Julas säljer skruv av fabrikat Heco.
De har korrosivitetsklass C4, vilket verkar bra.

Dessa skruv, tillsammans med Gunnebo, som min byggmaterialhandlare har, räcker för mig.
Varför snåla och försöka med något sämre?

Har varit med om att Biltemas ankarskruv gått av redan vi när man skruvar i dem.
Typiskt användningsområde är att förankra takstolar. Bra om de sitter kvar!
Känns inte bra att använda i en byggnad som skall stå i 50 - 100 år.

Och att använda trallskruv i A2-kvalitet i regelkonstruktioner verkar rena vansinnet.
A2 är billigaste sorten "rostfritt", så'nt man gör kaffeskedar av.
Alltså så'na som Uri Geller böjde med tankekraft :)

Anna1984 skrev:
[länk]

Är det här sämre skruv än Julas Heco menar du? Och biltema skruv ska jag inte heller köpa?
Hecos och Biltemas C4 utomhusskruvar har jag använt i massor för reglar/konstruktion inne/ute (mest 5-6x90-100) och jag tycker att de är likvärdiga, bra och betydligt billigare än tex. esseve.
Har övergått mer till biltemas då de är billigast (bra erbjudande på 4-pack). Biltemas har även några omvända "fräsgängor" som jag inte vet vad de egentligen är bra för? Olika skruvfabrikanter har olika argument för dessa...

Skillnaden BT/Heco mot tex http://www.lapplandimporten.eu/Skruv...eskruvar-torx/ är att de senare är otestade, något som inte uppväger den lilla prisskillnaden för mig.

edit: BT-skruven som avses: http://www.biltema.se/sv/Bygg/Faste...-galvaniserat/Traskruv-utomhus-100-st-870250/

Redigerat:
nanowire skrev:
Hecos och Biltemas C4 utomhusskruvar har jag använt i massor för reglar/konstruktion inne/ute (mest 5-6x90-100) och jag tycker att de är likvärdiga, bra och betydligt billigare än tex. esseve.
Har övergått mer till biltemas då de är billigast (bra erbjudande på 4-pack). Biltemas har även några omvända "fräsgängor" som jag inte vet vad de egentligen är bra för? Olika skruvfabrikanter har olika argument för dessa...

Skillnaden BT/Heco mot tex [länk] är att de senare är otestade, något som inte uppväger den lilla prisskillnaden för mig.

edit: BT-skruven som avses: [länk]
Tycker nog att biltemas ser ut som ett bra alternativ och bra med rabatten på 4 pack.

Kan ju tyvärr inte köpa hur mycket skruv som helst så vilka dimensioner tycker ni att jag bör lägga krut på?
Vilka kommer mest till användning?
Ska inreda en hel övervåning med allt vad det innebär.

TS: Köp du Biltemas 5x90-skruvar för inomhusbruk, de har fräsgängor och torxfäste, är starka så det räcker och bra pris. Grövre än 5mm tenderar att spräcka reglarnas ändträ tycker jag. Ta dessutom en liten klick vanligt trälim där du fäster reglarna så glider reglarna in bra och sitter som järnet utan knarr sedan.

Utomhus är nog Hecos Protect4 de absolut mest prisvärda skruvarna sett till kvalitet och pris, i mitt tycke. Essve gör bra grejer, men inte så bra att det motiverar priset.

• Gilla
Gabbe1
  • Laddar…
Forbo skrev:
Utomhus är nog Hecos Protect4 de absolut mest prisvärda skruvarna sett till kvalitet och pris, i mitt tycke. Essve gör bra grejer, men inte så bra att det motiverar priset.
Någon speciel anledning till att du tycker Hecos Protect4 är bättre än Biltemas motsvarande? Nyfiken då jag använt båda, särskillt Heco, och tycker de verkar likvärdiga.

Brukar förespråka kvalitetsskruv, i synnerhet ute och i tunnare dimensioner (dit räknar jag även ankarskruv, gipsskruv och dylikt).
För grövre skruvar till invändiga regelverk tycker jag t.ex. biltemas funkar utmärkt! Har nyligen byggt grovhyllor med biltemas 6x80 och det sitter som berget och mer därtill. Allt skruvat med makita slagdragare, ingen snäll maskin mot dåliga skruvar! Inga missöden.
Skulle aldrig använt billig trallskruv till regelvirke, ofta mjuka och klena.

