5 522 läst ·
50 svar
6k läst
50 svar
Trasig värmebärarpump
ja pumpen har varit avstängd sen igår kväll, så troligtvis stöttar väl patronen upp. Men ljudet är nog ganska långt ifrån en vattenkokare. Mer som ett skvalpande. Som att hälla vatten i ett trågE Emanuel01 skrev:
Den prioriterar vv först sen värme så då borde ljudet försvinna när vv kommit upp i temp. Och då du bytt pump borde det vara lite luft i systemet.J Jrl17 skrev:
det vill sig inte. Värmepumpen går och jag får inga larm. Har luftat gånger flera och kommer bara vatten. Känner jag på radiatorerna är dom inte iskalla, men knappt ljumna heller. Ledningen TILL radiatorerna är ljumma, men returen i nedre delen är varm. Kan cirkulationspumpen gå åt fel håll?J Jrl17 skrev:Har en IVT Greenline ht plus som larmat för högt värmebärardelta. Nu verkar värmebärarpumpen ha gett upp. Har öppnat den och tittat, men ingenting i pumphuset. Pumphjulet går runt. Om jag tvångskör pumpen via servicemenyn hörs det att det brummar i motorn men hjulet står still. Hjälper inte att hjälpa hjulet på traven heller.
det känns som att pumpen behöver bytas ut. det är en Wilo rs25/6-3 P. Måste man byta till en likadan eller går det att köpa någon annan typ av cirkulationspump? Typ Biltema Artnr. 86-7092?
tacksam för snabba svar.
Cirkulationspumpen lät plötsligt så här under några minuter. Låter som luft trots allt..?J Jrl17 skrev:
Kolla först att du monterar den på rätt håll. Låter som luft. Har du någon tryckmätare. Fyll på till 1 bar. Fins det någon avluftare?J Jrl17 skrev:
J Jrl17 skrev:
S Styrtekniker skrev:Ingen erfarenhet av Perfecta. Duger säkert bra. Kör den på trean och kolla att pumpen fungerar bra. 12 år för en pump är bra. Det är som att byta bromskivor på bilen. Slitdelar måste bytas. Pumpar och andra mekaniska prylar är slitdelar i min värld. Tänk på bara, om du har Audi byt inte till Fiat, håll dej till Audi. Det kan gå 2 Fiat på en Audi. Tror inte man tjänar på Fiat i längden.
Redigerat:
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 359 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 359 inlägg
jag har monterat enligt instruktionerna. Utloppet uppåt..? Jag har inte en aning om vad som är in respektive retur på hela bergvärmepumpen. Spontant känns det som att vattnet cirkulerar åt fel håll med tanke på hur radiatorerna känns. Men det är bara spekulationer. Cirkulationspumpen som jag har bytt ska tydligen vara självavluftande.S Styrtekniker skrev:
I övrigt har jag luftat resterande delar av bergvärmen och fyllt på till 1,3 bar ca
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 359 inlägg
J Jrl17 skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den "klumpen" på pumpen går från in till mitten.
På värmepumpen kommer vattnet enligt bild 2 och därmed ska pumpen pumpa nedåt.
Dubbelkolla manualen, skulle gissa på att det handlar om hur själva motorhuset ska sitta (jag fick rotera mitt 180 grader)
EDIT: Och jag baserar det på att jag har en snudd på identisk värmepump och nyss bytt cirkulationspumpen själv
13th Marine skrev:
[bild]
[bild]
Den "klumpen" på pumpen går från in till mitten.
På värmepumpen kommer vattnet enligt bild 2 och därmed ska pumpen pumpa nedåt.
Dubbelkolla manualen, skulle gissa på att det handlar om hur själva motorhuset ska sitta (jag fick rotera mitt 180 grader)
EDIT: Och jag baserar det på att jag har en snudd på identisk värmepump och nyss bytt cirkulationspumpen själv![]()
Okej! Ja jag misstror dig inte! Bara nyfiken på hur du såg det!
det står mycket specifikt i instruktionerna till cirkulationspumpen att utloppet ska placeras uppåt i en vertikal installation för att undvika att det bildas luftrum.
men å andra sidan. Om jag provar vända på pumpen.. vad kan gå fel?
Kör hårt!J Jrl17 skrev:Okej! Ja jag misstror dig inte! Bara nyfiken på hur du såg det!om jag förstår saken rätt så kommer alltså värmevattnet ifrån värmepumpen uppifrån på din bild? Passerar genom cirkulationspumpen NEDÅT för att sedan gå vidare ut till radiatorerna?
det står mycket specifikt i instruktionerna till cirkulationspumpen att utloppet ska placeras uppåt i en vertikal installation för att undvika att det bildas luftrum.
men å andra sidan. Om jag provar vända på pumpen.. vad kan gå fel?