Bor sedan 5 år i ett LB-hus från 1991. På hängrännorna och även vissa stuprör flagar färgen, men kvaliteten i övrigt verkar bra, ingen rost. Totala längden på hängrännorna är ca 75 m (valmat tak) med 5 stuprör och 9 hörn. Dimensionen är 135/90.
På större delen av hängrännorna är det endast framkanten skavts av.
Men på ca 15 m flagar det rejält mellan rännkrokarna.
Vad gör man?
Känns jobbigt att ta ner och skrapa färg och måla.
Måla på plats är fuskjobb.
Kommer hela sträckan runt huset bli som dom värsta 15m? Jag kan leva med att kanten saknar färg. Dom 15 m ligger i sydvästläge.
Vad kostar det att byta ut hängrännor och stuprör (rännkrokarna är OK)?
Jag blir väldigt villrådig. Finns det andra som har samma problem som jag med 90-talshus?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Men på ca 15 m flagar det rejält mellan rännkrokarna.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Vad gör man?
Kommer hela sträckan runt huset bli som dom värsta 15m? Jag kan leva med att kanten saknar färg. Dom 15 m ligger i sydvästläge.
Jag blir väldigt villrådig. Finns det andra som har samma problem som jag med 90-talshus?
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "skrapa färg"
Färgskrapa Flexi Speedheater
Med 3 blad och hölster
499 kr inkl moms
Läs mer
Det ser ut som du har hängrännor med sk Plåtisolbeläggning, ett plastskikt inte färg. Plasten åldras och klarar inte plåtens tempratur rörelser utan spricker och flagnar. Det fanns även takplåt med samma beläggning, den brukar man tvätta av med hetvatten och högtryck så att den blir ren och sedan måla. Du kanske kan köra lite konstgjord andning och bättringsmåla annars är det nog byte som gäller.
Som sagt, byt rännor, måla eller stå ut med det.
De läcker ju inte iaf... 🥺
De läcker ju inte iaf... 🥺
Tack då förstår jag bättre att det är den varmaste sidan på huset som det flagar på.N Nissegandhi skrev:Det ser ut som du har hängrännor med sk Plåtisolbeläggning, ett plastskikt inte färg. Plasten åldras och klarar inte plåtens tempratur rörelser utan spricker och flagnar. Det fanns även takplåt med samma beläggning, den brukar man tvätta av med hetvatten och högtryck så att den blir ren och sedan måla. Du kanske kan köra lite konstgjord andning och bättringsmåla annars är det nog byte som gäller.
Redigerat:
Har hus som är 30 år äldre. Hade ingen aning om att det är fuskjobb att skrapa och måla på plats så det gjorde jag när jag ändå skulle måla huset. Blev fintN Nils45 skrev:Bor sedan 5 år i ett LB-hus från 1991. På hängrännorna och även vissa stuprör flagar färgen, men kvaliteten i övrigt verkar bra, ingen rost. Totala längden på hängrännorna är ca 75 m (valmat tak) med 5 stuprör och 9 hörn. Dimensionen är 135/90. [bild][bild]På större delen av hängrännorna är det endast framkanten skavts av.
Men på ca 15 m flagar det rejält mellan rännkrokarna.[bild][bild]
Vad gör man?
En granne till mej plockade ner alla sina hängrännor och stuprännor värmde med någon gasolbrännare och fick dom faktiskt helt rena från färg utan något jättejobb därefter ommålning det blev riktigt bra eventuellt är de rännor du har bättre än de nya som finns i handeln och väjer du rätt färger så kan du få ett resultat som är mycket bättre än att köpa nytt
Det jag menade var att jag inte klarar av att göra rännorna fria från färg/plast på plats och att jag därför riskerar att dom fortsätter att flaga där färgen/plasten blir kvar. Målning hade jag nog klarat!P Perplexus skrev:
Intressant att höra är kanske ett alternativ, jag väntar på att få ett ca-pris på byte, men är rädd att det priset är avskräåckande.S Sune i Blekinge skrev:En granne till mej plockade ner alla sina hängrännor och stuprännor värmde med någon gasolbrännare och fick dom faktiskt helt rena från färg utan något jättejobb därefter ommålning det blev riktigt bra eventuellt är de rännor du har bättre än de nya som finns i handeln och väjer du rätt färger så kan du få ett resultat som är mycket bättre än att köpa nytt
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden