kimf kimf skrev:
Yes, det är mest troligt att det är rätt så, även om det inte går att vara bombsäker utan att veta mer om färgerna på kablarna i strömställarna, och om det eventuellt finns fler taklampor som styrs av samma ställare.

Som du själv säger är det troligt att den ena gråa är "inkommande" från ena trappknappen, och den andra går vidare till ett annat lamputtag i samma rum.
Hittar dock inget annat lamputtag som styrs av samma knappar. Men det eftersom att de gråa satt tillsammans i takuttaget som jag skruvade ner så borde det inte vara någon fara att skarva samman dem. Provade även att sätta tillbaka takuttaget nu och koppla såsom jag tänkt göra med skarvarna och då fungerar båda lysknapparna utan att något tokigt händer. Så det blir till att köra ner till el-butiken och se om de har några 221or.

Tack för all hjälp!

Det är viktigt att koppla ihop skyddsjordarna innan man spänningssätter gruppen igen. Även om den tilltänkta amaturen ej kräver skyddsjord ( klass2 dubbellisolerade). Att missa ihopkoppling av skyddsjorden kan innebära att badrumsinstallationen eller uttaget för kaffebryggaren blir ojordat.

T Tobbe_3 skrev:
Det är viktigt att koppla ihop skyddsjordarna innan man spänningssätter gruppen igen. Även om den tilltänkta amaturen ej kräver skyddsjord ( klass2 dubbellisolerade). Att missa ihopkoppling av skyddsjorden kan innebära att badrumsinstallationen eller uttaget för kaffebryggaren blir ojordat.
Du menar alltså (enkelt förklarat) att det är viktigt att de gul-gröna kablarna kopplas ihop innan jag slår om säkringen igen?

När du nu har släppt på kablarna i dosan, har du sannolikt gjort andra eluttag ojordade. Jorden är ett skydd om det skulle bli fel på en enkelisolerad elpryl (brödrost, kylskåp, spis etc).
Se till att åtgärda kopplingarna med rätt prylar så blir det bra.
Helst ska man sedan mäta i berörda eluttag att jordförbindelsen är OK.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
E etompau skrev:
När du nu har släppt på kablarna i dosan, har du sannolikt gjort andra eluttag ojordade. Jorden är ett skydd om det skulle bli fel på en enkelisolerad elpryl (brödrost, kylskåp, spis etc).
Se till att åtgärda kopplingarna med rätt prylar så blir det bra.
Helst ska man sedan mäta i berörda eluttag att jordförbindelsen är OK.
Har nu skarvat samman de kablar som kommer ut från dosan med 3 st WAGO 221. Har inte kopplat på lampan ännu då det blir lite senare fix.

Som jag ser det så borde allt vara som det var innan nu? Bortsett från att takuttaget inte längre sitter på plats...

Hur kan jag mäta så att jordförbindelsen är ok? Jag har ingen utrustning att tillgå...

J jhtsvensson skrev:
Hur kan jag mäta så att jordförbindelsen är ok? Jag har ingen utrustning att tillgå...
Vill bara komplettera ovanstående svar med hur man egentligen mäter skyddsledarkontinuiteten och varför.
Möjligt att en spänningsmätning är tillräcklig i detta fall, bara man har klart för sig att det är rätt kopplat hela vägen.
Går med ovan nämnda multimeter
också.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.