5 50procent skrev:
Eller ja lite beroende på hur man ser på det
Hehe, vill köra laddboxen på egen central helt oberoende.

5
I ivan82 skrev:
Hehe, vill köra laddboxen på egen central helt oberoende.
Jo, men din begränsning ligger i vad du har för huvudsäkring, det är lite så jag menar.

5
Om du nu ville kräma på för fullt

5
Du kan iofs använda 2 faser å på så sätt få ut mer med en 400/230 (mot att köra direkt från central 1 fas)
Det var mer om du du kan nyttja den fullt ut.

5 50procent skrev:
Jo, men din begränsning ligger i vad du har för huvudsäkring, det är lite så jag menar.
Vet, huset är säkrat på 20A. Därför tänkte jag börja på 10A på laddaren.
Tänkte om man kunde använda transformatorn för att omvandla 3 faserna till 1.
Men då är det 2 till en som gäller.

Redigerat:
  • Gilla
50procent
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Transformatorn du visar bild på är en enfastransformator. Kopplar du primärsidan på den mellan två faser så får du just enfas 400 volt. På sekundärsidan får du då 200V också enfas. 200 v eftersom den är gjord för 440 volt på primären och inte 400. Helst skall du ha en 400 till 230 V transformator.

Om du har en transformator från 400 till 230 V och avsäkrar den på primärsidan med 10 A kan du belasta den med 17A på sekundärsidan. Kan du få 16A på primärsidan kan du belasta den med 28 A på sekundärsidan. 16 * 400 är 6400 eller 6,4 kva. Så för den användningen räcker 7,5 kva.

Edit.
Jag ångrar mig. Du har flera uttag på primärsidan. Bland annat ett uttag för 400V. Använder du det så får du ut 220V. Troligen kan du koppla in dig på ingången för 380V och ta ut 230 på sekundärsidan.
Så 16A på primärsidan kan belastas med 28A på sekundärsidan. 16 * 400 är 6400 eller 6,4 kva. Så för den användningen räcker 7,5 kva.

Vad blir uteffekten till bilen? 28Ax230V=6440W - förluster.

5
I ivan82 skrev:
Vet, huset är säkrat på 20A. Därför tänkte jag börja på 10A på laddaren.
Tänkte om man kunde använda transformatorn för att omvandla 3 faserna till 1.
Men då är det 2 till en som gäller.
Så länge du inte tänker på lastbalabsering och dimensionerna på dina kablar så spelar det ingen roll. Effekt är effekt.
Men du kommer fortfarande inte att få ett balanserat system med trafon :)

I ivan82 skrev:
Vad blir uteffekten till bilen? 28Ax230V=6440W - förluster.
Det är dels förluster och dels effektfaktor att tänka på. Den skenbara effekten blir just 6,4 kva. 28A är ett avrundat värde. Den aktiva effekten blir mindre än 6,4 kW. Gissningsvis finns det i viss mån reglerat hur låg effektfaktorn får vara på så stora laster som en elbilsladdare utgör. Däromkring har du storleksordningen.

Är du ute efter att ladda väldigt snabbt eller är det enbart för att ladda. Hur många mil brukar du köra på ett dygn och hur många timmar sover du sen?

I ivan82 skrev:
Kia e-niro.
Tror den klarar 50kw ac
83kw dc
7.2kW är max på den interna laddaren vid ac

A Avemo skrev:
Det är dels förluster och dels effektfaktor att tänka på. Den skenbara effekten blir just 6,4 kva. 28A är ett avrundat värde. Den aktiva effekten blir mindre än 6,4 kW. Gissningsvis finns det i viss mån reglerat hur låg effektfaktorn får vara på så stora laster som en elbilsladdare utgör. Däromkring har du storleksordningen.
Nej. Den aktiva effekten blir 6,4kW. Om man bortser från förluster. Men den skenbara effekten på matande sida blir större. 2*16A*230V=7340VA.

Kör minst 140km / dag.
Bilen dra i genomsnitt 18-20kw/100km = 5km/kw = 0.2kw/km.

0,2kw x 140km = 28kw förb/dag.

Batteri kapacitet 64kw.
Bilen står hemma kanske 14 timmar.
64kw/14tim=4,57kw/tim lägst laddhastighet.
Men sen drar bilen ner laddningshastigheten vid 80% så 6kw borde vara det optimala.

Nu räknar jag med att batteriet är tomt, vilket det alldrig är.

D Daniel 109 skrev:
Nej. Den aktiva effekten blir 6,4kW. Om man bortser från förluster. Men den skenbara effekten på matande sida blir större. 2*16A*230V=7340VA.
Du får gärna förklara vad det är du beskriver här, nog för att det är 1/4 men ändå.

D Daniel 109 skrev:
Det är väl i detta sammanhang från transformatorns perspektiv det är intressant att titta. Om man belastar med 16A när spänningen är 400 V så blir skenbara effekten 16*400 = 6,4 kva. Strömmen gånger spänningen är definitionen av skenbar effekt. Aktiva effekten kan bli upp till 6,4 kW. Hur stor den blir är beroende av laddarens effektfaktor förutom förlusterna.

• Gilla
Bjober
  • Laddar…
I ivan82 skrev:
Batteri kapacitet 64kw.
Bilen står hemma kanske 14 timmar.
64kw/14tim=4,57kw/tim lägst laddhastighet.
Multiplicera allt med timmar så får du rätt enheter.
Förbrukningen är 0.2 kWh / km och inte kW / km.
Batterikapaciteten är 64 kWh och inte kW.
Den lägsta laddeffekt du talar om är 4,57 kW och inte kW / timme.

Annars stämmer siffrorna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.