TRJBerg
Har nyligen fått en förstutrapp/altan byggd. Golvbräderna är lagda med "exakta" mellanrum, dvs konsekvent och rätt mellanrum överallt. Inga kapningsfel.
Tryckt 34x140.

Marcus0321 Marcus0321 skrev:
Är du säker på att snickaren använt monteringsverktyget när de skruvade trallen. Med dold skruv med monteringsverktyg blir det svårare att montera trall enligt anvisningar. Vilken dimension har trallen?
De har använt sig av ett verktyg som ska vara anpassad för dold skruvning.
34*145 trall

K kniv skrev:
Det är inte bra gjort av hantverkaren, speciellt inte kapningen mot frisen.
Men låter som att du nog heller riktigt är med på vad ”dold infästning” egentligen är. För den är allt annat än dold, så lätt för den som inte har någon aning att få felaktiga förväntningar
Men lägg av nu! Du har ju inte en aning om vad du pratar om. Du hävdar att det är ett dåligt jobb av hantverkaren. Du dömer ut arbetet efter att ha sett EN ENDA kapning. En enormt uppförstorad bild. Du kanske kan lista varför TS valt att visa just den kapningen också? Om du visste någonting om verandabyggen så hade du vetat att saker och ting blir fel ibland. Man kan bli tvungen att fasa av en bräda i kanten, med exempelvis Feinsågen. Då kan det dessvärre bli så. Det är inget som direkt syns, omman inte kryper omkring med förstoringsglas. VILKET INTE ÄR MENINGEN. Skulle man som hantverkare skruva bort varje bräda, med minsta flisa på, skulle priset lätt hamna på det dubbla.

• Gilla
jkdsfsuoh och 3 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
så hade du vetat att saker och ting blir fel ibland.
Ja det klart det kan bli fel. Men då rättar man till det. Man lämnar inte något sånt här efter sig.
Träplankor med sprickor och ojämn kant, tecken på dåligt hantverk eller skador som behöver åtgärdas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

A AG A skrev:
Man kan bli tvungen att fasa av en bräda i kanten, med exempelvis Feinsågen.
Varför skulle man bli tvungen till det?

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
K
A AG A skrev:
Men lägg av nu! Du har ju inte en aning om vad du pratar om. Du hävdar att det är ett dåligt jobb av hantverkaren. Du dömer ut arbetet efter att ha sett EN ENDA kapning. En enormt uppförstorad bild. Du kanske kan lista varför TS valt att visa just den kapningen också? Om du visste någonting om verandabyggen så hade du vetat att saker och ting blir fel ibland. Man kan bli tvungen att fasa av en bräda i kanten, med exempelvis Feinsågen. Då kan det dessvärre bli så. Det är inget som direkt syns, omman inte kryper omkring med förstoringsglas. VILKET INTE ÄR MENINGEN. Skulle man som hantverkare skruva bort varje bräda, med minsta flisa på, skulle priset lätt hamna på det dubbla.
Men lägg av nu och tagga ner lite. Det är uppenbart inte en av de bästa hantverkarna som gjort det hela, omöjligt att förneka. Vi alla fattar att TS självklart lägger upp de bilder hen anser vara ”värst”. Och som jag skrev ligger nog halva sanningen i att TS har andra förväntningar på vad dold skrivning innebär.

Berätta gärna varför man skulle fasa av med multiverktyget? Är det vad som hantverkaren har försökt sig på här? Du verkar ju veta allt.

Det är klart det blir flisor runt skruvhuvuden. Händer oavsett skruv.

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
J Janne_KL skrev:
De har använt sig av ett verktyg som ska vara anpassad för dold skruvning.
34*145 trall
34/145 trall tar lite den platsen den vill med vanliga trallskruv så med dessa klena skruv man har i kanterna ”dolda” kommer inte styra trallen dit man vill. Eftersom trallen var ganska torr när den monterades så blir skruven mer synlig. Är det 75 mm långa skruvar de använt?

K kniv skrev:
Men lägg av nu och tagga ner lite. Det är uppenbart inte en av de bästa hantverkarna som gjort det hela, omöjligt att förneka. Vi alla fattar att TS självklart lägger upp de bilder hen anser vara ”värst”. Och som jag skrev ligger nog halva sanningen i att TS har andra förväntningar på vad dold skrivning innebär.

Berätta gärna varför man skulle fasa av med multiverktyget? Är det vad som hantverkaren har försökt sig på här? Du verkar ju veta allt.

Det är klart det blir flisor runt skruvhuvuden. Händer oavsett skruv.
Jag kan naturligtvis inte säga vad som var orsaken i just detta fall. Men något som händer, och är en trolig orsak är följande. Man lägger en fris, och mäter upp längderna på ett antal trallbrädor. Man går bort till kap- o gersågen och kapar till dem. Men när du har satt dit dem, ser du att det blev en vädigt ful springa mot frisen, då den inte var torr och därmed ojämn. Egentligen skulle trallbrädan kapats med några graders vinkel för att få det snyggt. Istället för att skruva bort och slänga trallbrädan, försöker man fasa av det hela litegrand. Enligt bilden kan det se väldigt illa ut. Men, jag har sagt det förut. Man ska inte krypa runt på golvet med förstoringsglas. Du kommer att hitta liknande fel på ALLA verandor. Nu säger jag inte att hantverkarem har gjort ett bra jobb hos TS, jag säger att det är omöjligt att svara på, efter de bilderna. Det tycker jag att även du borde förstå.

