210 502 läst ·
516 svar
211k läst
516 svar
Trakasserad av grannen i över 5 år, polisen gör inget
TheImprovisor
Allvetare
· Västkusten
· 1 835 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
- Västkusten
- 1 835 inlägg
Hur hade entreprenören/byggaren tänk att isolera den, om jag förstår saken rätt, numer nedgrävda garageväggen med bara 10 cm att arbeta på? Utrymmet räcker ju iofs för att få dit en skiva pordrän, men det går ju inte att gräva för det utan att beträda grannens tomt?
Hela erat problem bottnar ju i att er byggnad ligger för nära tomtgränsen, och alltid har gjort. Ni har aldrig haft möjlighet att underhålla ert tidigare garage utan att beträda grannens tomt heller. Hur löstes det?
Visst, grannen är en skitstövel av rang, men problemet äger ni.
Hela erat problem bottnar ju i att er byggnad ligger för nära tomtgränsen, och alltid har gjort. Ni har aldrig haft möjlighet att underhålla ert tidigare garage utan att beträda grannens tomt heller. Hur löstes det?
Ja? Du har byggt i tomtgräns, grannen planterar i tomtgräns. Grannen behöver inte underhålla sin häck om han inte vill, den kan växa fritt. Vill du klippa det av grannens häck som växer över på din sida kan du göra det.Tigers eye skrev:
Grannen får förstås vattna sin häck, även om det är barnsligt att spola vatten på din fasad. Men lite sötvatten tar din fasad inte skada av.
Det här är anledningen till att man inte bygger i tomtgräns. Ditt bygglov innebär inte att du också får bestämmanderätt över grannens tomt.
Spelar ändå ingen roll vem som bodde där först eller vem som har störst tomt.Tigers eye skrev:
Bygglov gäller på hela utbyggnaden, inte bara garageväggen. Utrymme finns inte mellan grannarna, man kan inte minska garaget på brädden, den är redan smal. Vi skulle ha rivit hela och byggt ett annat hus istället, men vi fick inte göra det. Du ser inte helheten och det är svårt att beskriva kort för dig.
Vi försöker hitta bästa möjliga sättet att förhindra skador på huset i framtiden.
Helt otroligt att ni fått bygglov så nära tomtgränsen.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 876 inlägg
Det finns många det är synd om och jag har inget ansvar att anpassa mig till olyckliga människor som förstör min egendom....Biggle skrev:
Folk kan vara så himla knäppa. Tycker synd om er. Jag skulle montera upp lite skivor mot hans sida för att skydda. Att beträda hans mark är ju knappast olagligt, och allt som sticker in på er mark har ni ju rätt att ta bort om ni vill.
Om han hotar dig så skriv ner ordagrant vad han säger, vilken tid, och dokumentera så mycket du kan. Sen när du har tillräckligt får du gå till polisen igen.
Att konfrontera, eller skriva brev eller liknande är nog ganska meningslöst. Det är synd om honom får du tänka, kanske nån slags begynnande demens eller olyckligt liv. Folk som det är bäst att hantera med lågaffektivt bemötande. Föreställ dig att han är en 7 årig unge med diverse diagnoser och tala lugnt, lågmält och tydligt. Sen polisanmäl alla trakasserier. Blir det tillräckligt många så måste dom nog agera.
Men som jag skrev innan är det förmodligen inte värt att försöka förändra grannen heller. Jag hade flyttat. Polisen kan du glömma...
Fast nu är du bara fånig. Oavsett om du förstår svenska eller använder översättning, så kan du ju använda samma teknik när du svarar här på ett svenskspråkigt forum. Klart vi andra kan läsa och förstå dig om vi vill, men det är lite respektlöst att kräva att alla ska anpassa sug efter dig.S sturnus skrev:
Eller så gör du det fullt ut och använder ditt modersmål, så får vi jobba lite mer.
Det är så klart svårt att få en klar bild över en sådan här situation baserat på inlägg från Ena parten, men efter att ha läst en del tycker jag ändå det är lite märkligt att;Tigers eye skrev:
Isoleringen skulle vara utanför källarväggen. Entreprenören (som var tyvärr en fuskare, visade sig senare) byggde väggen 10 cm från tomtgränsen. De var byggd en rejäll vägg på tomtgränsen (1961) innan under marknivån, då fuskade de inte med den! Den nybyggda källarväggen byggdes med en ”lucka” mellan för att isoleringen skulle kunna sättas där, makadam och annat isolering.
Medan entreprenören lämnade oss, tog grannen planteringsjord och satte buskar där, trots att han har bara en liten gång kvar för honom att använda. Se bild!
* Ni köper ett hus med en befintlig byggnad på/nära tomtgräns, utan servitut eller liknande för underhåll.
- Det är 100% Ert problem, inte grannens, någon byggare eller annan. Det går inte att skylla på att man inte har koll på regler eller att det "är svårt att äga hus". Så kan det såklart vara, men då får man ta konsekvenserna av detta.
* Ni väljer trots detta att investera och göra en tillbyggnad på denna plats utan att säkra upp tillgång för underhåll.
- Det är också 100% Er problem. Spelar ingen roll om Ni känner Er lurade av byggare som lovat något. Det är såklart tråkigt, men det är fortfarande Ert problem. Har byggare lurat Er så innebär det inte att Ni automatiskt får tillgång till grannens tomt.
* Att det är "grannens fel" att Ni inte kunnat isolera Ert garage, förstår det inte alls. Finns det inte förutsättingar att lösa det från egen tomt så kan man inte skylla på någon annan.
Kortfattat: Det är väldigt trist situation och hade man haft en bra grannrelation hade inte problemet uppstått, Nu verkar inte det finnas och är det bara att se det strikt juridiskt, inte lägga energi på något som inte leder något vart och ta sitt eget ansvar.
Jag ställer mig också lite frågande till hela situationen, inte nog med att grannen är galen så har han dessutom fått med sig större delen av grannskapet och det låter som även polisen är med på någon slags konspiration mot Er. Då skulle iaf jag börja ifrågasätta min egen roll, ansvar och syn på det hela...
När dessutom man gillar de inlägg här som råder Er att vara otrevlig med grannar och eskalera situationen så känns det mindre bra....
Att utifrån situationen som den blivit så känns det svårt att ge några bra råd. Att vara den "vuxna" och gå över med en flaska vin och säga; "fan, det här har blvit jävligt dumt, förlåt för min del i det hela, hoppas vi kan gå vidare, om inte som vänner så iaf som grannar" skulle väl vara det vettiga, men som du beskrivit det med polisanmälningar m.m. så känns det ju svårt. Jag hade iaf gjort ett försök.
Sedan är frågan vad nästa steg skulle vara. Rent tekniskt vore det ju bra att få bort häcken och få tillträde till deras tomt för underhåll m.m. men man kan väl tänka sig att isf vill de ha något i utbyte, mer än en flaska vin.....
Som jag skrev innan, med facit i handen skulle ha varit bäst att inte börja bygga om och ut huset, bara flytta. Har man detaljplan from 50- talet och ett tomt nära grannar samt litar på bygg entreprenörer som säger att de kan sitt och visar sig att inte kan något bra, samtidigt staten låter de att ha byggbolag ändå, då är man verkligen en förlorare. Det är svårt att få tillstånd och ännu svårare att hitta rätta byggare om en elak granne försöker skrämma bort alla. Jag satsade allt på min familj och det känns tungt. Nu gäller att färdigställa vad vi hade påbörjat.TheImprovisor skrev:
Hur hade entreprenören/byggaren tänk att isolera den, om jag förstår saken rätt, numer nedgrävda garageväggen med bara 10 cm att arbeta på? Utrymmet räcker ju iofs för att få dit en skiva pordrän, men det går ju inte att gräva för det utan att beträda grannens tomt?
Eller också inser du att du inte kommer åt din ena garagevägg utifrån och anpassar dig efter det.Tigers eye skrev:
Du kan liksom inte tvinga grannen till något om det inte finns servitut.
Enda rimliga aletrnativet är att komma överens med grannen. Men då får du vara fantastiskt ödmjuk och kanske erbjuda något riktigt bra i utbyte dessutom.
TheImprovisor
Allvetare
· Västkusten
· 1 835 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
- Västkusten
- 1 835 inlägg
Att byggarna inte kan sin sak är fortfarande inte grannens ansvar.Tigers eye skrev:
Som jag skrev innan, med facit i handen skulle ha varit bäst att inte börja bygga om och ut huset, bara flytta. Har man detaljplan from 50- talet och ett tomt nära grannar samt litar på bygg entreprenörer som säger att de kan sitt och visar sig att inte kan något bra, samtidigt staten låter de att ha byggbolag ändå, då är man verkligen en förlorare. Det är svårt att få tillstånd och ännu svårare att hitta rätta byggare om en elak granne försöker skrämma bort alla. Jag satsade allt på min familj och det känns tungt. Nu gäller att färdigställa vad vi hade påbörjat.
