Hej!
Har upptäckt att det bildas is på ett ställe under takrännan på mitt garage med inredd lägenhet. En bit ovanför på taket finns ett takfönster, och det är nedanför detta jag ser isen bildas.
taket är falsat plåttak utfört av duktig plåtslagare. 5 år gammalt och vi har haft hyresgäster 3 vintrar i följd. Detta är första gången jag noterar detta, men kan inte svära på att det funnits tidigare.
Vad kan detta bero på? Har läst om värmeläckage osv, det ska vara bra isolerat med fuktspärr enligt konstens alla regler. Ser dock ut som att det är mindre snö under fönstret. Kan det vara så att nuvarande hyresgäst har så varmt att det sipprar ut? Detta är inget vi har märkt på förbrukningen.
Hängrännan ser ok ut.
Oavsett anledning, hur illa är detta? Kan det rinna även på insidan?
Plåtslagaren kommer först om 2v för att inspektera.
Har upptäckt att det bildas is på ett ställe under takrännan på mitt garage med inredd lägenhet. En bit ovanför på taket finns ett takfönster, och det är nedanför detta jag ser isen bildas.
taket är falsat plåttak utfört av duktig plåtslagare. 5 år gammalt och vi har haft hyresgäster 3 vintrar i följd. Detta är första gången jag noterar detta, men kan inte svära på att det funnits tidigare.
Vad kan detta bero på? Har läst om värmeläckage osv, det ska vara bra isolerat med fuktspärr enligt konstens alla regler. Ser dock ut som att det är mindre snö under fönstret. Kan det vara så att nuvarande hyresgäst har så varmt att det sipprar ut? Detta är inget vi har märkt på förbrukningen.
Hängrännan ser ok ut.
Oavsett anledning, hur illa är detta? Kan det rinna även på insidan?
Plåtslagaren kommer först om 2v för att inspektera.
Besserwisser
· östergötland
· 2 774 inlägg
Är det en luftspalt i takfoten?
Spontant skulle jag nog gissa på något läckage..
Spontant skulle jag nog gissa på något läckage..
Jag tror det är en luftspalt (se bild). Snickarna som har byggt är duktiga, och jag har inte märkt av detta någon annanstans runt garaget eller huvudbyggnaden. Men dem kan förstås ha missat lite med isoleringen. Området sammanfaller väldigt tydligt med takfönstret.plåtrickard skrev:
Vädermässigt har det varit runt 0 till minus 4 grader i typ två veckor, om det är till någon hjälp.
Hur bråttom är det att vidta åtgärder på det här?
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Det behöver ju inte vara läckage. Väderförändringar kan ge upphov till fukt som fuktas bort i luftspalten, som det ska vara.
Kanske det är lite extra värme vid fönstret.
Och sen fryser det till istappar när temperaturen sjunker...
Kanske det är lite extra värme vid fönstret.
Och sen fryser det till istappar när temperaturen sjunker...
Klicka här för att svara