V vedklyv skrev:
Kan hända att eventuella patenträttigheter gått ut, då kan alla utnyttja tekniken.
Ett tillägg till föregående: Det kan ju även tänkas att ett företag nyttjar ett annat som underleverantör,och därmed får tillgång till patenten. Se bara på Black&Decker som äger DeWalt.
Nja. Första gången jag stötte på kol med säkerhetsfjäder var just i en Festool slip -97. Det är nog mer en fråga om kostnad.

V vedklyv skrev:
Då köpte du nog kolborstarna i onödan, det är rotorn som brukar paja när man kör hårt. Men du kan ju alltid hoppas att gudarna är med dig. I annat fall får du läsa psalmboken baklänges.
Gud som haver borren kär... Jag öppnade den och tittade lite och ser inget direkt fel. Jag tänker att det säkert kan vara lindningarna på rotorn men tänk om det också är lindningarna på statorn. Då är det verkligen inte värt att byta. Däremot hade det lossnat en liten bit från ena kolet. *Knäpper händerna och ber till verktygsmogulen.*

Måste ju inte ha hänt nåt bara för att det blev varmt. Man ska nog nöta på ännu mer innan det börjar hända saker.........

T Trrttsch skrev:
Gud som haver borren kär... Jag öppnade den och tittade lite och ser inget direkt fel. Jag tänker att det säkert kan vara lindningarna på rotorn men tänk om det också är lindningarna på statorn. Då är det verkligen inte värt att byta. Däremot hade det lossnat en liten bit från ena kolet. *Knäpper händerna och ber till verktygsmogulen.*
Om du har en multimeter kan du passa på att mäta nu när maskinen är isär. Mät diametralt på kollektorn varvet runt, avviker värdet någonstans har du hittat felet. Det visar sig också som brända fläckar, diametralt mot varandra.

C C.Lundin skrev:
Låter onekligen mycket för en relativt liten maskin, däremot är det väl inte helt omöjligt. Om det är en felskrivning så vet jag inte något rimligt det skulle stått istället.
Jag plockar upp en sidodiskussion. Jag åkte och köpte maskinen för ett kommande projekt. Om den vid maxvarvtalet 2100 slag/ min slår med 50 J, skulle det innebära 1750 W (2100/60•50). Maskinen skall dra 1700 W, så något stämmer inte. Jag kollade på en Dewalt i samma storleksklass, och den slår med 19 J vid 2100 varv och upptagen effekt av 1550 W. Det skulle innebära en verkningsgrad på 43%. Tillämpar man det för Lidlmaskinen skulle man få omkring 21 J.

• Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Jämförde också några maskiner i samma effektklass från mer kända märken som får anses ange seriösa specifikationer och de ligger samtliga på runt 20J. Så det lär inte vara några 50J på den från Lidl.

P
För tyngre jobb kan det vara värt att hyra en bra maskin. Ett annat alternativ är att köpa en bra maskin utan batteri etc och sen köpa beg batterier på tex Tradera

N nevinator skrev:
Återkom gärna med ett utlåtande om röda Meec:en gick att använda som tänkt. Jag planerar att göra ganska exakt samma sak med en sådan.
Nu har jag äntlgen fått lite tid att leka med Meec:en. Det går ungefär dubbelt så fort mot min förra maskin, c:a 5 min per hål, 20mm x 12 cm. Jag skulle säga att det går utmärkt att ha den för att spräcka lite större stenar i trädgården. Jag är strax klar med åbäket på c:a 1m3 som stört mig länge. :-)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.