A AG A skrev:
Egentligen skulle trallbrädan kapats med några graders vinkel för att få det snyggt.
Ja alla kapar naturligtvis bort sig ibland. Men då svär man över sitt misstag och gör om. Man skruvar inte fast misstaget…

• Gilla
useless och 1 till
  • Laddar…
K
A AG A skrev:
Jag kan naturligtvis inte säga vad som var orsaken i just detta fall. Men något som händer, och är en trolig orsak är följande. Man lägger en fris, och mäter upp längderna på ett antal trallbrädor. Man går bort till kap- o gersågen och kapar till dem. Men när du har satt dit dem, ser du att det blev en vädigt ful springa mot frisen, då den inte var torr och därmed ojämn. Egentligen skulle trallbrädan kapats med några graders vinkel för att få det snyggt. Istället för att skruva bort och slänga trallbrädan, försöker man fasa av det hela litegrand. Enligt bilden kan det se väldigt illa ut. Men, jag har sagt det förut. Man ska inte krypa runt på golvet med förstoringsglas. Du kommer att hitta liknande fel på ALLA verandor. Nu säger jag inte att hantverkarem har gjort ett bra jobb hos TS, jag säger att det är omöjligt att svara på, efter de bilderna. Det tycker jag att även du borde förstå.
Nu lär väl de flesta riktigt duktiga hantverkarna inte lägga frisen först utan trallen. Sen renkapa på plats med cirkelsåg/sänksåg. Ta verktyget till trallen istället för att behöva bängla upp väldigt många, otympliga, långa brädor på en temporär sågbänk, mäta varje bräda, rita på osv. Sätta en stoppkloss är ju också möjligt men oavsett väldigt otympligt med 4-5m hängande på ena sidan och det gör lätt att kapen inte blir helt vinkelräta.
Att göra tvärtom är som att be om ojämnheter och att alla olika trallbrädor kommer tanda mot frisen. Och blir det behov av lite fasning på kanten tar man ett betydligt mer lämpligt verktyg än multiverktyget. Eller såga igen i kapger om det nu var det verktyg du tyckte hantverkaren borde använda. Inte skruva dit den när den nu ser ut som den gör. Det tycker jag även du borde förstå med dina 15 år+ eller vad du skryter med

• Gilla
Svetor och 1 till
  • Laddar…
Den avgörande frågan här är vad TS betalat för sitt trädäck/altan?

Det är en enorm spridning på kostnaden beroende på vem som gör jobbet och därmed också slutresultatet.

Är det en ”premium-snickare” som är noggrann och tar betalt för det eller är det ett gäng från baltikum eller seniorpoolen som erbjuder ett lågt pris men också ett grovt utförande?

Davidbagare
Jättedåliga bilder av TS. Man får ingen överblick alls över bygget. Bara några få detaljbilder på det som uppfattas som misstag. Är altanen 600 kvadrat, eller en liten på 30 kvadrat? Således jättesvårt att avgöra övergripande kvalitet på jobbet och allt här blir en 350 sidor lång gissandetråd och allmänt tyckande om altanbyggande i stort.

K kniv skrev:
Nu lär väl de flesta riktigt duktiga hantverkarna inte lägga frisen först utan trallen. Sen renkapa på plats med cirkelsåg/sänksåg. Ta verktyget till trallen istället för att behöva bängla upp väldigt många, otympliga, långa brädor på en temporär sågbänk, mäta varje bräda, rita på osv. Sätta en stoppkloss är ju också möjligt men oavsett väldigt otympligt med 4-5m hängande på ena sidan och det gör lätt att kapen inte blir helt vinkelräta.
Att göra tvärtom är som att be om ojämnheter och att alla olika trallbrädor kommer tanda mot frisen. Och blir det behov av lite fasning på kanten tar man ett betydligt mer lämpligt verktyg än multiverktyget. Eller såga igen i kapger om det nu var det verktyg du tyckte hantverkaren borde använda. Inte skruva dit den när den nu ser ut som den gör. Det tycker jag även du borde förstå med dina 15 år+ eller vad du skryter med
Så som du beskriver gör man absolut många gånger. Men det finns väldigt många tillfällen då man gör annorlunda. Som jag nämnt så kan man bara se en avkapad trallbräda som möter frisen. Det finns inte möjlighet att säga hur, eller vaför man lagt den brädan, eller hur den är sågad.
Anser du att det är att skryta, då man berättar hur länge man jobbat med någonting?

A AG A skrev:
Anser du att det är att skryta, då man berättar hur länge man jobbat med någonting?
Med din inställning, absolut inte. 😉

K
A AG A skrev:
Det finns inte möjlighet att säga hur, eller vaför man lagt den brädan, eller hur den är sågad.
Men du gjorde ett tafatt försök ändå och blandade in multiverktyg och kapger… För inte kunde du missa chansen att hävda att alla andra utom du har koll.

K kniv skrev:
Men du gjorde ett tafatt försök ändå och blandade in multiverktyg och kapger… För inte kunde du missa chansen att hävda att alla andra utom du har koll.
Vad snackar du om egentligen? Jag gav ett exempel på tillfällen då ett kapsnitt inte blir så bra. Men du tror tydligen fortfarande att man kan döma ut ett arbete/en hantverkare efter de bilderna. Vill du tro det, så får du väl göra det. Dock säger det en hel del om hur bristande dina praktiska kunskaper och erfarenhet är. Ärligt talat hade jag högre tankar om dig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.