Tyvärr är det så att allt, utom grannens personlighet, är erat ansvar. Att bygga nytt eller bygga om är en åtgärd som kräver kunskap, inte minst om man bygger inom planlagt område. Naivitet och okunskap må vara en förklaring, men ingen giltig ursäkt.
Att ni känner er lurade av byggarna är heller inte grannens ansvar, hur dum i huvudet han än må vara. Det är en fråga ni får ta med byggarna.
Naturligtvis förstår jag att situationen är jobbig. Den behöver lösas på olika nivåer, dels med byggare och dels med grannen. Att falla ner i självömkan löser inte problemen. Ni behöver sätta er ner och fundera ut, rent konkret, hur problemen skall lösas i stället för att älta dom.
Kan ni t.ex. hitta någon oberoende, t.ex. en jurist, som kan medla mellan er och grannen för att, med löfte om återställning, nyttja grannens tomt för att färdigställa isoleringen?
Nu vet jag inte hur länge sedan det var som ni grävde ner garaget och lät uppföra rummet i markplan, men då konflikten med grannen pågått i fem år utgår jag ifrån att den var pågående redan när ni startade byggprojektet vilket även incidenten med betongbilen antyder. Vad grundar sig den konflikten i?
När min man köpte huset i slutet av 80- talet, då hade vi inte behövt större utrymme. Vi har gjort misstaget att inte sälja och köpa ett större hus senare när vi fick flera barn men ville bygga ut istället. Vi visste ingenting om de krångliga regler och trodde på människor. Grannen fick hjälp av oss flera gånger, vi hade bra relation med de. Vi visste inget om avundsjuka och var för naiva. Nu har vi lärt oss hur det svenska samhället fungerar och det kostade mycket.S skyisthelimit skrev:Det är så klart svårt att få en klar bild över en sådan här situation baserat på inlägg från Ena parten, men efter att ha läst en del tycker jag ändå det är lite märkligt att;
* Ni köper ett hus med en befintlig byggnad på/nära tomtgräns, utan servitut eller liknande för underhåll.
- Det är 100% Ert problem, inte grannens, någon byggare eller annan. Det går inte att skylla på att man inte har koll på regler eller att det "är svårt att äga hus". Så kan det såklart vara, men då får man ta konsekvenserna av detta.
* Ni väljer trots detta att investera och göra en tillbyggnad på denna plats utan att säkra upp tillgång för underhåll.
- Det är också 100% Er problem. Spelar ingen roll om Ni känner Er lurade av byggare som lovat något. Det är såklart tråkigt, men det är fortfarande Ert problem. Har byggare lurat Er så innebär det inte att Ni automatiskt får tillgång till grannens tomt.
* Att det är "grannens fel" att Ni inte kunnat isolera Ert garage, förstår det inte alls. Finns det inte förutsättingar att lösa det från egen tomt så kan man inte skylla på någon annan.
Kortfattat: Det är väldigt trist situation och hade man haft en bra grannrelation hade inte problemet uppstått, Nu verkar inte det finnas och är det bara att se det strikt juridiskt, inte lägga energi på något som inte leder något vart och ta sitt eget ansvar.
Jag ställer mig också lite frågande till hela situationen, inte nog med att grannen är galen så har han dessutom fått med sig större delen av grannskapet och det låter som även polisen är med på någon slags konspiration mot Er. Då skulle iaf jag börja ifrågasätta min egen roll, ansvar och syn på det hela...
När dessutom man gillar de inlägg här som råder Er att vara otrevlig med grannar och eskalera situationen så känns det mindre bra....
Att utifrån situationen som den blivit så känns det svårt att ge några bra råd. Att vara den "vuxna" och gå över med en flaska vin och säga; "fan, det här har blvit jävligt dumt, förlåt för min del i det hela, hoppas vi kan gå vidare, om inte som vänner så iaf som grannar" skulle väl vara det vettiga, men som du beskrivit det med polisanmälningar m.m. så känns det ju svårt. Jag hade iaf gjort ett försök.
Sedan är frågan vad nästa steg skulle vara. Rent tekniskt vore det ju bra att få bort häcken och få tillträde till deras tomt för underhåll m.m. men man kan väl tänka sig att isf vill de ha något i utbyte, mer än en flaska vin.....
Att komma med en flaska vin till han blir det aldrig aktuellt.
”The damage is done, too late “