• Gilla
ylven och 17 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Finns det verkligen inget annat ställe med ordentlig tilltagen tomt att flytta till?

Varför bosätta sig på detta viset?
Måste vara bättre med hyreslägenhet, om man absolut vill bo riktigt nära varandra.

Undrar jag som bor ute på landet.

Sälj, köp nåt ute på vischan och glöm detta med dumma grannar en gång för alla.

Ingen som tar illa upp eller bryr sig om jag nu går ut och pissar hunden eller själv
Barnen växte upp här och vi köpte huset 89. Vi fick nya grannar sedan. Svårt att lämna allt, men först måste det färdigställas. Barnen studerar här också. Jag tycket om att cykla och att allt är nära och lätt att nå.
Bygget slukar våran energi och pengar, men jag trivdes här innan…Finns också några snälla grannar lite längre bort, men de närmaste är hemska.
Kanske måste vi flytta till slut.

• Gilla
  • Ledsen
Åboen1 och 3 till
  • Laddar…
Farstatjej90
Jarlingar Jarlingar skrev:
Många konstiga "råd" här..

Dokumentera!
Filma grannen när han vattnar.
Det är uppenbart att han gör det enbart för att jävlas.
Fogar och tegelsten riskerar att frostsprängas om det fryser.

Rättvisan är på er sida.
Trakasserier är vad grannen ägnar sig åt och det är viktigt att du dokumenterar allt.
För dagbok och filma så fort du får chansen så har du ett mycket bra utgångsläge i en framtida rättstvist.
Du har säkert rätt i att det är bra att dokumentera om man vill vinna en rättstvist.

Men om du står och filmar din granne som okynnesvattnar din fasad, då har du redan förlorat.

Flytta, TS.

• Gilla
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
S sturnus skrev:
Are you saying that the builders did it themselves without your knowledge? I don't believe it. This whole story doesn't add up to me. Since you and your neighbor have lived there for a long time, you should have met him and known that he is unfriendly. And if so, why did he allow the construction to reach the boundary of the plot? Wasn't it possible that you took advantage of his consent and built 10 cm from the boundary and that made him angry? If he was like you describe, he wouldn't have agreed to it. Maybe you promised verbally that there would be, for example, a meter of distance, but in agreement that it would reach the boundary? Such a conflicted neighbor wouldn't allow the extend like this.

Edit
The sentence you quoted makes me think I'm right. You probably explained the same thing to your neighbor, that it was the builders' fault that the wall was so close to his property.
Skriv på svenska!!

• Gilla
  • Arg
  • Haha
Littlefeat och 22 till
  • Laddar…
Är det värt alla tankar och tyckande mm, att ha en sån granne?

Leta, sälj och flytta så snart som möjligt.
Skit i detta, lägg tiden på nåt annat i stället, så blir det såååå mycket bättre.

• Gilla
dicliff och 4 till
  • Laddar…
M Manhunter skrev:
Skriv på svenska!!
You don’t understand the whole thing unfortunately. I have no time to explain now in English because it would take me at least one more hour. Believe me, it is crazy!
I will answer later in 🇸🇪

• Gilla
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
Mycket bra träning i Svenska.

Om ditt svar dröjer en timme extra är vi helt nöjda med.

• Gilla
Hasse Sandin och 2 till
  • Laddar…
På detta forum hade vi en diskussion för några år sedan kring en liknande situation. Det var en granne som också byggt fram till gränsen som krävde rättighet för underhåll från grannes tomt ( kanske som servitut) och det blev en process kring detta. Som jag minns det misslyckades man att få rättighet för undérhåll inne på grannes fastighet. Någon som minns och kan hitta denna diskussion?

Farstatjej90
K klimt skrev:
På detta forum hade vi en diskussion för några år sedan kring en liknande situation. Det var en granne som också byggt fram till gränsen som krävde rättighet för underhåll från grannes tomt ( kanske som servitut) och det blev en process kring detta. Som jag minns det misslyckades man att få rättighet för undérhåll inne på grannes fastighet. Någon som minns och kan hitta denna diskussion?
Det fanns också en annan tråd där grannen stod "med traktor och gasade" på kvällen för att störa. Jag vet inte vad ni tror att "vinna" betyder i ett sånt läge men jag är rätt säker på att jag hellre tackat för mig och gjort nåt roligare.🤔

• Gilla
Bj68 och 6 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det fanns också en annan tråd där grannen stod "med traktor och gasade" på kvällen för att störa. Jag vet inte vad ni tror att "vinna" betyder i ett sånt läge men jag är rätt säker på att jag hellre tackat för mig och gjort nåt roligare.🤔
Hm, man kan väl gasa tillbaka på lämpligt sätt...