Beror väl på vad man bygger.
Sätter man upp en vägg med plywood/OSB/spånskiva och gips så behöver inte skruven vara stor alls för att hålla reglarna på plats då träfiberskivan med alla skruvar låser reglarna på plats.

Ska man göra något bärande så lär man ha vettiga skruvar dock...

• Gilla
tlundberg
  • Laddar…
Hallå! Jag är GDSare... Här överdimensionerar vi så det står härliga till!! ;)

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Nik206 skrev:
Hallå! Jag är GDSare... Här överdimensionerar vi så det står härliga till!! ;)
Gör vi ? Hur då menar du?

Nik206 skrev:
Allt skruvat med makita slagdragare, ingen snäll maskin mot dåliga skruvar! Inga missöden.
Ok, nu blir det lite OT, men det är ju så att en anledning till att man använder just slagskruvdragare är att den är skonsammare mot bits och skruvar.

Tex rostfri trallskruv kan vara mycket svår att dra med vanlig skruvdragare eftersom den är så mjuk/klen, men med slagskruvdragare brukar det gå helt utan problem.

Gabbe1 skrev:
Ok, nu blir det lite OT, men det är ju så att en anledning till att man använder just slagskruvdragare är att den är skonsammare mot bits och skruvar.

Tex rostfri trallskruv kan vara mycket svår att dra med vanlig skruvdragare eftersom den är så mjuk/klen, men med slagskruvdragare brukar det gå helt utan problem.
Min uppfattning är nog tvärtom, skonsam mot handled och skruvskalle.
Men bits (billiga såväl som märkes, dock ej fin-wera) och billiga pissskruv har jag haft sönder massor genom åren! Går rakt av helt sonika...

De kostar nästan på öret lika mycket per skruv. Finishen på Hecos ytbehandling känns mer jämn och på lite längre skruvar tycker jag Biltemas kan vara aningen skeva jämfört med Hecos... men å andra sidan har Biltemas fräs-gängor som ger något finare resultat. Jämnt skägg egentligen... jag köper lika gärna det ena som det andra antar jag:-)

Forbo skrev:
De kostar nästan på öret lika mycket per skruv. Finishen på Hecos ytbehandling känns mer jämn och på lite längre skruvar tycker jag Biltemas kan vara aningen skeva jämfört med Hecos... men å andra sidan har Biltemas fräs-gängor som ger något finare resultat. Jämnt skägg egentligen... jag köper lika gärna det ena som det andra antar jag:-)
Jag håller med om allt ovan utom kostnad, ex:[TABLE="width: 413"]
[TR]
[TD][/TD]
[TD][/TD]
[TD]antal
[/TD]
[TD]pris
[/TD]
[TD]Per st
[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]BT
[/TD]
[TD]5*100
[/TD]
[TD="align: right"]400
[/TD]
[TD="align: right"]269
[/TD]
[TD] 0,67 kr
[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Heco
[/TD]
[TD]5*100
[/TD]
[TD="align: right"]500
[/TD]
[TD="align: right"]399
[/TD]
[TD] 0,80 kr
[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]BT
[/TD]
[TD]6*100
[/TD]
[/TD]
[TD="align: right"]339
[/TD]
[TD] 0,85 kr
[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Heco
[/TD]
[TD]6*100
[/TD]
[TD="align: right"]5
[/TD]
[TD="align: right"]23
[/TD]
[TD] 4,60 kr
[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]BT
[/TD]
[TD]6*120
[/TD]
[/TD]
[TD="align: right"]429
[/TD]
[TD] 1,07 kr
[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Heco
[/TD]
[TD]6*120
[/TD]
[TD="align: right"]300
[/TD]
[TD="align: right"]399
[/TD]
[TD] 1,33 kr
[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]ESSVE Corrseal (Beijer)[/TD]
[TD]6*120[/TD]
[TD="align: right"]100[/TD]
[TD="align: right"]299[/TD]
[TD]2,99 Kr[/TD]
[/TR]
[/TABLE]

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.