Det ser ut som om hans staket lutar in över er tomt. Säg åt honom att fixa det. Gör han inte det så kan ni kapa av de delar som går in över er tomt.

Gällande isolering, så måste det på något sätt gå att isolera från insidan.

• Gilla
MickePersson
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Det är byggnadsnämnden som godkänner bygglov, grannen hörs i processen, men har inget veto. Så vad är det han godkänt och nu tagit tillbaka?
Grannarna godkände bygglovet, men ångrade sig senare. Kanske hade de planerat från början att jävla med oss.

Bjud in den lokala MC-klubben på fika hos er. De har säkert samma problem som ni med grannar som ogillar deras närvaro. Alltså har ni redan där ett gemensamt diskussionsämne. . .

• Gilla
  • Haha
  • Älska
Fula ankungen och 6 till
  • Laddar…
Tigers eye Tigers eye skrev:
Hej! Jag har blivit trakasserad av min granne under mer en fem års tid nu och jag har fått nog! Polisanmälningarna hjälper inte och han bara fortsätter, han är en sjuk människa! Grunden är att han har ångrat sig när godkände vårt bygglovsansökan och ville göra allt för att vi skulle misslyckas. Han skrämde bort många byggare och till och med övertalade alla närmaste grannar att göra olika anmälningar till kommunen.
Senast han planterade häckar strax intill vårt garageväg som byggarna inte kunnat isolera pga honom. Väggen till garaget som är på källarplanet och ovanför ligger vårt sovrum som inte är färdigbyggt, väntar på nytt lov . Vi lämnade 10 cm från gränsen mellan garageväggen och gränslinjen. Han satte upp en metallstaket på gränslinjen och hämtade blom gjord, planterade stora buskar som de växer och trycker staketet in till vårt hus.
Och nu börjar han vattna varje dag! Han vattnar flitigt husväggen också! (Medan han ler). Man kan inte prata med honom, han och även hans fru svarade inte på mejl, sms, brev som jag skickade till de.
Igår, när jag gick framför huset, medan min man var i trädgården, plötsligt hoppade han nära framför mig och försökte skrämma mig med grimaser och sa något vad han kommer att göra med mig, sen gick iväg fort för att inte någon ska kunna se honom…
Här är våran husvägg jag fotograferade förgår kväll.
Vad ska vi göra? Vore tacksam att få vägledning av er kunniga! Tack på förhand.
Eftersom han hoppar fram och skrämmer dig och uttalar hot, så vore det nog på sin plats att du skaffar en bodycam & kameravervakar ditt hus för att samla underlag till en polisanmälan.

• Gilla
guac och 7 till
  • Laddar…
hornstäve hornstäve skrev:
Varför ska du ha åsikter om vilket språk nån väljer att svara på i en tråd?
Sverige pratar vi svenska
Och skriver svenska på svenskt forum.
Engelskt forum engelska inte svenska.

• Gilla
  • Arg
  • Ledsen
skogaliten och 11 till
  • Laddar…
@
F fnukis skrev:
Eftersom han hoppar fram och skrämmer dig och uttalar hot, så vore det nog på sin plats att du skaffar en bodycam & kameravervakar ditt hus för att samla underlag till en polisanmälan.
Blir svårt att filma på de 10 cm som tillhör TS tomt utan att olovligen filma grannens tomt. 🙄

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Eller ta lagen i egna händer.
Det bästa är sälja och flytta.

• Gilla
dicliff
  • Laddar…
M Manhunter skrev:
Det bästa är sälja och flytta.
Svårt att hitta en köpare som vill ärva den grannen. Eftersom garaget inte är färdigt blir det ju svårt att mörka den delen. Sen kan man ju även tycka att det är omoraliskt att inte berätta om grannen för en spekulant. Skulle jag köpa en fastighet och få reda på denna historia i efterhand så hade jag tyckt att säljaren var oärlig.

• Gilla
Dano65 och 1 till
  • Laddar…
@ @ndreas skrev:
Blir svårt att filma på de 10 cm som tillhör TS tomt utan att olovligen filma grannens tomt. 🙄
Går man över gränsen (bildligt) och hotar någon så är steget till att (bokstavligen) kliva över på grannens tomt nog inte särskilt långt.

H
Jag har ju 10 cm mellan väggen och tomtgränsen, men hur kan jag komma in där???
Du får ju klippa det som hänger över på dun sida tomgränsen. Grannen ska ju kunna sköta sina buskar på sin sida av häcken, det är kanske något du kan gå vidare med, kolla med kommunen.

S skyisthelimit skrev:
Mycket snack om den oisolerade garage väggen, jag förstår inte riktigt hur det var tänkt att gå till. Du har ju tidigare skrivit att det bara fanns 10cm kvar till gränsen?
Var det här Ni hade tänkt ha isoleringen?
Jag förstår inte heller hur TS har tänkt sig isolera väggen. Om det har grävts ner ett garage så nära tomtgräns hur gick det till?
Jag kan förstå att grannen blir frustrerad över sådan byggverksamhet 1 dm från tomtgränsen. Grannens godkännande till hela bygglovet verkar skumt.
Det måste ha hänt något på vägen fram.

• Gilla
Staffan_V och 6 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Du har ju några alternativ.
1. Bygg om så att du själv kan underhålla din vägg utan att gå in på grannens tomt
2. Bli sams med grannen
3. Du flyttar
4. Du ser till så att grannen flyttar
Alternativ 4 hade jag satsat på.

• Gilla
Arne 1808
  • Laddar…
M Manhunter skrev:
The Internet is also Swedish?

• Gilla
skogaliten och 2 till
  • Laddar…
M Manhunter skrev:
Sverige pratar vi svenska
Och skriver svenska på svenskt forum.
What do you mean?

• Haha
  • Gilla
emmjo och 4 till
  • Laddar…
Set var de ”kunniga” före detta byggarna som byggde garageväggen så. Det är svårt att förutse peoblem med bygg utan erfarenhet.

Han gör det avsiktigt

Det får han faktiskt inte, enligt jordbalken. Vi har föreslagit honom från början kompensation, men han avvisade.
Man kan ju beträda grannens tomt när han ej är hemma.

• Gilla
linneac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.