Har nyligen flyttat in i ett nybyggt hus.
Har ett uttag för taklampa som går att tända/släcka från två olika strömbrytare. Vad jag förstår så kallas detta trappkoppling.
Jag vill nu sätta upp en taklampa utan att använda själva uttaget, dvs koppla den direkt till sladdarna. Kan man använda en sockerbit för att koppla lampan till de dubbla kablar som sitter i dosan eller strular man då till trappkopplingen? Kan man koppla dubbla kablar i samma hål på sockerbiten?
Bifogar bild på dosan samt uttaget som sitter där idag.
Med vänlig hälsning,
Johan
Har ett uttag för taklampa som går att tända/släcka från två olika strömbrytare. Vad jag förstår så kallas detta trappkoppling.
Jag vill nu sätta upp en taklampa utan att använda själva uttaget, dvs koppla den direkt till sladdarna. Kan man använda en sockerbit för att koppla lampan till de dubbla kablar som sitter i dosan eller strular man då till trappkopplingen? Kan man koppla dubbla kablar i samma hål på sockerbiten?
Bifogar bild på dosan samt uttaget som sitter där idag.
Med vänlig hälsning,
Johan
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har plockat ner takuttaget ja. Och i dosan så kommer det ju alltså dubbla kablar eftersom de går till två olika brytare. Frågan var väl mest egentligen om det skapar några problem att koppla dubbla kablar i samma hål på en sockerbit.E etompau skrev:
Det blir ju så att 6 ingående kablar skall "bli till" 3 som går till taklampan.
Tycker att det ser illa ut med just lampkontakten då jag vill dölja kabeln från lampan så gått som möjligt. Av någon anledning har de som gjort elen i huset inte satt uttaget i mitten på taket, så jag måste dra utanpåliggande kabel från lampan till uttaget.R felixmartensson skrev:
Mja, inte så en trappkoppling fungerar. Misstänker man skarvat lite i dosan också, kommer du ihåg hur det var kopplat i takdosan du rev?
I en trappkoppling kopplar man ihop strömställarna, sen från ena strömställaren till lampan. Inte sladdar från två strömställare till lampan individuellt

I en trappkoppling kopplar man ihop strömställarna, sen från ena strömställaren till lampan. Inte sladdar från två strömställare till lampan individuellt

dom två blåa i ditt uttag (nollorna), ska skarvas ihop, gulgrön (jord) ska skarvas ihop.
Sen är den vita och den gråa antagligen två tändtrådar, alternativt en tändtråd och en fas.
Vad är det för färger på kablarna bakom strömställarna?
Edit, den vita och den grå ska du INTE skarva ihop utan att veta vart dom tar vägen först, om det var det du menade ovan
Sen är den vita och den gråa antagligen två tändtrådar, alternativt en tändtråd och en fas.
Edit, den vita och den grå ska du INTE skarva ihop utan att veta vart dom tar vägen först, om det var det du menade ovan
Tittade för dåligt innan jag tog bort uttaget tyvärr. Men det som kommer ner är 2 blåa, 2 gråa och 2 gulgröna. Och jag är ganska säker på att de 2 blåa satt i N på uttaget, de 2 gråa satt i P och att jorden satt på sin plats.kimf skrev:
dom två blåa i ditt uttag (nollorna), ska skarvas ihop, gulgrön (jord) ska skarvas ihop.
Det känns som att det borde gå att skarva samman alla tre färgerna utan problem...
kimf skrev:
Sätter jag då in alla 3 kablarna från samma håll i 221:an? Jag borde då behöva 3 st av dessa för att kunna koppla ihop det?kimf skrev:
Samma fäger i EN wagoJ jhtsvensson skrev:
Så om lampan är jordad tar du
1st 221-413 och sätter in de två gulgröna i den, samt den gulgröna från din nya lampsladd
1st 221-413 och sätter de två blåa, samt dden blåa från din nya lampsladd.
sen eventuellt de två gråa i 1st 221-413 och då till fasen i lampsladden (är förmodligen brun).
i vanliga fall blandar man aldrig färger i samma wago, och man blandar ALDRIG gulgrön eller nolla (din blåa) med andra färger om det är ordentligt gjort. Ibland kan fasen byta färg, är inte olagligt eller helt fel, men kan vara förvirrande när man felsöker.
Men, kan vara din bild som spökar, tycker det ser ut som en vit och en grå. Det som förbryllar mig lite. Är det en trappkopplad lampa borde där bara komma EN kabel som inte är gulgrön eller blå. Inte två.
En trappkoppling fungerar inte på det viset att man kopplar en sladd från två olika knappar till samma lampa bara, bilden jag postade ovan beskriver hur kopplingen görs.
Är det fler lampor som styrs av samma knappar som denna i rummet?
I så fall förklarar det varför det kommer två gråa (dem jag tycker ser vit + grå ut), i så fall är dem vidarekopplade från denna lampan bara. Och då ska du skarva ihop även dessa
I så fall förklarar det varför det kommer två gråa (dem jag tycker ser vit + grå ut), i så fall är dem vidarekopplade från denna lampan bara. Och då ska du skarva ihop även dessa
Det är nog bilden som förvirrar lite. Det har spraymålat taket vitt vilket har hamnat på kablarna också. Det kan kanske vara så att själva lamputtaget bara fungerat som skarv för att det sedan skall gå vidare på något sätt?kimf skrev:
Samma fäger i EN wago
Så om lampan är jordad tar du
1st 221-413 och sätter in de två gulgröna i den, samt den gulgröna från din nya lampsladd
1st 221-413 och sätter de två blåa, samt dden blåa från din nya lampsladd.
sen eventuellt de två gråa i 1st 221-413 och då till fasen i lampsladden (är förmodligen brun).
i vanliga fall blandar man aldrig färger i samma wago, och man blandar ALDRIG gulgrön eller nolla (din blåa) med andra färger om det är ordentligt gjort. Ibland kan fasen byta färg, är inte olagligt eller helt fel, men kan vara förvirrande när man felsöker.
Men, kan vara din bild som spökar, tycker det ser ut som en vit och en grå. Det som förbryllar mig lite. Är det en trappkopplad lampa borde där bara komma EN kabel som inte är gulgrön eller blå. Inte två.
En trappkoppling fungerar inte på det viset att man kopplar en sladd från två olika knappar till samma lampa bara, bilden jag postade ovan beskriver hur kopplingen görs.
De enda färgerna som kommer att blandas kommer att bli de 2 grå kablarna som kommer att skarvas ihop med en brun från lampan.
Yes, det är mest troligt att det är rätt så, även om det inte går att vara bombsäker utan att veta mer om färgerna på kablarna i strömställarna, och om det eventuellt finns fler taklampor som styrs av samma ställare.J jhtsvensson skrev:Det är nog bilden som förvirrar lite. Det har spraymålat taket vitt vilket har hamnat på kablarna också. Det kan kanske vara så att själva lamputtaget bara fungerat som skarv för att det sedan skall gå vidare på något sätt?
De enda färgerna som kommer att blandas kommer att bli de 2 grå kablarna som kommer att skarvas ihop med en brun från lampan.
Som du själv säger är det troligt att den ena gråa är "inkommande" från ena trappknappen, och den andra går vidare till ett annat lamputtag i samma rum.