20 256 läst ·
160 svar
20k läst
160 svar
Transformator 3f till 1f
Ivan: Dina enheter stämmer inte. Du använder samma enhet till både energi och effekt. Watt beteknad dessutom med W
GK100: Efter som lasten ligger mellan två faser blir fasströmmen inte i fas med spänningen. Dör av den högre skenbara effekten.
Avemo: Det stämmer, men det var inte det jag syftade på.
GK100: Efter som lasten ligger mellan två faser blir fasströmmen inte i fas med spänningen. Dör av den högre skenbara effekten.
Avemo: Det stämmer, men det var inte det jag syftade på.
Vilken ska jag koppla på 400 eller 380?A Avemo skrev:Transformatorn du visar bild på är en enfastransformator. Kopplar du primärsidan på den mellan två faser så får du just enfas 400 volt. På sekundärsidan får du då 200V också enfas. 200 v eftersom den är gjord för 440 volt på primären och inte 400. Helst skall du ha en 400 till 230 V transformator.
Om du har en transformator från 400 till 230 V och avsäkrar den på primärsidan med 10 A kan du belasta den med 17A på sekundärsidan. Kan du få 16A på primärsidan kan du belasta den med 28 A på sekundärsidan. 16 * 400 är 6400 eller 6,4 kva. Så för den användningen räcker 7,5 kva.
Edit.
Jag ångrar mig. Du har flera uttag på primärsidan. Bland annat ett uttag för 400V. Använder du det så får du ut 220V. Troligen kan du koppla in dig på ingången för 380V och ta ut 230 på sekundärsidan.
Det är nog bäst att koppla för 400 V om TS har normala förhållanden det är säkert sämre att övermagnetisera trafon än att låta laddaren gå med lite underspänning.A Avemo skrev:
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
Laddaren bör/ska klara en spänningsvariation på 10%, vore riktigt dåligt annars. Och om den inte klarar det så ska den stänga av sig för att skydda elektroniken.GK100 skrev:
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
Den borde ha plintar för uttagen så du behöver nog inga ytterligare. Men du verkar missförstått hur det ska kopplas samman. På undersidan med gröna bygeln X2-X3 och uttag brun och blå X1-X4 är rätt. På ovansidan ska du bara bygla mellan H3 och H8 annars kortsluter du delar av lindningen. Inmatning mellan H1 och H10 med 400 V tex brun och svart i din skiss ingen nolla där om det är vad du menar med blåa.