Någon som ha "frågeboken" i närheten kanske kan leta upp vad det står. Jag minns inte helt, men min tolkning av texten var att gällde även fast installation. Men vill inte betta högerarmen på det.

//Patrik

Du har rätt Patrik.
Enligt fråga 71 och 530.3.2 så är det tillåtet att bryta neutralledaren om JFB finns.
Men det är ju ingenting man bör praktisera.

Bo.Siltberg skrev:
Du har rätt Patrik.
Enligt fråga 71 och 530.3.2 så är det tillåtet att bryta neutralledaren om JFB finns.
Men det är ju ingenting man bör praktisera.
Tack Bo! Du är en klippa!
Skönt att ha rätt ibland. :cool:

//Patrik

GK100 skrev:
Den vanliga sparkopplingen som elmont nämner är däremot bra, den kan du ta till dig för framtida kopplingar.
Varför kallas den sparkoppling?

Vad man "sparar" i form av antal ledare beror såklart på hur installationen ser ut. "Sparkopplingen" slösar en extra ledare om man bara ska ha lampa vid den bortre brytaren och dessutom inte behöver obruten fas där...

Tack alla!

Har monterat alla dosor (eller bytt där det redan fanns), monterat rör dem emellan, samt på ett i vissa fall dragit FK också. Gjorde inge sparvariant och drog fram fas till alla kopplingsdosor. Hoppas att allt skall vara okej när det kollas. En sista fråga och det är huruvida det är okej att dra ny FK i gammalt metallrör? Bara rakt av eller skall man försöka att jorda röret?

d^_^b

Svårigheten med gamla metallrör är att få en bra jordkontinutet mellan dom olika rördelarna och dosorna. En jordfelsbrytare är "guld" värd ihop med dessa gamla rör eftersom den löser ut om ström skulle börja gå mellan ett spänningsförande rör och annan jordad byggnadsdel. (brandrisk). Försök o låna en "megger" efter att ni bytt kablar i dom gamla rören o mät att isolationen är fullgod. Var också nogrann med inte klämma kablar i plåtdosorna med vägguttagens fästanordningar (vassa klor).

Tobbe_3 skrev:
Svårigheten med gamla metallrör är att få en bra jordkontinutet mellan dom olika rördelarna och dosorna. En jordfelsbrytare är "guld" värd ihop med dessa gamla rör eftersom den löser ut om ström skulle börja gå mellan ett spänningsförande rör och annan jordad byggnadsdel. (brandrisk). Försök o låna en "megger" efter att ni bytt kablar i dom gamla rören o mät att isolationen är fullgod. Var också nogrann med inte klämma kablar i plåtdosorna med vägguttagens fästanordningar (vassa klor).
Finns inga gamla dosor kvar utan alla är nu plast, det är ca 2 m mellan våningsplanen/bjälklaget där det ligger ett metallrör som inte går att byta utan att riva upp golvet. Skall googla upp "megger".:rolleyes:

Tobbe_3 skrev:
Nu vet jag vad en "megger" är, aningen dyr att skaffa bara för att ha tyvärr :P. Så den kollen överlåter jag till slutinstallationen. JFB har vi så det känns ju bra iaf.

Att enbart bryta neutralledaren i belysningskretsar tillhör knappast god teknisk praxis och därför skulle man kunna säga att det faktiskt inte är tillåtet, om inte så är det definitivt i den mörka nyansen av gråzonen iaf.

snaggletooth skrev:
Att enbart bryta neutralledaren i belysningskretsar tillhör knappast god teknisk praxis och därför skulle man kunna säga att det faktiskt inte är tillåtet, om inte så är det definitivt i den mörka nyansen av gråzonen iaf.
Det är min praxis. Brukar ge lite mer "spänning i livet".

//Patrik

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.