S sturnus skrev:
The Internet is also Swedish?
Svenska forum.
Svara på svenska tack

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
E EB2 skrev:
What do you mean?
Det står på svenska.
Vad jag menar!!!.

• Gilla
LG1
  • Laddar…
Tigers eye Tigers eye skrev:
Hej! Jag har blivit trakasserad av min granne under mer en fem års tid nu och jag har fått nog! Polisanmälningarna hjälper inte och han bara fortsätter, han är en sjuk människa! Grunden är att han har ångrat sig när godkände vårt bygglovsansökan och ville göra allt för att vi skulle misslyckas. Han skrämde bort många byggare och till och med övertalade alla närmaste grannar att göra olika anmälningar till kommunen.
Senast han planterade häckar strax intill vårt garageväg som byggarna inte kunnat isolera pga honom. Väggen till garaget som är på källarplanet och ovanför ligger vårt sovrum som inte är färdigbyggt, väntar på nytt lov . Vi lämnade 10 cm från gränsen mellan garageväggen och gränslinjen. Han satte upp en metallstaket på gränslinjen och hämtade blom gjord, planterade stora buskar som de växer och trycker staketet in till vårt hus.
Och nu börjar han vattna varje dag! Han vattnar flitigt husväggen också! (Medan han ler). Man kan inte prata med honom, han och även hans fru svarade inte på mejl, sms, brev som jag skickade till de.
Igår, när jag gick framför huset, medan min man var i trädgården, plötsligt hoppade han nära framför mig och försökte skrämma mig med grimaser och sa något vad han kommer att göra med mig, sen gick iväg fort för att inte någon ska kunna se honom…
Här är våran husvägg jag fotograferade förgår kväll.
Vad ska vi göra? Vore tacksam att få vägledning av er kunniga! Tack på förhand.
Kanske off topic, men jag måste kommentera att hörnet verkar helt felmurat och glipar rejält i knuten? Det skulle bekymra mig mer än att det kommer vatten utanpå teglet när grannen vattnar, hur ska det hålla för väder och regn annars? Vad är det byggarna ska isolera menar du? grunden?

• Gilla
BengtH och 1 till
  • Laddar…
M Manhunter skrev:
Det står på svenska.
Vad jag menar!!!.
Kan du inte hänvisa till den forumregel som bestämmer att det bara får skrivas på svenska?

• Gilla
  • Haha
skogaliten och 15 till
  • Laddar…
F fnukis skrev:
Eftersom han hoppar fram och skrämmer dig och uttalar hot, så vore det nog på sin plats att du skaffar en bodycam & kameravervakar ditt hus för att samla underlag till en polisanmälan.
Tack, det har vi tänkt på. Jag vet inte hur ska jag göra det. Jag vill inte gå omkring med en kamera och på gatan kan man ej sätta kamera mot allmännyttan.
En gång kom han med sin hund mot mig när jag gick från huset en kväll och efter vi hade passerat varandra i mörkret vände han sig mot mig och skrek högt bakifrån för att skrämma mig. Sedan gick han mot sitt hus, som det har inget hänt. Jag lyssnade som vanligt med mina rocklåtar så ljudet dämpades litegrann, men jag blev så förbannad att jag gick tillbaka till deras hus, då även frun kom ut och öppnade dörren åt han. Jag tyckte inte göra något, eftersom jag var ensam men skrek av ilska att de får inte göra så mot mig.
Det har de gjort liknande flera gånger innan, inte bara mot mig även mot min dotter.
Jag är inte rädd för någon, men han är verkligen oförutsägbar!
Polisanmälningar alltid läggs ner.

• Wow
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
B Bearkarlsson skrev:
Kanske off topic, men jag måste kommentera att hörnet verkar helt felmurat och glipar rejält i knuten? Det skulle bekymra mig mer än att det kommer vatten utanpå teglet när grannen vattnar, hur ska det hålla för väder och regn annars? Vad är det byggarna ska isolera menar du? grunden?
Tack för ditt svar. Vi ska kolla det!

• Gilla
Anneli Reppe
  • Laddar…
Tack, det har vi tänkt på. Jag vet inte hur ska jag göra det. Jag vill inte gå omkring med en kamera och på gatan kan man ej sätta kamera mot allmännyttan.
En gång kom han med sin hund mot mig när jag gick från huset en kväll och efter vi hade passerat varandra i mörkret vände han sig mot mig och skrek högt bakifrån för att skrämma mig. Sedan gick han mot sitt hus, som det har inget hänt. Jag lyssnade som vanligt med mina rocklåtar så ljudet dämpades litegrann, men jag blev så förbannad att jag gick tillbaka till deras hus, då även frun kom ut och öppnade dörren åt han. Jag tyckte inte göra något, eftersom jag var ensam men skrek av ilska att de får inte göra så mot mig.
Det har de gjort liknande flera gånger innan, inte bara mot mig även mot min dotter.
Jag är inte rädd för någon, men han är verkligen oförutsägbar!
Polisanmälningar alltid läggs ner.
Sätt upp några synliga kameraattrapper riktade mot väggen och kanske vid er entre. Det kan få dårarna att lugna ner sig lite...

• Gilla
Anneli Reppe och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
M Manhunter skrev:
Svenska forum.
Svara på svenska tack
Är det en principfråga eller är det svårt att förstå?
Det finns inget förbud mot engelska (eller kinesiska etc) på forumet.
Är det jobbigt, ignorera inlägget eller personen och hoppa vidare.

• Gilla
skogaliten och 14 till
  • Laddar…
Nissens
Isoleringen skulle vara utanför källarväggen. Entreprenören (som var tyvärr en fuskare, visade sig senare) byggde väggen 10 cm från tomtgränsen.
Tänker du riva tegelväggen då?
Om du har 10 cm att bygga ut från befintlig vägg så får du inte plats med mer än typ 3-4 cm isolering eftersom väggpanelen tar plats.

Det låter minst sagt som ett tveksamt projekt. Sannolikt är det bättre att du isolerar inifrån.

Tänker du isolera alla ytterväggarna, eller bara den mot grannen? Om du inte isolerar alla väggarna blir man ännu mer fundersam över vad detta handlar om. Jag föreslår att du isolerar väggen mot grannen inifrån, de övriga kan du ju isolera utifrån om du vill. 😊

Det börjar kännas som att det är du som bråkar med grannen, inte tvärtom. Kanske bråkar ni lika mycket med varann…

Redigerat:
  • Gilla
SonnyListon och 6 till
  • Laddar…
Jag har ju 10 cm mellan väggen och tomtgränsen, men hur kan jag komma in där???
Man bygger inte 10 cm med från en tomtgräns, det ska vara så mycket utrymme att man kan sköta sin fasad utan att inkräkta på grannens tomt, det kan ni ju inte nu. Felet är således ert problem , jag kan inte förstår hur man har kunnat ge bygglov för en byggnad 10 cm från tomtgräns

• Gilla
Barrväxt och 9 till
  • Laddar…
@
Hej! Jag har blivit trakasserad av min granne under mer en fem års tid nu och jag har fått nog! Polisanmälningarna hjälper inte och han bara fortsätter, han är en sjuk människa! Grunden är att han har ångrat sig när godkände vårt bygglovsansökan och ville göra allt för att vi skulle misslyckas. Han skrämde bort många byggare och till och med övertalade alla närmaste grannar att göra olika anmälningar till kommunen.
Senast han planterade häckar strax intill vårt garageväg som byggarna inte kunnat isolera pga honom. Väggen till garaget som är på källarplanet och ovanför ligger vårt sovrum som inte är färdigbyggt, väntar på nytt lov . Vi lämnade 10 cm från gränsen mellan garageväggen och gränslinjen. Han satte upp en metallstaket på gränslinjen och hämtade blom gjord, planterade stora buskar som de växer och trycker staketet in till vårt hus.
Och nu börjar han vattna varje dag! Han vattnar flitigt husväggen också! (Medan han ler). Man kan inte prata med honom, han och även hans fru svarade inte på mejl, sms, brev som jag skickade till de.
Igår, när jag gick framför huset, medan min man var i trädgården, plötsligt hoppade han nära framför mig och försökte skrämma mig med grimaser och sa något vad han kommer att göra med mig, sen gick iväg fort för att inte någon ska kunna se honom…
Här är våran husvägg jag fotograferade förgår kväll.
Vad ska vi göra? Vore tacksam att få vägledning av er kunniga! Tack på förhand.
Vet inte hur tomterna ser ut i övrigt....har ändå förståelse för att grannen vill ha en häck mot er garagevägg....

• Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
Grannarna godkände bygglovet, men ångrade sig senare. Kanske hade de planerat från början att jävla med oss.
Grannen godkänner inte bygglov. Han kan ha åsikter i processen men det är fortfarande inte han som bestämmer.

• Gilla
MONTREAL och 5 till
  • Laddar…
M Manhunter skrev:
Sverige pratar vi svenska
Och skriver svenska på svenskt forum.
Engelskt forum engelska inte svenska.
Thank's for the information, Manhunter.

• Gilla
  • Haha
  • Älska
emmjo och 13 till
  • Laddar…
Nissens
@ @ndreas skrev:
Vet inte hur tomterna ser ut i övrigt....har ändå förståelse för att grannen vill ha en häck mot er garagevägg....
Ja, vill man djävlas med grannen så är det ett bra sätt att sätta en häck direkt mot väggen. Annars hade man ju kunnat sätta ett staket eller något som inte skadar husväggen eller gör det omöjligt att underhålla den…

M Mårten Levin1 skrev:
Det är ju uppenbart att ni har svällt in på hans hus sida med den nybyggda vägen. Erbjud att reducera er bredd mot att han tar bort sina buskar. Istället för buskar kunde det vara allsköns sopor som stod mot hans vägg.
Det var redan en liknande vägg där innan, men eftersom vi grävde ut källaren för att ha garaget nere och ha utrymme ovanför, måste källarväggen (under marknivån) isoleras mot grannen. Byggaren sa att de kan fixa isoleringen efter källarväggen och nedfarten byggs. Det har lämnats 10 cm från gränsen för att möjliggöra detta.

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.