker för att få samma färg
Förlåt jag skrattar men det är totalt sanslöst uselt att handla på Bauhaus.
Finns ju en stor anledning att man sällan ser några seriösa hantverkare handla där. ;)
 
  • Gilla
Polacoloco och 4 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Den största anledningen till att jag aldrig tar mig an arbeten där kunden skaffar plattorna själv eller där plattorna kommer från Bauhaus eller liknande affärer.

Skulle samma sak mot all tänkbar förmodan ske från en av mina leverantörer så hade de bekostat både arbete och nya plattor för att det måste göras om. (Ingen risk det skulle hända förvisso)

Tyvärr är det så att den nyansskillnaden är väldigt mycket men om man ser på ett paket och sen tittar på nästa och sen nästa så ser man inte den skillnaden alls för då borde ni själva sett det när ni lastade på vagnen inne på Bauhaus. ;)
Man ser alltså inte skillnaden förrän det kommit upp på väggarna och sällan ens när man just sätter dem då man sitter för nära dem. Man måste som någon skrev ta ett par steg bakåt för att upptäcka skillnaden.
Dessutom har man oftast helt annat arbetsljus som gör sådant svårt att upptäcka.

Som tank77 skriver så är personalen på Bauhaus tyvärr till 99% rent nollställda och har ingen koll överhuvudtaget på detta med "batch-nr" (bränningsnummer) och liknande saker och då blir det så här.
Någon behövde väl en tompall typ och samlar då bara ihop två pallars plattor på en och sen kom någon och returnerade ett par kartonger av en annan bränning som bara lades på samma pall just för de inte har restriktioner på returer etc.

Tragiskt när sådant här händer men ett lager kakel utanpå befintligt är smidigaste lösningen.
Jo förstår om det är svårt att se förens man tar ett steg tillbaka...men bör kaklingen inte gå att rädda när man väl tagit ett steg tillbaka under arbetets gång?

Badrummet är extremt litet och är i en av våra hyresrätter 1,5kvm tycker du att vi ändå ska köra kakel på kakel? Badrummet är ju som sagt redan litet... Så svårt att avgöra för att det blir väl lite ”bättre” när inredningen kommer på plats osv kanske....
 
Moosys Moosys skrev:
Badrummet är extremt litet och är i en av våra hyresrätter 1,5kvm tycker du att vi ändå ska köra kakel på kakel? Badrummet är ju som sagt redan litet... Så svårt att avgöra för att det blir väl lite ”bättre” när inredningen kommer på plats osv kanske....
Tja, vad anser du själv, går det att leva med eller oacceptabelt? Anser du att ett lager kakel till påverkar funktionaliteten, dvs blir för litet? Du skriver hyresrätt, är det bostadsrättsförening som renoverar eller egen hyresfastighet tänker på vem som är beslutsfattare av vad som är acceptabelt om det sedan blir "bråk" kring utförandet.
 
  • Gilla
leffe-e och 1 till
  • Laddar…
:)
A AndersS skrev:
Tja, vad anser du själv, går det att leva med eller oacceptabelt? Anser du att ett lager kakel till påverkar funktionaliteten, dvs blir för litet? Du skriver hyresrätt, är det bostadsrättsförening som renoverar eller egen hyresfastighet tänker på vem som är beslutsfattare av vad som är acceptabelt om det sedan blir "bråk" kring utförandet.
Är så svårt att avgöra, allt går väl leva med (är ju mest kosmetiskt) men känner att man kanske ångrar sig längre fram:thinking: badrumet är ju redan i minsta laget så tror inte några centimeter mindre har någon påverkan på funktionaliteten. Ska ju upp ett badrumsskåp, kommod och draperi som kanske döljer det lite iaf...

Det är våra privata hyresrätter, har två i anslutning till bostadshuset så vi som är beslutsfattare :)
 
  • Haha
leffe-e
  • Laddar…
Det är ni som bestämmer hur ni ska göra men personligen skulle jag nog inte gjort något åt kaklet, låt det sitta ser inte så hemskt ut
 
  • Gilla
  • Ledsen
leffe-e och 4 till
  • Laddar…
A Avle skrev:
Det är ni som bestämmer hur ni ska göra men personligen skulle jag nog inte gjort något åt kaklet, låt det sitta ser inte så hemskt ut
Var ute och tittade på badrummet igen och tror att det blir trångt i badrummet med ett lager till kakel :rolleyes:. Personligen kan man väl leva med det eftersom det inte är ”vårat” badrum och det är så pass litet att inredningen förhoppningsvis döljer det mesta :confused:
 
Försök se det som ett planerat mönster och lev med det. Ni lär ju aldrig göra om samma misstag....
 
  • Gilla
pappel och 3 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Försök se det som ett planerat mönster och lev med det. Ni lär ju aldrig göra om samma misstag....
Jo synd att de inte låg mer symetriskt bara :crysmile: nä kommer aldrig göra detta misstaget igen!
 
Mycket gnäll på Bauhaus.
Det är väldigt bra att de finns. Överlägset sortiment jmf med K-rauta och de andra som man bara hade innan. Har köpt mycket kakel o klinker utan problem. Det brukar väl sitta skyltar om att man ska kontrollera bränningsnummer ?
 
  • Gilla
Alebaleportocale och 4 till
  • Laddar…
På Bauhaus i Sundsvall sitter det iallafall lappar uppe om att man ska kolla detta noga......
 
  • Gilla
Pimpe och 2 till
  • Laddar…
Bara för att lyfta ett nytt alternativ som ingen annan skrivit än så går det ju faktiskt att måla på kaklet med en vit färg. Speciellt nu innan ni kanske har dragit silikon-strängar i hörnen osv så går det ju att få det väldigt snyggt.
Men det är ju mer arbete och det är ju torktider på färgen osv... Men ville bara komma med en ny infallsvinkel...
 
  • Gilla
Pimpe och 1 till
  • Laddar…
Hum, måla nysatta kakelväggar?:thumbdown:
 
  • Gilla
  • Haha
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Köpte för en vecka sedan kakel på Bauhaus, tre olika bränningar på samma pall, gäller att kolla, och de är tydliga med att inga reklamationer av uppsatt kakel godtas.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Jag hade nog försökt sätta upp lite tavlor och väggklockor och försöka få det att se medvetet ut.
 
  • Gilla
dicliff
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.