20 254 läst ·
160 svar
20k läst
160 svar
Transformator 3f till 1f
Passar väl bra att du fortsätter här det är ju samma problem du ska lösa med laddningen. Och som steg ett av vad som visats här senast tycker jag är att du får till bättre plintar, klämmor för din trafo. Sockerbitarna du har nu är för små det ser inte bra ut med tanke på strömmen du tar ut där.I ivan82 skrev:
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
Ursäkta ett sent svar, har varit fullt upp med andra saker härBo.Siltberg skrev:
Ja, jag krånglar till det genom att ställa en fråga om hur transformatorer fungerar men jag verkar helt misslyckats med att få fram det, dvs att jag har en fråga. Jo jag kan också ha frågor och det är ju ett forum för frågorJag fattar faktiskt inte riktigt vad som händer i den koppling jag visar i #68, ifall det kan bli några konstiga strömmar pga kopplingen mellan primär- och sekundärsida och hur lindningarna ligger, och jag har inte lärt mig något av försäkringar om att det fungerar. Jag får väl läsa kapitlet i elkrafthandboken själv, kanske att jag får tid år 2022 nångång.
Bilden i #68 är för övrigt en principskiss, inte ett faktiskt exempel på hur det ser ut i verkligheten. Vi har ju inga sådana system i Sverige.
Ursprunget till min fråga finns i i #53
Om detta system skulle ritas upp "på riktigt" så skulle det se ut så här. Nu visar bilden den praktiska tillämpningen med att jorda en polen på sekundärsidan.
[bild]
Förutom min okunniga fråga så har vi frågan vad detta är bra för, och vad för slags system vi har skapat. Jag ser ett möjligt skäl i att ge funktionsjord till sekundärsidan ifall laddaren på något sätt vill ha en referens mot moder jord. Annars är det ingen lösning jag ser några fördelar med. En viss felström kan leta sig via moder jord till sekundärlindningen så en JFB på sekundärsidan skulle kunna fungera.
Primärt vill jag dock rekommendera ett skyddsseparerat system för TS.
[bild]
Enkelt o smidigt utan krav på jordfelsskydd eftersom det endast är en enda förbrukare ansluten, dvs ett litet system där risken för jordfel är liten. Men som sagt allting flyter mot moder jord om det skulle vara ett problem. Därför vill jag se specen på laddaren, om den nu säger något meningsfullt. Är bilen en utsatt del?
Om man skulle gå på ett IT-system som nämndes i nåt inlägg så får man väl skapa ett sådant på sekundärsidan.
[bild]
Frågan är bara vad som är nyttan med detta. IT-system använder man vid höga krav på driftssäkerhet, och det lär knappast vara aktuellt vid laddning av en elbil. Isolationsövervakning behövs där om systemet är stort och utspritt och riskerar ge allehanda jordfel. Så man kan lika gärna skapa ett TN-system på sekundärsidan, som är en spinoff på att jorda en polen.
Tror det blev lite förvirring här, IT, dvs Inter Terra betyder inte att det måste finns någon impendans mot jord. Det finns bara inte någon koppling mellan jord och transformatorn eller annars finns det via ett motstånd av någon karaktär. Dvs ett helt eller "delvist" isolerat när, alltså en flytande jord.
Så vi pratade om samma sak när du menade skyddsseparation och jag skrev den kanske mer i sammanhanget lite dåligt valde benämningen IT, då den kan syftas på det du trodde att jag menade.
Sedan vet jag inte om det var någon mer fråga du hade, du har ju svarat på dem själv med dina illustrationer.
Dock tycker jag liksom tidigare att TS borde köra det direkt jordat, i synnerhet med alla tillkommande saker som TS har lagt upp
Redigerat:
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
Jo det går nog att göra så.Bo.Siltberg skrev:
Det finns en enda galvanisk kontakt, dessa två punkter har allstå hela tiden samma potential, och alla de övriga spänningarna rör sig sen som de gör, runt den potentialreferensen.
Det spelar alltså ingen roll att det blir olika fasförskjutningar både här och där.
Ja det är ett ganska självklart val när man ska ersätta en matning direkt L-N med något via trafon dvs vi har fortfarande TN efter om det nu mot förmodan skulle ha betydelse. Som varit uppe kan man så klart också tänka sig flytande på sekundären om man vill men då skulle jag åtminstone vilja ha ett relativt högohmigt motstånd mot PE från en pol.5 50procent skrev:
Någon form av sekundär avsäkring skulle inte heller skada hellre än att förlita sig på vad som ligger på matningssidan. Sen kommer ju i just denna trådens fall de olika synpunkterna Millox la in kring trafons utförande allmänt och egenskaper dvs 50/60 Hz de olika spänningstapparna osv. Där kan man också då tänka sig ev formkrav för att få se den som isolertrafo om man vill köra den med isolerad sekundär och inte TN.
