20 256 läst ·
160 svar
20k läst
160 svar
Transformator 3f till 1f
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
Varför skulle det inte gå att jorda sekundärsidan och i så fall potentialutjämna så du får samma jordpotential som nätet innan?Bo.Siltberg skrev:
Vilken typ av skydd kräver laddaren? Med en fulltransformator får du ett s.k. skyddsseparerat system som är jordfritt. Att skyddsjorda något på sekundärsidan mot primärsidans skyddsjord kommer inte att driva några felströmmar. Det är helt i sin ordning så långt.
Men utan en referens kan transformatorn möjligen bygga upp en kapacitans och en skadlig potentialskillnad mellan primär- och sekundärsida, men jag är högst osäker på det. Man kanske kan skyddsjorda ena polen på sekundärsidan, men jag är osäker på det också, dels om det går och dels om det tillför något. Du behöver läsa på om liknande system.
Annars blir det som både du å jag innan skrev en isoler/skyddstrafo med en fritt hängande potential mot sann jord.
Redigerat:
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
Frågan lät kanske lite snäsigt ställd ser jag nu vilket inte alls var menat.5 50procent skrev:
Du kanske redan har koll. Men tänk på att en eventuell jordfelsbrytare måste sitta på transformatorns sekundärsida. Jordfelsbrytare på primärsidan är helt verkningslös mot jordfel på sekundärsidan.
Kan man jorda både primärsidan och sekundärsidan på samma jord?5 50procent skrev:
Eller kommer jordfelsbrytaren från centralen att slå ifrån?
Jag behöver ingen isolering, är bara ute efter effekt.
Det normala i Sverige är att man har en neutralledare som är galvaniskt förbunden med jord. På sekundärsidan av din transformator kan du välja om du vill göra på det vanliga svenska sättet eller om du vill ha det flytande och alltså oanslutet till jord. Om du ansluter sekundärsidans ena fas till jord så får du på vanligt vis en fas och en nolla. Lämnar du det flytande får du 220V mellan faser utan nolla. Ingen av inkopplingarna kommer att innebära att en jordfelsbrytare på transformatorns primärsida löser ens om du har ett jordfel. För att få skydd av en jordfelsbrytare måste du ha den på sekundärsidan.I ivan82 skrev:
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
I ivan82 skrev:
Du jordar sekundärsidan, dessutom ska stommen på trafon jordas, vilket du ser på din bild du bifogade.
Sen är det som Avemo säger angående jordfelsbrytaren.
32A handsken förmodar jag att du har 10mm2 kabel till?
Eller iaf 6mm2 iom din avsäkring till trafon.
Jag hade satt en avsäkring på sekundärsidan med btw
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 838 inlägg
Om man tittar på den här bilden så är det för mig inte självklart att det går att göra så här beroende på hur lindningarna i transformatorn ligger. Men då har jag heller inga kunskaper om transformatorlära annat än U1/U2 = N1/N2.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
På vilket sätt skulle det inte gå?Bo.Siltberg skrev:
Är inget transformatorproffs heller..
Ena benet kommer att få samma potential som jorden och vid fel mot jord (sann jord) som Även nätet innan är kopplat emot så kommer strömmen att gå tillbaka till trafon, via den å tillbaka till disttrafon.
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 838 inlägg
Att det för mig inte är självklart betyder alltså att jag inte vet utan hoppas på att någon med djupare insikt i transformatorlära för trefassystem kan komma med input.
Normalt sett skulle jag tveklöst svara att man kan göra så. Men du brukar ha koll på liknande saker. Därför undrar jag om det är något jag förbiser. Jag har sett denna koppling göras i apparatskåp till hissar. Man vill ha en säkerhetskrets som är galvaniskt knuten till jord. Dels kan det vara en hiss ombord på ett fartyg och dels kan det vara en hiss avsedd att kopplas in i ett norskt IT-nät. Då finns inte och skall inte finnas en koppling mellan nätet och jord. Så en transformator kopplas med primärsidan mellan faser och sekundärsidans ena fas kopplas till jord. Med en normal fulltransformator ser jag inte ett problem.Bo.Siltberg skrev: