Då köpte du nog kolborstarna i onödan, det är rotorn som brukar paja när man kör hårt. Men du kan ju alltid hoppas att gudarna är med dig. I annat fall får du läsa psalmboken baklänges.T Trrttsch skrev:Tack alla för hjälp och synpunkter. Jag har lite svårt för att vänta på saker och vi har iaf postombud här så jag klickade hem Meec:en från Jula för 1000 kr. Den har ju 5J jämfört med 2.2 på min gamla. Men eftersom jag gillar att försöka laga saker har jag också beställt nya borstar till motorn för att se om det hjälper. Kostade bara nån hundring.
Kika på Prisjakt på maskiner över 20J och se hur dom monstren ser ut.mexitegel skrev:
Ett litet tips även om jag inte tror att det hjälper här för i mina ögon verkar maskinen körd.
Stannar en maskin plötsligt och är "död" och har några år på nacken så skruva ur kolen och kika om det inte är ett litet hål med en fjäder som tittar ut genom ytan som möter rotorn (kontaktytan på saken som snurrar i makinen).
Det är en säkerhetsdetalj för att rotorns kontaktytor inte skall skadas av utslitna kol då metall riskerar går mot metall.
Nya kol går att hitta för cirkus 120:-
Jag brukar köpa mina för 20 kr. paretA:son skrev:
Kika på Prisjakt på maskiner över 20J och se hur dom monstren ser ut.
Ett litet tips även om jag inte tror att det hjälper här för i mina ögon verkar maskinen körd.
Stannar en maskin plötsligt och är "död" och har några år på nacken så skruva ur kolen och kika om det inte är ett litet hål med en fjäder som tittar ut genom ytan som möter rotorn (kontaktytan på saken som snurrar i makinen).
Det är en säkerhetsdetalj för att rotorns kontaktytor inte skall skadas av utslitna kol då metall riskerar går mot metall.
Det var Metabo som var först på marknaden med säkerhetskol dom hade en liten plastplutt och en liten fjäder instoppat i kolet, när kolet var utslitet , brast ytan så att fjädern och plastplutten kunde lyfta kolet från kollektorn, då var maskinen helt död.A:son skrev:
Kika på Prisjakt på maskiner över 20J och se hur dom monstren ser ut.
Coolt!V vedklyv skrev:
Det hade jag ingen aning om men de maskiner jag varit med om är just Metabo och Bosch.
Finns det fler som kör detta eller är det bara vissa?
Metabo var ju från början ett enskilt företag som gick bra, men det kan ju tänkas att "Robban" tyckte att det gick "för" bra, så han placerade lite pengar där, och därmed fick tillgång till tekniken.V vedklyv skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 10 256 inlägg
Kan hända att eventuella patenträttigheter gått ut, då kan alla utnyttja tekniken.R Robert-san01 skrev:
Ett tillägg till föregående: Det kan ju även tänkas att ett företag nyttjar ett annat som underleverantör,och därmed får tillgång till patenten. Se bara på Black&Decker som äger DeWalt.
Redigerat: