210 514 läst ·
516 svar
211k läst
516 svar
Trakasserad av grannen i över 5 år, polisen gör inget
Så det finns inget bygglov och har aldrig funnits ett giltigt? För att man ska få lov att börja bygga måste shartbesked ges, om det du skriver nu stämmer är hela ert bygga olagligt och ni ska betala stora sanktions avgifter och troligen återställa huset.
Det är så motsägelsefullt mot vad du sagt tidigare att om det stämmer i så fall bara är att gratulera till en väl genomförd trollning.
Det är så motsägelsefullt mot vad du sagt tidigare att om det stämmer i så fall bara är att gratulera till en väl genomförd trollning.
AndersPS,AndersPS skrev:
Så det finns inget bygglov och har aldrig funnits ett giltigt? För att man ska få lov att börja bygga måste shartbesked ges, om det du skriver nu stämmer är hela ert bygga olagligt och ni ska betala stora sanktions avgifter och troligen återställa huset.
Det har vi fått bygglov sedan, när vi gjorde en ny ansökan, även startbesked. Den här gott ut nu, så vi var tvungna att starta allt från början. Ansökan är inne, och allt väntar på att färdigställas. Äntligen! Jag skriver om vårt 25-årig historia med utbyggnad. Det känns faktiskt helt osannolikt, men tyvärr är verklighet.
Det är extremt svårt att följa din frågeställning, med diverse tillägg och ändringar av din berättelse, som helt förändrar situationen.Tigers eye skrev:
AndersPS,
Det har vi fått bygglov sedan, när vi gjorde en ny ansökan, även startbesked. Den här gott ut nu, så vi var tvungna att starta allt från början. Ansökan är inne, och allt väntar på att färdigställas. Äntligen! Jag skriver om vårt 25-årig historia med utbyggnad. Det känns faktiskt helt osannolikt, men tyvärr är verklighet.
Jag hoppar av för det är helt omöjligt för mog att förstå. Lycka till hur som, hoppas det löser sig för er.
Kranvatten innehåller klor och kalk vilket gör att det blir ett hårt vatten. Regnvatten är mjukt vatten .G gaidin skrev:
Om du har, typ, en läcka på ditt tak och försöker hitta den med att spola med kranvatten så kommer du inte att hitta läckan om det inte är en stor läcka. Vatten molekylerna håller ihop på ett annat sätt (ytspänningen).
Så slutsatsen borde ju bli att kranvatten är mindre farligt mot tegelväggen än regnvatten.C Cygni skrev:Kranvatten innehåller klor och kalk vilket gör att det blir ett hårt vatten. Regnvatten är mjukt vatten .
Om du har, typ, en läcka på ditt tak och försöker hitta den med att spola med kranvatten så kommer du inte att hitta läckan om det inte är en stor läcka. Vatten molekylerna håller ihop på ett annat sätt (ytspänningen).
Inget konkret? Inga hänvisningar till paragrafer i plan- och bygglag eller förvaltningslag? En tjänsteperson kan inte bara meddela ”Sorry, det blev lite fel..”. Ett gynnande beslut från myndighet kan inte bara dras tillbaka hur som helst.Tigers eye skrev:
För mycket att läsa igenom så jag skjuter iväg ett från höften, om vi ställer oss på TS sida, grannens häck växter la in över tomtgräns? Det är häckens ägare att tillse och åtgärda väl? Där har grannen att göra ett tag... Det ska vara 1dm mellan häck och fasad, inte mindre. Kul underhåll av häck.
Nej, häckens ägare ska beredas möjlighet att åtgärda det om kapning av grenar och rötter på TS sida kan anses medföra skada för häckens ägare.namnbyte skrev:
Om denne inte vill göra något åt det är det sedan helt upp till TS att åtgärda, på sin decimeter…
Medlem
· Västra Götaland
· 724 inlägg
Jag bad ChatGPT om hjälp, och här är svaret:
Mitt bästa råd till trådstartaren är att anlita en erfaren fastighetsjurist för att kartlägga sina rättigheter och ta nästa steg juridiskt, exempelvis genom att pröva saken i tingsrätt eller begära kontaktförbud. Samtidigt kan det vara värt att dokumentera allt systematiskt (ljud, bild, loggar) för att styrka trakasserierna. En tydlig och professionell linje kan ofta få större genomslag än polisanmälningar som läggs ned.
Så nu vet du TS!
Mitt bästa råd till trådstartaren är att anlita en erfaren fastighetsjurist för att kartlägga sina rättigheter och ta nästa steg juridiskt, exempelvis genom att pröva saken i tingsrätt eller begära kontaktförbud. Samtidigt kan det vara värt att dokumentera allt systematiskt (ljud, bild, loggar) för att styrka trakasserierna. En tydlig och professionell linje kan ofta få större genomslag än polisanmälningar som läggs ned.
Så nu vet du TS!
Fastighetsjurist?? Aha, där har vi det! Att vi inte tänkte på det!andreascarlsson skrev: