M Maijckel skrev:
Så länge man beträder grannens tomt med samtycke kan det aldrig utgöra hemfridsbrott.
Men det är väl ändå fullständigt självklart. Ingen har väl gett uttryck för någon annan åsikt?

• Gilla
ajn82
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Men det är väl ändå fullständigt självklart. Ingen har väl gett uttryck för någon annan åsikt?
Jag citerade kanske fel inlägg. Längre upp i tråden påstod någon att man kunde utföra arbete på sitt hus från grannens tomt med stöd av allemansrätten, vilket underförstått (som jag förstår det) innebär att man tar sig rätten att beträda granntomten mot grannens vilja.

Kan man inte komma överens med grannen är det officialservitut som gäller (och inte allemansrätten) om man vill undvika allt vad hemfridsbrott och envarsgripande kan innebära.

• Gilla
Tigers eye och 1 till
  • Laddar…
J
A ajn82 skrev:
Att göra ett envarsgripande för att grannen målar sitt hus tror jag inte är en bra ide, flyktrisken måste anses minimal och man vet exakt vem personen är och bor. Det finns inte heller något akut brott att avstyra innan polisen anländer.
Håller med. Det är orlimligt att som någon skrev tidigare "brotta ned" nån som går in på tomten.

https://lawline.se/answers/envarsgripande-regler-och-forklaringar

klippt från texten

Där framgår att ett gripande endast får ske om det finns skäl att anhålla den misstänkte personen.

Det första kravet är att personen ha begått ett brott enligt svensk lagstiftning och betraktas som en gärningsman.

uppställs ett andra krav, nämligen ett krav på att det brott som begås måste ha fängelse i sin straffskala.

Det tredje kravet för att reglerna om envarsgripande ska äga tillämpning innebär att gärningsmannen måste påträffas på bar gärning eller på flyende fot.

...proportionalitets-, behovs- och försvarlighetsbedömning spela in i vilken typ av våld som får användas...

...man inte kan använda grovt våld mot t.ex. någon som gjort sig skyldig till en ringa stöld...

Jag har klippt i texten, läs länken för hela. Men helt klart är att man kan inte brotta ned någon som tagit ett kliv in på den egna tomten, om det är det enda som hänt.

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Men helt klart är att man kan inte brotta ned någon som tagit ett kliv in på den egna tomten, om det är det enda som hänt.
Men om personen vägrar att kvarstanna och försöker fly trots att vederbörande informeras om att han är gripen. Är det OK då? 😂

• Haha
Dowser4711
  • Laddar…
J
Alfredo Alfredo skrev:
Men om personen vägrar att kvarstanna och försöker fly trots att vederbörande informeras om att han är gripen. Är det OK då? 😂
Om personen försöker slå dig så blir väl fängelse i straffskalan, så det eskaleras.
Om du försöker slå någon som kommit in på din tomt så lär den som blir slagen kunna gripa tomtägaren.
Sen får tingsrätten reglera vad straffet för misshandel resp att gå på någons tomt är.

Om syftet att gå in på någons tomt är att hämta en boll, bortsprungen hund eller kolla om en takpanna blåst ned tror jag inte det renderar något straff. Om du traskar runt på din grannes tomt vareviga dag så kan det nog bli hemfridsbrott.

J JohanLun skrev:
Om personen försöker slå dig så blir väl fängelse i straffskalan
Fast något sådant frågade jag inte om. Jag frågade om det var OK att fysiskt kvarhålla personen, eventuellt genom att "brotta ned" om det krävs, i fall att personen försöker avvika trots att personen informerats om att denne är gripen?

Men vi kan släppa detta. Börjar bli rätt tramsigt...

• Älska
MONTREAL
  • Laddar…
C
Alfredo Alfredo skrev:
Jag frågade om det var OK att fysiskt kvarhålla personen, eventuellt genom att "brotta ned" om det krävs, i fall att personen försöker avvika trots att personen informerats om att denne är gripen?
Ja, det ligger (så klart) i sakens (gripandets) natur.

C cpalm skrev:
Ja, det ligger (så klart) i sakens (gripandets) natur.
Jag tycker nog inte att det är självklart hur mycket våld man får använda om man gör ett envarsgripande för ett så pass "tveksamt brott" som en granne på gården.

C
Alfredo Alfredo skrev:
Jag tycker nog inte att det är självklart hur mycket våld man får använda om man gör ett envarsgripande för ett så pass "tveksamt brott" som en granne på gården.
Du får använda så mycket våld som situationen kräver, men inte mer. Det har inget med brottets natur att göra.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Du får använda så mycket våld som situationen kräver, men inte mer. Det har inget med brottets natur att göra.
Men om den gripne fysiskt motsätter sig gripandet kan det ju sluta med att man halvt (helt?) slår ihjäl varandra. Jag undrar om verkligen det skulle anses försvarligt i dessa situationer.

• Gilla
TheImprovisor
  • Laddar…
TheImprovisor
Man måste ju bara älska detta.
Från gränsnära byggnationer som ställer till problem till att slå ihjäl varandra på 400 inlägg. 😁

• Haha
  • Gilla
Dowser4711 och 7 till
  • Laddar…
C
Alfredo Alfredo skrev:
Men om den gripne fysiskt motsätter sig gripandet kan det ju sluta med att man halvt (helt?) slår ihjäl varandra.
Det händer med jämna mellanrum 😐

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Det händer med jämna mellanrum 😐
Men bedöms det som ett korrekt hanterat envarsgripande?

Kort sammanfattning:
En byggnad har byggts så nära tomtgränsen att grannens garageuppfart måste grävas upp vid dräneringen. Därför ska nu grannen gripas.

• Haha
  • Gilla
mikekris66 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.