Ivan: Dina enheter stämmer inte. Du använder samma enhet till både energi och effekt. Watt beteknad dessutom med W

GK100: Efter som lasten ligger mellan två faser blir fasströmmen inte i fas med spänningen. Dör av den högre skenbara effekten.

Avemo: Det stämmer, men det var inte det jag syftade på.
 
A Avemo skrev:
Multiplicera allt med timmar så får du rätt enheter.
Förbrukningen är 0.2 kWh / km och inte kW / km.
Batterikapaciteten är 64 kWh och inte kW.
Den lägsta laddeffekt du talar om är 4,57 kW och inte kW / timme.

Annars stämmer siffrorna.
Skrev hastigt på tele, ska rätta till sen.
 
A Avemo skrev:
Transformatorn du visar bild på är en enfastransformator. Kopplar du primärsidan på den mellan två faser så får du just enfas 400 volt. På sekundärsidan får du då 200V också enfas. 200 v eftersom den är gjord för 440 volt på primären och inte 400. Helst skall du ha en 400 till 230 V transformator.

Om du har en transformator från 400 till 230 V och avsäkrar den på primärsidan med 10 A kan du belasta den med 17A på sekundärsidan. Kan du få 16A på primärsidan kan du belasta den med 28 A på sekundärsidan. 16 * 400 är 6400 eller 6,4 kva. Så för den användningen räcker 7,5 kva.

Edit.
Jag ångrar mig. Du har flera uttag på primärsidan. Bland annat ett uttag för 400V. Använder du det så får du ut 220V. Troligen kan du koppla in dig på ingången för 380V och ta ut 230 på sekundärsidan.
Vilken ska jag koppla på 400 eller 380?
 
Ska skapa en tråd på elektroniken för laddaren så har vi hela bilden klar ;)
 
5
Den angivna skenbara effekten anges för sekundärsidan.
 
Jag har inte hållit på Med så stora transformatorer. Det borde gå att koppla primären på 380 och få ut 230. Men nominellt går du över transformatorns specifikation.
 
5
I ivan82 skrev:
Vilken ska jag koppla på 400 eller 380?
400
 
  • Gilla
ivan82 och 1 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Jag har inte hållit på Med så stora transformatorer. Det borde gå att koppla primären på 380 och få ut 230. Men nominellt går du över transformatorns specifikation.
Det är nog bäst att koppla för 400 V om TS har normala förhållanden det är säkert sämre att övermagnetisera trafon än att låta laddaren gå med lite underspänning.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
5
GK100 GK100 skrev:
Det är nog bäst att koppla för 400 V om TS har normala förhållanden det är säkert sämre att övermagnetisera trafon än att låta laddaren gå med lite underspänning.
Laddaren bör/ska klara en spänningsvariation på 10%, vore riktigt dåligt annars. Och om den inte klarar det så ska den stänga av sig för att skydda elektroniken.
 
Ja säkert inget som helst problem på den sidan för laddaren. Däremot köra trafon kopplad 380 V med 400 V ger bara onödig förlust nu när den ändå hade uttag för rätt primärspänning.
 
  • Gilla
50procent
  • Laddar…
5
GK100 GK100 skrev:
Ja säkert inget som helst problem på den sidan för laddaren. Däremot köra trafon kopplad 380 V med 400 V ger bara onödig förlust nu när den ändå hade uttag för rätt primärspänning.
Absolut, höll med om det du skrev. :)(y)
Var mer en liten inflikning från min sida(y)
 
Vilken kopplingsskena(eller något annat) ska man anväda för att sammankoppla transformatorkablarna?
Kan man köra med någonn grövre toppklämma?

Schema över kopplingar för en transformator med primär och sekundär spänning, tappningstagningar och interconnect-linjer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Den borde ha plintar för uttagen så du behöver nog inga ytterligare. Men du verkar missförstått hur det ska kopplas samman. På undersidan med gröna bygeln X2-X3 och uttag brun och blå X1-X4 är rätt. På ovansidan ska du bara bygla mellan H3 och H8 annars kortsluter du delar av lindningen. Inmatning mellan H1 och H10 med 400 V tex brun och svart i din skiss ingen nolla där om det är vad du menar med blåa.
 
Fanns inga plintar var bara lösa kablar.
Ok då byglar jag mellan h3 -> h4 -> h5 -> h6 -> h7 -> h8.
h2 och h9 sätter jag en ändklämma på.
h1 brun, h10 svart.
 
  • Arg
Leif i Skåne
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.