Hej!
Har ett trapphus mellan våning 1 och 2 där det i trappans början finns en lampa som släcks från över och undervåningen. Jag önskar dock få en lampa till i trapphuset i dess övre del som styrs från dessa två brytare. Tog mig en vända och kollade hur allt är kopplat och bifogad fil visar dylikt. Jag får en känsla av att lösningen inte är den bästa i och med att det alltid ligger en spänning över lampan.:S Hur skulle ni göra för att rätta till det hela och samtidigt flytta matarpunkten och lägga till en lampa i systemet? Planen är inte att färdigställa utan få en överblick vad som går och inte går. Elektriker har jag inte tillgång till för tillfället, men vi vill samtidigt kunna påbörja renoveringen i övrigt utan att vänta på ett utlåtande om hur vi bäst löser det elektriska. Trapphuset skall kläs med panel m.m. Kan jag dra fram rör m.m och samtidigt påbörja inklädnaden så spar vi mycket tid. Jag brukar hjälpa elektrikern med grovgörat så fixar han resten sedan. Kladda gärna i bilden! Brytare # 1 och tilltänkta lampan på övervåningen kommer att hamna relativt nära varandra, vilket även gäller närheten till nya elskåpet på övervåningen. Nedervåningen har fortfarande mestadels gamla elinstallationer.
Tack!
/Kristian
Har ett trapphus mellan våning 1 och 2 där det i trappans början finns en lampa som släcks från över och undervåningen. Jag önskar dock få en lampa till i trapphuset i dess övre del som styrs från dessa två brytare. Tog mig en vända och kollade hur allt är kopplat och bifogad fil visar dylikt. Jag får en känsla av att lösningen inte är den bästa i och med att det alltid ligger en spänning över lampan.:S Hur skulle ni göra för att rätta till det hela och samtidigt flytta matarpunkten och lägga till en lampa i systemet? Planen är inte att färdigställa utan få en överblick vad som går och inte går. Elektriker har jag inte tillgång till för tillfället, men vi vill samtidigt kunna påbörja renoveringen i övrigt utan att vänta på ett utlåtande om hur vi bäst löser det elektriska. Trapphuset skall kläs med panel m.m. Kan jag dra fram rör m.m och samtidigt påbörja inklädnaden så spar vi mycket tid. Jag brukar hjälpa elektrikern med grovgörat så fixar han resten sedan. Kladda gärna i bilden! Brytare # 1 och tilltänkta lampan på övervåningen kommer att hamna relativt nära varandra, vilket även gäller närheten till nya elskåpet på övervåningen. Nedervåningen har fortfarande mestadels gamla elinstallationer.
Tack!
/Kristian
Allting verkar rätt förutom att någon "klant" har kopplat in brytarena i nollan istället för i fasen. Det är ingen tillåten lösning eftersom det innbär vissa säkerhetsproblem vid t.ex lampbyte. Men funktionsmässigt är det "rätt" kopplat.
Det skall alltid vara fasen som bryts av strömbrytarna.
Det är väldigt svårt att ge råd utan att se hela installationen med vägguttag och central.
Det är väldigt svårt att ge råd utan att se hela installationen med vägguttag och central.
Redigerat:
Huset är från -39 och elen är säker omgjord bitvis under den tiden, alla färger som existerar går att hitta i huset.
Bifogad skiss, skulle det vara en okej lösning. Den innebär minimalt med rördragning under de förutsättningar som råder.
Det ligger förövrigt ett par uttag i gruppen också, utgår från kopplingsdosorna.
Bifogad skiss, skulle det vara en okej lösning. Den innebär minimalt med rördragning under de förutsättningar som råder.
Det ligger förövrigt ett par uttag i gruppen också, utgår från kopplingsdosorna.
Redigerat:
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
I boken "104 frågor och svar" så står det något om att nollan är tillåten att brytas istället för fasen om man har JFB installerad och vilket då borde medföra att den otillåtna trappkopplingen faktiskt blir tillåten. Men var ett år sen jag läste ur den boken och minns inte helt hur det låg till, men i grova drag så..Tobbe_3 skrev:Allting verkar rätt förutom att någon "klant" har kopplat in brytarena i nollan istället för i fasen. Det är ingen tillåten lösning eftersom det innbär vissa säkerhetsproblem vid t.ex lampbyte. Men funktionsmässigt är det "rätt" kopplat.
