210 513 läst ·
516 svar
211k läst
516 svar
Trakasserad av grannen i över 5 år, polisen gör inget
Gällande grannens rätt att inte tillåta er att bygga på ert hus från hans tomt är inte mycket annat att göra än att bli vän eller ersätta honom för att ni beträder hans mark, men han kan ju säga nej även om ni ger en generös ersättning.
Spola vatten på er vägg får han inte göra. Om han fortsätter skulle jag nog överväga att bara en gång, när han ser, spola hans trävägg med er slang och säga att ni vill det ska växa gräs på era 10cm. Kanske förstår han då att om han förstör er vägg kan han få sin förstörd. Hans garage står ju också nära tomtgräns.
Spola vatten på er vägg får han inte göra. Om han fortsätter skulle jag nog överväga att bara en gång, när han ser, spola hans trävägg med er slang och säga att ni vill det ska växa gräs på era 10cm. Kanske förstår han då att om han förstör er vägg kan han få sin förstörd. Hans garage står ju också nära tomtgräns.
Tack, du har rätt!🌷E EB2 skrev:Jag har sagt det förut men mot sådana här människor hjälper bara en sak - att svara med samma mynt och sätta hårt mot hårt. Ja, det kommer att bli obehagligt, men det är enda alternativet om dialog inte fungerar.
Sålunda, gör inget olagligt men börja med att motanmäla, filma honom när han hotar er och går därifrån, sätt upp strålkastare som ”råkar” lysa in på hans tomt, försök att ytterligare begränsa hans utsikt/göra tomten mörkare, ge honom och hans fru elaka kommentarer etc.
Mycket snack om den oisolerade garage väggen, jag förstår inte riktigt hur det var tänkt att gå till. Du har ju tidigare skrivit att det bara fanns 10cm kvar till gränsen?Tigers eye skrev:
Den röda. Där stod ett garage innan, när vi köpte huset. Vi ville bygga ut, så vi sänkte garaget under marken och byggde vårt sovrum ovanpå, för att ha den på bottenvåningen. Men grannen ändrade sig, fast de godkände bygglovet. De tyckte inte att arbetet påbörjades. Problemet var att entreprenören inte isolerade garageväggen utifrån, de sa att de kommer att göra isoleringen efter det, så de bara byggde väggen och lämnade en remsa mellan tomtgränsen och garageväggen, Den entreprenören inte slutförde arbetet, då grannen passade på och hämtade blomgjord samt planterade buskar dit!
Var det här Ni hade tänkt ha isoleringen?
Han hade möjlighet att inte godkänna bygget från början, och så gör han såhär ändå. Sjukt lågt, han kanske gjorde det avsiktligt för att jävlas när bygget väl står klart eller påbörjas, en narcissist?
Man får väl bara önska att en sån person jävlas med fel person och blir sönderslagen nån gång.
Till dess, häll några dunkar sånt där gift som dödar all växtlighet och kontaminerar jorden i många år framåt. Så dör hans växter och han kommer få svårt att plantera nytt såvida han inte gräver bort allt och ersätter jorden med nytt.
Var kreativ och hitta på sätt att jävlas tillbaks du med. Du kan inte prata med såna personer tyvärr och dem förstår bara ett språk och respekterar bara sina övermän.
Man får väl bara önska att en sån person jävlas med fel person och blir sönderslagen nån gång.
Till dess, häll några dunkar sånt där gift som dödar all växtlighet och kontaminerar jorden i många år framåt. Så dör hans växter och han kommer få svårt att plantera nytt såvida han inte gräver bort allt och ersätter jorden med nytt.
Var kreativ och hitta på sätt att jävlas tillbaks du med. Du kan inte prata med såna personer tyvärr och dem förstår bara ett språk och respekterar bara sina övermän.
Vattna häcken med diesel, det brukar fungera 😁Tigers eye skrev:
Hej! Jag har blivit trakasserad av min granne under mer en fem års tid nu och jag har fått nog! Polisanmälningarna hjälper inte och han bara fortsätter, han är en sjuk människa! Grunden är att han har ångrat sig när godkände vårt bygglovsansökan och ville göra allt för att vi skulle misslyckas. Han skrämde bort många byggare och till och med övertalade alla närmaste grannar att göra olika anmälningar till kommunen.
