20 254 läst ·
160 svar
20k läst
160 svar
Transformator 3f till 1f
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
Strömmen blir väl aningen större än 1.73? 1.81 i detta fallet.prototypen skrev:
Man får morgonkaffet i vrångstrupen när man läser den här tråden.
Det är väl klarlagt att det är en enfastransformator även om den matas med 400 volt.
Då blir skenbara effekten och ibland aktiv effekt 400 volt x strömmen.
En transformator utan belastning är väldigt induktiv.
En transformator med (hög) belastning överför sekundärens fasförskjutning mm till primären, en induktiv last sekundärt blir induktiv på transformatorns primär, samma om det är kapacitiv.
Då kommer vi till säkerhet.
I vår närhet har vi gott om fulltrafos som inte är sekundärt jordade eller anslutna till nollan, allt från klockradiosar till stora transformatorsvetsar.
Med jordad sekundär behövs bara ett första fel för att det ska bli farligt.
Med flytande sekundär behövs två fel typ att man stoppar in fingrarna i båda hålen.
Skyddsjorden kan man dock ansluta till bilen, men låt matningen flyta.
Om man nu ändå ska ansluta sekundären så måste den ledningen ända bort till elcentralen (eller ännu längre bort) dimensioneras för sekundärens ström, i detta faller sqr 3 = 1,73 ggr grövre än matningen till transformatorn.
Protte
Så vad anser du angående att ansluta eller inte ansluta jord till sekundären?
Själv sluter jag mig till skaran som anser att det ska anslutas.
Men, som jag har skrivit tidigare och även nu så är transformatorn helt onödig så vida att det inte redan är framdraget "klena" ledare.
Obalanserat blir det hur som
Effekt är effekt hur man än vrider å vänder på det
Mitt svar får du ta som den mer frågande karaktären än fakta
Redigerat:
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
Förstår inte varför man inte skulle kunna göra så?Bo.Siltberg skrev:
Ja, jag krånglar till det genom att ställa en fråga om hur transformatorer fungerar men jag verkar helt misslyckats med att få fram det, dvs att jag har en fråga. Jo jag kan också ha frågor och det är ju ett forum för frågorJag fattar faktiskt inte riktigt vad som händer i den koppling jag visar i #68, ifall det kan bli några konstiga strömmar pga kopplingen mellan primär- och sekundärsida och hur lindningarna ligger, och jag har inte lärt mig något av försäkringar om att det fungerar. Jag får väl läsa kapitlet i elkrafthandboken själv, kanske att jag får tid år 2022 nångång.
Bilden i #68 är för övrigt en principskiss, inte ett faktiskt exempel på hur det ser ut i verkligheten. Vi har ju inga sådana system i Sverige.
Ursprunget till min fråga finns i i #53
Om detta system skulle ritas upp "på riktigt" så skulle det se ut så här. Nu visar bilden den praktiska tillämpningen med att jorda en polen på sekundärsidan.
[bild]
Förutom min okunniga fråga så har vi frågan vad detta är bra för, och vad för slags system vi har skapat. Jag ser ett möjligt skäl i att ge funktionsjord till sekundärsidan ifall laddaren på något sätt vill ha en referens mot moder jord. Annars är det ingen lösning jag ser några fördelar med. En viss felström kan leta sig via moder jord till sekundärlindningen så en JFB på sekundärsidan skulle kunna fungera.
Primärt vill jag dock rekommendera ett skyddsseparerat system för TS.
[bild]
Enkelt o smidigt utan krav på jordfelsskydd eftersom det endast är en enda förbrukare ansluten, dvs ett litet system där risken för jordfel är liten. Men som sagt allting flyter mot moder jord om det skulle vara ett problem. Därför vill jag se specen på laddaren, om den nu säger något meningsfullt. Är bilen en utsatt del?
Om man skulle gå på ett IT-system som nämndes i nåt inlägg så får man väl skapa ett sådant på sekundärsidan.
[bild]
Frågan är bara vad som är nyttan med detta. IT-system använder man vid höga krav på driftssäkerhet, och det lär knappast vara aktuellt vid laddning av en elbil. Isolationsövervakning behövs där om systemet är stort och utspritt och riskerar ge allehanda jordfel. Så man kan lika gärna skapa ett TN-system på sekundärsidan, som är en spinoff på att jorda en polen.
På mitt jobb så ansluter vi alla neutralledare, undantaget de som ligger på IT-nät till jord, allt från större 10,5/0,4 kv till manövertrafos och switchade agg 230vac/24vdc till samma jord.
De IT-nät vi har innefattar allt från större ställverk med 10-20 tals ( per ställverk)grupper med underliggande direkt kopplade maskiner till undergrupper med trafos ned TN nät. Dvs olika nättyper beroende på funktion och övervakning på det.
TS skulle kunna köra det som ett IT-nät, men till vilken nytta?
Redigerat:
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
Hindren som möts är att det är svårare att få koll på ett jordfel mot sann jord om övervakning ej finns.GK100 skrev:
För att fortsätta med hypotetiska kopplingar utgående från att JFB på primärsidan inte skyddar. Riktigt och normalt sett så men när nu Bo lagt in bilden kan man gå vidare där. Om vi antar att TS trafo matas med två faser som tänkt och sekundärt ansluts N inte PE till en pol på trafon. Kärnan mm kan vi jorda som vanligt med PE.
Vilka hinder möter den kopplingen?
Jag tänker nu på en koppling likt den TS var inne på dvs vårt vanliga nät och korrekt avsäkrat primärt samt med JFB någonstans i det ledet också. Skillnaden var att N ansluts till en pol sekundärt inte PE den tar vi till kärnan och förbrukaren.5 50procent skrev:
Praktiskt kan vi tänka oss att man gör en "laddlåda" med matning via CEE 416 trefasuttag med ett enfasuttag av någon lämplig typ mot bilen.
Ja det är så ovanligt att du har frågor som är direkta och inte isf ska belysa andra att din första skiss åtminstone för mig verkade vara den indirekta typen. Nu har det kommit till fler bilder och som är användbara för tråden det är bra så alla vet vad som menas.Bo.Siltberg skrev:
Ja, jag krånglar till det genom att ställa en fråga om hur transformatorer fungerar men jag verkar helt misslyckats med att få fram det, dvs att jag har en fråga. Jo jag kan också ha frågor och det är ju ett forum för frågorJag fattar faktiskt inte riktigt vad som händer i den koppling jag visar i #68, ifall det kan bli några konstiga strömmar pga kopplingen mellan primär- och sekundärsida och hur lindningarna ligger, och jag har inte lärt mig något av försäkringar om att det fungerar. Jag får väl läsa kapitlet i elkrafthandboken själv, kanske att jag får tid år 2022 nångång.
Bilden i #68 är för övrigt en principskiss, inte ett faktiskt exempel på hur det ser ut i verkligheten. Vi har ju inga sådana system i Sverige.
Ursprunget till min fråga finns i i #53
Om detta system skulle ritas upp "på riktigt" så skulle det se ut så här. Nu visar bilden den praktiska tillämpningen med att jorda en polen på sekundärsidan.
[bild]
Förutom min okunniga fråga så har vi frågan vad detta är bra för, och vad för slags system vi har skapat. Jag ser ett möjligt skäl i att ge funktionsjord till sekundärsidan ifall laddaren på något sätt vill ha en referens mot moder jord. Annars är det ingen lösning jag ser några fördelar med. En viss felström kan leta sig via moder jord till sekundärlindningen så en JFB på sekundärsidan skulle kunna fungera.
Primärt vill jag dock rekommendera ett skyddsseparerat system för TS.
[bild]
Enkelt o smidigt utan krav på jordfelsskydd eftersom det endast är en enda förbrukare ansluten, dvs ett litet system där risken för jordfel är liten. Men som sagt allting flyter mot moder jord om det skulle vara ett problem. Därför vill jag se specen på laddaren, om den nu säger något meningsfullt. Är bilen en utsatt del?
Om man skulle gå på ett IT-system som nämndes i nåt inlägg så får man väl skapa ett sådant på sekundärsidan.
[bild]
Frågan är bara vad som är nyttan med detta. IT-system använder man vid höga krav på driftssäkerhet, och det lär knappast vara aktuellt vid laddning av en elbil. Isolationsövervakning behövs där om systemet är stort och utspritt och riskerar ge allehanda jordfel. Så man kan lika gärna skapa ett TN-system på sekundärsidan, som är en spinoff på att jorda en polen.
Ska försöka skriva lite senare kring de olika saker som varit uppe i tråden och diskuterats.
Jag ritar ett elschema ikväll så ser vi om jag har tänkt rätt. Var och kopplade ihop transformatorkablarna imorse och jag använde kopplingslist 10-16mm2. Utgående kabel fick precis plats. Den kändes underdimensionerad. Ska jag använda något annat?
https://www.hornbach.se/shop/Kopplingslist-12-polig-10-0-16-0-mm/8266986/artikel-detaljer.html
https://www.hornbach.se/shop/Kopplingslist-12-polig-10-0-16-0-mm/8266986/artikel-detaljer.html
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Jag vet bara att elgrossisterna har i alla fall upp till 16mm2 och den här hittade jag på nätet nu , men det finns säkert flera om man letar. https://www.elgrossisten.se/installationsmaterial/kopplingsmaterial/kopplingslist-quotsockerbitquot/
Elbutik har plintar från Ouneva för upp till 50 kvmm.
https://www.elbutik.se/product.html/ouneva-otl-kopplingsplint-din-al-cu-15-50mm
Blir kanske lite prydligare också att klämma in en DIN-skena där i skåpet.
https://www.elbutik.se/product.html/ouneva-otl-kopplingsplint-din-al-cu-15-50mm
Blir kanske lite prydligare också att klämma in en DIN-skena där i skåpet.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Ok nu har jag tänkt om, och jag kommer skippa elcentral 2 och ska ha kontrollenhet som "standalone"
Får tänka ut hur jag ska placera komponenterna och dra kablarna då det finns lite oliaka beroende till bilen och transformatorn.
Kontrollenheten kommer jag nu mata med 16A trefas.
Då kan man koppla ut laddenheten om man inte vill använda den.
Kontrollenheten har en kontaktor och den kommer slås på när man får rätt signal från "pilot pin"
Efter tarnsformatorn kör jag jordfelsbrytaren och en automatsäkring för att skydda transformatorn.
Får tänka ut hur jag ska placera komponenterna och dra kablarna då det finns lite oliaka beroende till bilen och transformatorn.
Kontrollenheten kommer jag nu mata med 16A trefas.
Då kan man koppla ut laddenheten om man inte vill använda den.
Kontrollenheten har en kontaktor och den kommer slås på när man får rätt signal från "pilot pin"
Efter tarnsformatorn kör jag jordfelsbrytaren och en automatsäkring för att skydda transformatorn.
Logga in
Skapa konto
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Låt oss säga att jag fattar ingenting, men troligen behövs ganska lite för att jag ska fatta mycket. Jag kanske tar upp frågeställningen senare i en ny tråd. Jag har spammat nog här. Vi behöver bedöma TS senaste förslag nu.
Funderar på om man ska skapa en ny tråd då 3f till 1f frågan är löst. Det går men inte med dom komponenter som jag har.
Ny tråd: använda en tvåfas transformator för att ladda en elbil eller kanske ac/ac transformator för att ladda...
Ny tråd: använda en tvåfas transformator för att ladda en elbil eller kanske ac/ac transformator för att ladda...