//Patrik
Patrik_Hed skrev:I boken "104 frågor och svar" så står det något om att nollan är tillåten att brytas istället för fasen om man har JFB installerad och vilket då borde medföra att den otillåtna trappkopplingen faktiskt blir tillåten. Men var ett år sen jag läste ur den boken och minns inte helt hur det låg till, men i grova drag så..
//Patrik
Jo, jag har läst att det skall vara tillåtet (vi har JFB installerat) i andra trådar, men jag känner att när vi ändå renoverar så kan det likväl korrigeras till det bättre.
Någon input på schemat som skulle minimera dragningen av flexslang/rör.
/K
Men varför skulle man vilja brya nollan även om det är tillåtet? "Tillåtet" och "bra/listigt" är ju inte alltid samma sak.Patrik_Hed skrev:I boken "104 frågor och svar" så står det något om att nollan är tillåten att brytas istället för fasen om man har JFB installerad och vilket då borde medföra att den otillåtna trappkopplingen faktiskt blir tillåten. Men var ett år sen jag läste ur den boken och minns inte helt hur det låg till, men i grova drag så..
//Patrik
Kan du inte lägga ett rör mellan dom två kopplingsdosorna?
Se för övrigt helt okej ut med färger och så, men ska du inte ha upp en fas till den andra kopplingsdosan?
Behövs ju inte i detta läget, men det kan kanske komma behövas i framtiden?
Skulle dock försökt att få ett rör mellan kopplingsdosorna och sluppit gå med allt genom en apparatdosa, men det är jag.
Se för övrigt helt okej ut med färger och så, men ska du inte ha upp en fas till den andra kopplingsdosan?
Skulle dock försökt att få ett rör mellan kopplingsdosorna och sluppit gå med allt genom en apparatdosa, men det är jag.
Om nåt av uttagen matas från den nedre vänstra dosan så kan du spara en ledare mellan de två vänstra på att använda den där andra varianten av trappkoppling, som jag glömt vad den kallas...Sturgeon skrev:Huset är från -39 och elen är säker omgjord bitvis under den tiden, alla färger som existerar går att hitta i huset.
I princip kan man spara ledare på att göra ful-trappkoppling (där varje brytare växlar mellan fas eller nolla till varsin ända på lampan) om lampan sitter "längs vägen" mellan brytarna och man behöver obruten ström bortom den bortersta brytaren... Det verkar dock direkt dumsnålt att göra så, och då kan man ju dessutom fråga sig vilka färger man ska ha, två tändfasfärger? Vad har man för färg på "tändnolla"?Pierre1981 skrev:Kan du inte lägga ett rör mellan dom två kopplingsdosorna?
Jag påstår dessutom att den kopplingen både är förbjuden och kan vara farlig. Använd kopplingen med fas i bägge brytarna, då har man alltid med sig fas, nolla, tändtråd, mellantråd samt skyddsjord. Enda gången som det inte funkar så bra är om man ska ha brytare med korskoppling
Dos dimmer med återfjädrande knappar så är allt löst
Det du visar i #3 är helt ok tycker jag, om du drar som skrivs i #7 blir det möjligtvis ännu lite mer oldschool och tydligt.
Du har ju valt trappkoppling enligt skolbok formulär 1A så den är helt invändningsfri.
Bry dig inte om den sk "förbjudna" sparkopplingen med fas-nolla i varje brytare, den är faktiskt tillåten men gränsar till hårklyveri och paragrafrytteri och ger inga mervärden, jag ser den själv som icke fackmässig.
Den vanliga sparkopplingen som elmont nämner är däremot bra, den kan du ta till dig för framtida kopplingar.
Du har ju valt trappkoppling enligt skolbok formulär 1A så den är helt invändningsfri.
Bry dig inte om den sk "förbjudna" sparkopplingen med fas-nolla i varje brytare, den är faktiskt tillåten men gränsar till hårklyveri och paragrafrytteri och ger inga mervärden, jag ser den själv som icke fackmässig.
Den vanliga sparkopplingen som elmont nämner är däremot bra, den kan du ta till dig för framtida kopplingar.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg