Status
Inte öppen för fler kommentarer.
cecar33 skrev:
Oavsett vad fakturor/räkningar gäller så ska den betalas i tid,
cecar33
Du har missat huvudfrågan, nämligen att påminnelseavgiften 500:- är orimlig!

Redigerat:
Henri skrev:
cecar33
Du har missat huvudfrågan, nämligen att påminnelseavgiften 500:- är orimlig!
Ja, hade avgiften varit rimlig. Dvs 50-100:- (100:- är i överkant, 50:- verkar vara praxis) så hade jag inte reagerat.

• Gilla
Reqans
  • Laddar…
Jag missade att betala skatten när jag ställde på sommarbilen, den skulle vara betald en fredag, 277 spänn. Jag kom på det på fredag em o betalade in den så pengarna kom in på måndagen. När det damp ner 100 spänn i påminnelseavgift 2 dagar senare vart jag sur så jag förstår dig helt, Hade det kommit 500 spänn hade min småländska själ gråtit blod.

Jag vet att det var mitt fel men jag förstår verkligen att ts resonerar som han gör och jag håller med om det. Men som vanlig hederlig arbetare med ordnad ekonomi får man betala o vara glad medans bidragstagande pundare glatt skiter i o betala:D

Stew skrev:
Mjo, men pengarna är ju tänkta att gå tillbaka till vägnätet.
Vilka pengar? Iaf för några år sedan så hade systemet högre utgifter än inkomster (källa: wikipedia)

b8q skrev:
Vilka pengar? Iaf för några år sedan så hade systemet högre utgifter än inkomster (källa: wikipedia)
Tänkta skrev jag. Alltså tanken är, och var, att pengarna som kommer in ska gå tillbaka till att förbättra vägnätet. Eller stämmer inte detta? Att de inte lyckas få in pengarna är ju en annan sak.

Jag håller med dig Stew. Och straffet borde stå i proportion till brottet, att betala in 16 kronor tre dagar försent tycker jag personligen inte motiverar en straffavgift på 500 kronor. Vad brukar vanliga företag ta i förseningsavgift? 50 kronor för papperskostnader m.m. avseende påminnelsen?

• Gilla
Reqans
  • Laddar…
När mina kunder betalar mina fakturor försent straffar jag inte heller dem. Klart det ska betalas i tid men alla kan göra misstag och det handlar ju också om service och att kunna tala med sina kunder tycker jag. Är det däremot ett upprepande beteende där någon satt i system att betala försent är det ju en annan femma men så är nog inte normalfallet.

Jag har inte missat någonting, på den faktura som skickas ut står det klart och tydligt vad som gäller. Betalningsregler är som bekant, om inget annat överenskommits så skall man betala på anmodan. Angående jämförelse med utebliven lön så förstår nog var och en av er att det är principen det handlar om. Men men, det är som vanligt om det drabbar mig är det för j.vligt om det drabbar någon annan så är det skit samma.

cecar33 skrev:
Jag har inte missat någonting, på den faktura som skickas ut står det klart och tydligt vad som gäller. Betalningsregler är som bekant, om inget annat överenskommits så skall man betala på anmodan. Angående jämförelse med utebliven lön så förstår nog var och en av er att det är principen det handlar om. Men men, det är som vanligt om det drabbar mig är det för j.vligt om det drabbar någon annan så är det skit samma.
Jojo. Men nu är detta ett tvingande avtal, eller faktura. Jag måste göra mina besök på sjukhuset, som ligger 200m från tullen. Jag har inget val. Jag kan läsa, och förstår vad som står på fakturan. Men det behöver väl inte betyda att man håller med? Eller att man inte kan (och ska) reagera på det. Om någon ber mig att stoppa ner handen i en mixer bara för att det står i ett avtal så kommer jag göra allt för att bryta avtalet (dålig liknelse, men kom inte på något bättre :))
Jag är inte av den typen som bara accepterar för att det "är så". Är det fel, vilket detta är, så blir jag irriterad och skickar mail, ringer samtal och försöker fixa det. Här kan jag inte göra något. Jag är bara en splachad fluga på vindrutan för transportstyrelsen. Ytterliggare en i mängden som de kan få lätta pengar från.
Att förstå och acceptera är två olika saker.

Ang. lön. Så är det inte principen. Om företaget är ett par dagar sent med lönen så får inte jag som anställd ett öre för det, och kan nog inte heller kräva något. Här kräver företaget en "ränta" på runt 3500% för 2 arbetsdagar (4:a med helg). Hade jag fått 500:- extra för att de missat lönen med ett par dagar hade jag varit jätteglad, hade varit ännu gladare om jag fått 3500% på lönen i bonus. Hade räckt med 35% om jag ska vara ärlig :)

Edit: Klart, jag har ju val. Jag kan ställa bilen på en pendelparkering och ta bussen. Men det blir dyrare än tullarna + bensin och tar väldigt mycket längre tid.

Redigerat:
Elina Blom Westergren skrev:
När mina kunder betalar mina fakturor försent straffar jag inte heller dem. Klart det ska betalas i tid men alla kan göra misstag och det handlar ju också om service och att kunna tala med sina kunder tycker jag. Är det däremot ett upprepande beteende där någon satt i system att betala försent är det ju en annan femma men så är nog inte normalfallet.
Så tänker nog de flesta företagarna. Även de större. Att det skadar kundrelationen om de straffar sina kunder för hårt. 50:- i påminneleavgift. Visst! Det tror jag inte kunderna blir stötta för. Men om företagen istället hade krävt inbetalning på dagen samt haft en avgift på 500:-. Det hade inte accepterats... Nu är skillnaden att det är staten som bestämt detta... Och de kan tydligen köra med oss hur som helst.

Nu ska ju avgiften ändras, men när? Och till vad? Vet någon detta?

Har nu anmält mig till autogiro för att slippa detta. Brukar ligga på 16-50:-/månaden för två bilar. Så autogiro-dragningen kommer inte märkas. 500:-, det märks därimot.

Stew
Du har helt rätt i att det är ett tvingande avtal
Du skriver;
Men det behöver väl inte betyda att man håller med?

Nej, men då får man ju stå för konsekvensen av det, vilket i detta fall är 500 kr om man inte uppfyller villkoren.
Men jag vill även påpeka att jag anser att 500 kr är orimligt hög summa.

M
Är inte 500kr motsvarande böter för snatteri? Snacka om rimlig straffskala.

Stew, Vill du vara med i aftonbladet o se ledsen ut så kan du polisanmäla högsta chefen på transportstyrelsen för ocker, Tidningarna hänger garanterat på. Kan ju väcka en debatt iaf.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ocker

• Gilla
Reqans
  • Laddar…
Äsch. Hade jag varit stark och frisk, så hade jag förmodligen gjort en jättegrejj av det hela. Jag är sådan. Problemlösare. Men nu orkar jag inte. Blir mest trött på att bli utnyttjad av staten. De utnyttjat mig (oss) redan på så många olika sätt. De hittar alltid vägar att ta in mer pengar. Visst! Pengarna måste komma in för att vi ska kunna fortsätta vårt välfärdsamhälle. Men ta in pengarna på rätt ställe. 500:- i påminnelseavgift på en faktura på 16:- är inte rätt ställe. Lägg det på något annat istället.

Har ingen källa just nu, men minns jag inte fel så får företag inte ta ut oskäliga påminnelseavgifter. Däremot får staten... Har för mig att detta var på tapeten då tullarna infördes i Sthlm oxå

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.