Fairlane
S sturnus skrev:
Are you saying that the builders did it themselves without your knowledge? I don't believe it. This whole story doesn't add up to me. Since you and your neighbor have lived there for a long time, you should have met him and known that he is unfriendly. And if so, why did he allow the construction to reach the boundary of the plot? Wasn't it possible that you took advantage of his consent and built 10 cm from the boundary and that made him angry? If he was like you describe, he wouldn't have agreed to it. Maybe you promised verbally that there would be, for example, a meter of distance, but in agreement that it would reach the boundary? Such a conflicted neighbor wouldn't allow the extend like this.

Edit
The sentence you quoted makes me think I'm right. You probably explained the same thing to your neighbor, that it was the builders' fault that the wall was so close to his property.
It is very simple. They bought the house 1989 and the garage was already there at that time. When tiger eye writes that the builders did this, she means before they bought the house.

• Gilla
Dahlberg68 och 4 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
It is very simple. They bought the house 1989 and the garage was already there at that time. When tiger eye writes that the builders did this, she means before they bought the house.
The photo shows newly built walls and that's what TS writes.

• Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
Finns det möjlighet för er att ge tillbaka med hårdare metoder?
Vill han trakassera er så kan ni plocka han och ge han stryk. Eller ett "hot" att det räcker och kommer gå illa om han inye slutar. Det brukar funka på fega "average joes"/Svensson som iaf har ett konsekvens tänk och inte triggas igång.

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Det stora felet är att ni byggde så nära gränsen att ni nu är helt beroende av relationen med grannen. Då var det kanske ett teoretiskt problem för framtiden, men nu tyvärr verklighet. Synd, men ni kan inte räkna med att varken ni eller era hantverkare ska stå på granntomten när ni bygger eller sköter om ert hus.
Huset byggdes 1961, då byggde de vårt garage på tomtgränsen. Det finns många regler man ska följa när man bygger om. Man får inte bygga vad man ville. Och detaljplanen samt grannarna bestämmer.

• Gilla
Nuser och 2 till
  • Laddar…
Tigers eye Tigers eye skrev:
Hej! Jag har blivit trakasserad av min granne under mer en fem års tid nu och jag har fått nog! Polisanmälningarna hjälper inte och han bara fortsätter, han är en sjuk människa! Grunden är att han har ångrat sig när godkände vårt bygglovsansökan och ville göra allt för att vi skulle misslyckas. Han skrämde bort många byggare och till och med övertalade alla närmaste grannar att göra olika anmälningar till kommunen.
Senast han planterade häckar strax intill vårt garageväg som byggarna inte kunnat isolera pga honom. Väggen till garaget som är på källarplanet och ovanför ligger vårt sovrum som inte är färdigbyggt, väntar på nytt lov . Vi lämnade 10 cm från gränsen mellan garageväggen och gränslinjen. Han satte upp en metallstaket på gränslinjen och hämtade blom gjord, planterade stora buskar som de växer och trycker staketet in till vårt hus.
Och nu börjar han vattna varje dag! Han vattnar flitigt husväggen också! (Medan han ler). Man kan inte prata med honom, han och även hans fru svarade inte på mejl, sms, brev som jag skickade till de.
Igår, när jag gick framför huset, medan min man var i trädgården, plötsligt hoppade han nära framför mig och försökte skrämma mig med grimaser och sa något vad han kommer att göra med mig, sen gick iväg fort för att inte någon ska kunna se honom…
Här är våran husvägg jag fotograferade förgår kväll.
Vad ska vi göra? Vore tacksam att få vägledning av er kunniga! Tack på förhand.
Vilen av fastigheterna är din? Den vita eller den röda? Får inte ihop det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.