B Brynolf8 skrev:
Nja.
Om man medvetet står och spolar vatten på fasaden och det sen inte hinner torka innan det blir minusgrader på natten så finns det ju risk att teglet går sönder.

Skulle likställa det med skadegörelse.

Tyvärr så är det nog svårt att sätta dit honom för något brottsligt och få honom dömd.

Alternativen är nog som ovanstående redan nämnt.
1. Kom överens.
2. Flytta
3. Få grannen att flytta
4. Få grannen att sluta

Alternativ 3 eller 4 verkar ju bara vara möjligt om du köper ut honom dyrt eller om du på något sätt (här spelar ens moraliska kompass roll) lyckas övertyga honom.
Jag tvivlar på att grannen vattnar mer än en regnskur.

Frostsprängningar, visst, men det uppstår väl även efter regn?

• Gilla
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Fasaden och grunden måste väl tåla vatten, det är ju utomhus?
Inte daglig bevattning. Han låt inte isolera väggen utifrån. Så allt vatten kommer ner till vårt garage som är under marknivån. Vi har 10cm kvar från tomten, mellan garageväggen och tomtgränsen. Han hämtade blom gjord och planterade buskar ditt var vi skulle isolera väggen. Han lyssnade inte, svarade inte på brev som blev skickade till de, bara tog tillfället och beträdde den lite remsan med avsikt att förstöra för oss.
B Brynolf8 skrev:
Hade jag varit dig så hade jag flyttat om jag verkligen inte älskade huset/området/läget.
Hur ser ditt drömboende ut? Vill man verkligen ha grannar så nära?

Livet är för kort för att lägga energi på såna människor.
Vi bodde i huset sedan 1990, alla mina barn föddes där och vi ville ha större utrymme, ha allt på ett plan, bekvämare för oss. Äntligen ett eget arbetsrum för mig! Barnen ville stanna kvar. Efter långt letande i staden utan resultat bestämde vi att bygga ut och renovera allt, men det gick inte så bra. Vi hade otur med bygglovet, arkitekten och de grannarna och också med byggarna. Jag tror att vi var för godtrogna och naiva. Har man inte arkitekt, byggmästare, advokat i sin familj och extra millioner i fickan när man börjar bygga, blir det stora risker.
Med facit i handen hade jag flyttat för länge sedan. Men vi har lagt allt i den här bygget, planerat allt i detalj, förlorat mycket pengar och ville avsluta nu. Vi har blivit äldre också, orkar inte mer lidande.
Tack för ditt svar, du har alldeles rätt, bäst att inte lägga energi på sådana här människor.

• Gilla
  • Älska
sinuslinus och 11 till
  • Laddar…
K
Jarlingar Jarlingar skrev:
Många konstiga "råd" här..

Dokumentera!
Filma grannen när han vattnar.
Det är uppenbart att han gör det enbart för att jävlas.
Fogar och tegelsten riskerar att frostsprängas om det fryser.

Rättvisan är på er sida.
Trakasserier är vad grannen ägnar sig åt och det är viktigt att du dokumenterar allt.
För dagbok och filma så fort du får chansen så har du ett mycket bra utgångsläge i en framtida rättstvist.
Låt grannen gärna se att ni dokumenterar

• Gilla
AnitaBerit och 10 till
  • Laddar…
Farstatjej90
Tigers eye Tigers eye skrev:
.
Jag kommer aldrig ge upp mina rättigheter.
Jo. Gör det. Flytta.
Den här grannen, om det du säger stämmer, är sinnessjuk.
Sådana personer kan förstöra ditt liv om du börjar försöka "vinna" för det kommer kosta all din energi och grannen kommer aldrig någonsin bli frisk utan alltid vara sinnessjuk.

Det enda sättet att stoppa grannen är att på något sätt göra hans handlande för kostsamt, t.ex. med hämnd av olika slag. Men jag tror det är mer sannolikt att du själv blir sinnessjuk än att du löser problemet.... Avgrunden stirrar tillbaka in i dig och allt det där 🤔

• Gilla
NiklasHR och 34 till
  • Laddar…
S
F fribygg skrev:
Det går väl åt ett bud grannen inte kan motstå, förslagsvis dubbla marknadsvärdet.
Lägg ett avhugget, blodigt hästhuvud i hans säng, på natten när han sover.
Nästa dag är förhandlingsläget säkert bättre.

• Gilla
  • Haha
Messier1994 och 46 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jo. Gör det. Flytta.
Sådana personer kan förstöra ditt liv om du börjar försöka "vinna" för det kommer kosta all din energi och grannen kommer aldrig någonsin bli frisk utan alltid vara sinnessjuk.

Det enda sättet att stoppa grannen är att på något sätt göra hans handlande för kostsamt, t.ex. med hämnd av olika slag. Men jag tror det är mer sannolikt att du själv blir sinnessjuk än att du löser problemet.... Avgrunden stirrar tillbaka in i dig och allt det där 🤔
Folk kan vara så himla knäppa. Tycker synd om er. Jag skulle montera upp lite skivor mot hans sida för att skydda. Att beträda hans mark är ju knappast olagligt, och allt som sticker in på er mark har ni ju rätt att ta bort om ni vill.

Om han hotar dig så skriv ner ordagrant vad han säger, vilken tid, och dokumentera så mycket du kan. Sen när du har tillräckligt får du gå till polisen igen.

Att konfrontera, eller skriva brev eller liknande är nog ganska meningslöst. Det är synd om honom får du tänka, kanske nån slags begynnande demens eller olyckligt liv. Folk som det är bäst att hantera med lågaffektivt bemötande. Föreställ dig att han är en 7 årig unge med diverse diagnoser och tala lugnt, lågmält och tydligt. Sen polisanmäl alla trakasserier. Blir det tillräckligt många så måste dom nog agera.

• Gilla
StigPeter och 11 till
  • Laddar…
Låter väldigt problematiskt. Att prata direkt med grannen förstår jag redan är uttömt som lösning.

Finns någon granne/utomstående som kan medla? Inte så att ni blir vänner, men som kanske kan hitta en lösning där båda kan bo kvar utan att det är oresonligt.

Jag menar inte att du har fel, men jag är rätt säker på att han lever i en bubbla där han tycker sitt eget agerande är rimligt. Den kan du nog inte resonera honom ut ur, däremot kanske en medlare kan hitta en framkomlig väg som är acceptabel, om den föreslås av dig är han nog inte mottaglig. Men om en utomstående som han har någon form av respekt för, kanske det går.

• Gilla
klaskarlsson och 5 till
  • Laddar…
Om du sänker ner en tillräckligt stor presenning på din sida buskarna, så skyddar du väggen. Är den i gräslig färg retar den grannen, men om det är bra eller dåligt vet jag inte.

Om någon myndighet kräver att du tar bort den, visar du filmen där grannen spolar vatten på din fasad.

• Gilla
andyv och 17 till
  • Laddar…
Unikt namn
Flytta.
Hitta nån skön enplansvilla, kanske lite mindre närmare eventuella barmbarn där ni slipper sociopaten.
Det är inte värt att dra ut på det.

Låt nästa husköpare ta den kampen. Kanske kommer de bättre överens eller så vågar inte grannen jävlas med någon yngre på samma vis.

• Gilla
Åboen1 och 11 till
  • Laddar…
Har du kollat om det finns någon servitut eller gammalt godkännande som säger att du har rätt att vistas på hans tomtgränsen vid underhåll. ??

Jag håller med föregående om att spänna fast en ordenlig presenning längst med husväggen

• Gilla
Franken. och 8 till
  • Laddar…
Det brukar inte finnas servitut. Det fungerar oftast bra ändå.

Jag föreslår att du klär gaveln med plåt som går till tomtgräns.
Ja det kommer se kontstigt ut men du skyddar väggen

• Gilla
Franken. och 2 till
  • Laddar…
Tigers eye Tigers eye skrev:
Set var de ”kunniga” före detta byggarna som byggde garageväggen så. Det är svårt att förutse peoblem med bygg utan erfarenhet.
Are you saying that the builders did it themselves without your knowledge? I don't believe it. This whole story doesn't add up to me. Since you and your neighbor have lived there for a long time, you should have met him and known that he is unfriendly. And if so, why did he allow the construction to reach the boundary of the plot? Wasn't it possible that you took advantage of his consent and built 10 cm from the boundary and that made him angry? If he was like you describe, he wouldn't have agreed to it. Maybe you promised verbally that there would be, for example, a meter of distance, but in agreement that it would reach the boundary? Such a conflicted neighbor wouldn't allow the extend like this.

Edit
The sentence you quoted makes me think I'm right. You probably explained the same thing to your neighbor, that it was the builders' fault that the wall was so close to his property.

• Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
Finns det verkligen inget annat ställe med ordentlig tilltagen tomt att flytta till?

Varför bosätta sig på detta viset?
Måste vara bättre med hyreslägenhet, om man absolut vill bo riktigt nära varandra.

Undrar jag som bor ute på landet.

Sälj, köp nåt ute på vischan och glöm detta med dumma grannar en gång för alla.

Ingen som tar illa upp eller bryr sig om jag nu går ut och pissar hunden eller själv

• Gilla
Anneli Reppe och 11 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jo. Gör det. Flytta.

G g.kraft skrev:
Låter väldigt problematiskt. Att prata direkt med grannen förstår jag redan är uttömt som lösning.

Finns någon granne/utomstående som kan medla? Inte så att ni blir vänner, men som kanske kan hitta en lösning där båda kan bo kvar utan att det är oresonligt.

Jag menar inte att du har fel, men jag är rätt säker på att han lever i en bubbla där han tycker sitt eget agerande är rimligt. Den kan du nog inte resonera honom ut ur, däremot kanske en medlare kan hitta en framkomlig väg som är acceptabel, om den föreslås av dig är han nog inte mottaglig. Men om en utomstående som han har någon form av respekt för, kanske det går.
Tack, det vore bra att hitta någon, men han är hopplös. Han t.o.m. förbjöd några andra grannar att prata med oss. Han skriver anmälan till kommunen och skriver anmälan åt andra grannen också som de bara skriver under som dom egna. (Vi har konstaterat detta när vi läste de breven på kommunens hemsida.)
När de började gräva ut källaren, anmälde de att på natten en katt ramlade in i hålet. (Vilka djuraktivister😅), och blokerade de vägen för cementbilen. De lämnade bilen mitt på gatan, låste den och gick in till huset. Cementbilen kom och kunde inte köra fram. Grannen kom inte ut! Jag ringde till polisen som gjorde inget. Vi fick betala över trettio tusen för cementet som behövde kastas. Det har hänt massor…

• Gilla
  • Wow
  • Arg
  • Ledsen
Franken. och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.