Bara för att förtydliga så är det en inte alltför klen borrhammare som TS använt även om en (för) snabb blick på de första bilderna kan få en att tro att det är en slagborr för några hundralappar.

Sen är den nog i klenaste laget för närmare fem meter 20 mm hål helt klart.

För detta arbete skulle iaf jag hyrt en maskin av lite grövre kaliber.

snaggletooth snaggletooth skrev:
För detta arbete skulle iaf jag hyrt en maskin av lite grövre kaliber.
Det hade jag tänkt göra först men jag bor i en liten håla i urskogen och den enda som skulle kunna hyrt ut nåt har semester till slutet på oktober! :worried:

Jag ska besöka civilisationen nästa vecka och passar kanske på att köpa en ny maskin. Frågan är bara om jag ska fortsätta med SDS + eller gå upp till SDS MAX. Då måste jag ju köpa nya borr också. :-/

Tack alla för hjälp och synpunkter. Jag har lite svårt för att vänta på saker och vi har iaf postombud här så jag klickade hem Meec:en från Jula för 1000 kr. Den har ju 5J jämfört med 2.2 på min gamla. Men eftersom jag gillar att försöka laga saker har jag också beställt nya borstar till motorn för att se om det hjälper. Kostade bara nån hundring.

• Gilla
D09
  • Laddar…
T Trrttsch skrev:
Tack alla för hjälp och synpunkter. Jag har lite svårt för att vänta på saker och vi har iaf postombud här så jag klickade hem Meec:en från Jula för 1000 kr. Den har ju 5J jämfört med 2.2 på min gamla. Men eftersom jag gillar att försöka laga saker har jag också beställt nya borstar till motorn för att se om det hjälper. Kostade bara nån hundring.
Återkom gärna med ett utlåtande om röda Meec:en gick att använda som tänkt. Jag planerar att göra ganska exakt samma sak med en sådan.

• Gilla
Trrttsch
  • Laddar…
E etompau skrev:
Jula har sin röda serie, 1000 W, 3 års garanti, 800 kr.
[bild]
Det där är en slagborrmaskin.

A Andy78 skrev:
Det där är en slagborrmaskin.
(Jag ser att jag råkade skriva slagborr isf borrhammare i rubriken.)

P pero skrev:
Lidl säljer en bilhammare nu - 1500 pix, 50J, SDS Max

[länk]
Vad skiljer en brythammare från en borrhammare?

N nevinator skrev:
Vad skiljer en brythammare från en borrhammare?
Bilhammare slår bara, de snurrar inte stålet. = Funkar mindre bra att borra med men bra att slå sönder betong med.

Jag var slarvig med benämningen - den på Lidl roterar också - kallas brythammare i annonsen.

P pero skrev:
Jag var slarvig med benämningen - den på Lidl roterar också - kallas brythammare i annonsen.
Helt säker på att det går att borra med den? Kollade lite på kartongen och hittade inget om att det gick växla mellan mejsling och slagborr.

A Andy78 skrev:
[länk]
Verkar som att det inte går att borra med den.
Så bara för att bila med, inte att borra med?

A Andy78 skrev:
Verkar som att det inte går att borra med den.
Nej men jäkligt lurigt. Jag tittade i reklambladet och då fick jag intrycket att den även kunde borra men så är det nog inte.
Information om Parkside brythammare PAH 1700 B2 med varvtal, effekt, medföljande tillbehör och handtag med vibrationsdämpare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dom varvtal som nämns ovan verkar ha med slaget att göra:

Annons för en brythammare PAH 1700 B2 med specifikationer och pris, ej avsedd för borrning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.