Senast han planterade häckar strax intill vårt garageväg som byggarna inte kunnat isolera pga honom. Väggen till garaget som är på källarplanet och ovanför ligger vårt sovrum som inte är färdigbyggt, väntar på nytt lov . Vi lämnade 10 cm från gränsen mellan garageväggen och gränslinjen. Han satte upp en metallstaket på gränslinjen och hämtade blom gjord, planterade stora buskar som de växer och trycker staketet in till vårt hus.
Och nu börjar han vattna varje dag! Han vattnar flitigt husväggen också! (Medan han ler). Man kan inte prata med honom, han och även hans fru svarade inte på mejl, sms, brev som jag skickade till de.
Igår, när jag gick framför huset, medan min man var i trädgården, plötsligt hoppade han nära framför mig och försökte skrämma mig med grimaser och sa något vad han kommer att göra med mig, sen gick iväg fort för att inte någon ska kunna se honom…
Här är våran husvägg jag fotograferade förgår kväll.
Vad ska vi göra? Vore tacksam att få vägledning av er kunniga! Tack på förhand.
Många har föreslagit hårt mot hårt. Ett alternativ är metoden jag använde mot mobbare när jag var ung - bara helt ignorerade mobbningen och behandlade den som vilken människa som helst som jag inte var intresserad av att bli kompis med. När man inte får någon som helst reaktion tappar de flesta energin för mobbning/trakasserier. Och din tegelvägg står med största säkerhet emot vattnet längre än så. Börja med att bara säga hej med ett leende och inget mer när ni ses. Lägg efterhand till ”skönt väder idag” eller annat du säger till andra grannar. Kan låta som att ge upp men är faktiskt motsatsen.
Vill du inte sänka dig till långt under hans nivå och verkligen visa att nu är det slut på det här. Tex såga ner hela häcken och slänga det utanför han dörr. Sen eventuellt eskalera från det under lång tid framöver.
Är du inte det så är det bara att flytta.
Gamla sura gubbjävlar som tror de har rätt att göra som de vill och som inte är helt friska i huvudet går inte att prata med och komma överens med
Sen att bygga så nära gränsen är ju väldigt osmart. Vilket ni tyvärr märkt nu.
Är du inte det så är det bara att flytta.
Gamla sura gubbjävlar som tror de har rätt att göra som de vill och som inte är helt friska i huvudet går inte att prata med och komma överens med
Sen att bygga så nära gränsen är ju väldigt osmart. Vilket ni tyvärr märkt nu.
Det är byggnadsnämnden som godkänner bygglov, grannen hörs i processen, men har inget veto. Så vad är det han godkänt och nu tagit tillbaka?Tigers eye skrev:
Den röda. Där stod ett garage innan, när vi köpte huset. Vi ville bygga ut, så vi sänkte garaget under marken och byggde vårt sovrum ovanpå, för att ha den på bottenvåningen. Men grannen ändrade sig, fast de godkände bygglovet. De tyckte inte att arbetet påbörjades. Problemet var att entreprenören inte isolerade garageväggen utifrån, de sa att de kommer att göra isoleringen efter det, så de bara byggde väggen och lämnade en remsa mellan tomtgränsen och garageväggen, Den entreprenören inte slutförde arbetet, då grannen passade på och hämtade blomgjord samt planterade buskar dit!
Isoleringen skulle vara utanför källarväggen. Entreprenören (som var tyvärr en fuskare, visade sig senare) byggde väggen 10 cm från tomtgränsen. De var byggd en rejäll vägg på tomtgränsen (1961) innan under marknivån, då fuskade de inte med den! Den nybyggda källarväggen byggdes med en ”lucka” mellan för att isoleringen skulle kunna sättas där, makadam och annat isolering.S skyisthelimit skrev:
Medan entreprenören lämnade oss, tog grannen planteringsjord och satte buskar där, trots att han har bara en liten gång kvar för honom att använda. Se bild!