Lägger in en typisk infoskylt kring diverse manövertrafos (här både 230 VAC och 24 VDC) anslutning av en pol mot PE, det är lite av den väl spridda metodiken jag misstänker du är van vid från jobbet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och nu när Bo lagt in bra mallar som utgångspunkt för det jag skrev om hypotetisk koppling tidigare kan vi ta det vidare här. Man kan se fördelar där med matning via en säkrad normal grupp och JFB, inte något som direkt pekar emot. Samt att den effektivt utgör DC-spärr med tanke på andra trådar kring problem med sånt och ev JFB typ B.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser fel ut vid jordfelsbrytaren. Du har ritat transformatorns ena pol kopplad till inkommande nolla. Jag skall låta vara osagt om det är nollan eller jorden du skal koppla den till. Men om du använder nollan så skall inte jordfelsbrytaren kopplas till jordskenan. Och nollan ut från jordfelsbrytaren skall inte kopplas till nollskenan före trafon.I ivan82 skrev:
Vad händer med utspänningen på sekundärsidan vid tillslag och frånslag av kontaktorn på primärsidan?
Är det inte risk för spänningsspikar?
Borde man inte ha en kontaktor på bilsidan också eller skyddar bilens laddutrustning mot över/under spänning?
Är det inte risk för spänningsspikar?
Borde man inte ha en kontaktor på bilsidan också eller skyddar bilens laddutrustning mot över/under spänning?
Kommer inte säkringen ta smällen och bryta.C cem77 skrev:
En säkring skyddar inte mot transienter. Transienter uppkommer främst mellan kontaktorn och transformatorn. Alltså på primärsidan om kontaktorn sitter på primärsidan och på sekundärsidan om kontaktorn sitter på sekundärsidan. Det kan man skydda sig mot med en eller flera varistorer. En varistor över transformatorns primärsida och en över sekundärsidan tror jag kan vara lämpligt. Jag skulle hellre sätta kontaktorn på primärsidan för att inte ha en onödig tomgångsförlust från den.
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
Ur driftsäkerhetssynpunkt så skulle det vara bättre med ett högohmigt motstånd och effekten som utvecklas begränsas ju vid ett första fel mot jord.GK100 skrev:
Ja det är ett ganska självklart val när man ska ersätta en matning direkt L-N med något via trafon dvs vi har fortfarande TN efter om det nu mot förmodan skulle ha betydelse. Som varit uppe kan man så klart också tänka sig flytande på sekundären om man vill men då skulle jag åtminstone vilja ha ett relativt högohmigt motstånd mot PE från en pol.
Någon form av sekundär avsäkring skulle inte heller skada hellre än att förlita sig på vad som ligger på matningssidan. Sen kommer ju i just denna trådens fall de olika synpunkterna Millox la in kring trafons utförande allmänt och egenskaper dvs 50/60 Hz de olika spänningstapparna osv. Där kan man också då tänka sig ev formkrav för att få se den som isolertrafo om man vill köra den med isolerad sekundär och inte TN.
Lägger in en typisk infoskylt kring diverse manövertrafos (här både 230 VAC och 24 VDC) anslutning av en pol mot PE, det är lite av den väl spridda metodiken jag misstänker du är van vid från jobbet.
[bild]
Och nu när Bo lagt in bra mallar som utgångspunkt för det jag skrev om hypotetisk koppling tidigare kan vi ta det vidare här. Man kan se fördelar där med matning via en säkrad normal grupp och JFB, inte något som direkt pekar emot. Samt att den effektivt utgör DC-spärr med tanke på andra trådar kring problem med sånt och ev JFB typ B.
[bild]
På jobbet är det främst motorgrupper med både mindre och större motorer AC och DC samt en del värmeelement som ligger under IT näten.
Ett första fel mot jord ska inte orsaka ett omedelbart stopp och vid eventuellt överslag så minskas effekten så skadorna minskas.
När det gäller manövertrafosen så har vi lite blandat beroende på vad de matar.
Men det ser ut som på din bild, dvs allt sammjordas och en annan fördel med det är är tex överlagrade spänningar, får man in 230VAC på 24VDC så går det mot jord direkt istället för att ligga å skvalpa runt å skapa obehagliga kittlingar i fingrarna eller att det skulle störa ut något.
Jo en avsäkring på sekundärsidan är väl att rekommendera, vilket jag frågade TS i tidigare inlägg, vad han tänkte ha för skydd.
Som sagt jag är inget proffs på transformatorteknik , det lilla jag kan är erfarenheter från jobb och en man har läst och snappat åt sig genom åren och skolan
Läste och såg videon angående JFB så TS trafo så det blir ju ett utmärkt filter samtidigt för TS grannar
Ps, angående avsäkringen på primäraidan, kommer den att klara inrusningsströmmen vid tillslag? Enligt TS bild så ligger kontaktorn på primärsidan vilket i sådana fall kommer att innebära en del utlösningar, mot att lägga den på sekundärsidan.
Kanske går med en dvärgbrytare med D-karakteristik iofs?
Men då kommer andra saker in i bilden.
Redigerat:
För att få elchock på sekundärsidan skulle man behöva röra båda ledarna samtidigt, rör man någon av ledarna händer det inget.5 50procent skrev:
Beroende på hur jorden är kopplad i transformatorn på sekundärsidan får man ut olika spänningar mellan fas och nolla.
Är jorden kopplad i mitten mellan fast och nollan blir spänningen hälften (om man referrerar till jord).
Man kan sammankoplla jord både på primär och sekundärsidan.
Redigerat: