210 516 läst ·
516 svar
211k läst
516 svar
Trakasserad av grannen i över 5 år, polisen gör inget
Alla ni som undrar över isoleringen, jag förutsätter att trådatartaren menar dränering. Dvs att väggen under marken skulle få något slags skiva och att det skulle läggas dräneringsrör och sen makadam upp till markytan.
Om man läser ts inlägg om att grannen passade på att fylla hålet med jord istället och nu vattnar mot väggen så är det förståeligt att ts oroar sig för garageväggen som ligger under marken.
Om man läser ts inlägg om att grannen passade på att fylla hålet med jord istället och nu vattnar mot väggen så är det förståeligt att ts oroar sig för garageväggen som ligger under marken.
Tack för dina inlägg, klokt sagt!Farstatjej90 skrev:
Nu blev jag VERKLIGEN nyfiken på två saker:Tigers eye skrev:
Det var redan en liknande vägg där innan, men eftersom vi grävde ut källaren för att ha garaget nere och ha utrymme ovanför, måste källarväggen (under marknivån) isoleras mot grannen. Byggaren sa att de kan fixa isoleringen efter källarväggen och nedfarten byggs. Det har lämnats 10 cm från gränsen för att möjliggöra detta.
Fick ni någon som helst förklaring hur byggaren hade tänkt sig isolera en vägg under marknivå med endast 10cm fritt utrymme? Det borde väl även en oerfaren person förstå att det inte är möjligt.
Hur lyckades Ni ens göra denna tillbyggnad under mark 10cm från grannens uppfart utan att påverka/använda hans mark?!?! Var det kanske här konflikten uppstod från början?
Du vet inte vad han har gjort mot oss redan! Hur mycket vi har försökt! Räckte inte att ta bort flera träd från våran trädgård, som han tyckte att ger skugga mot deras uteplats, han ville bestämma över allt som är vårt. Sista trädet som är min dotters favorit, och ligger längst bort i trädgården ville han också ta bort. När vi sagt nej, då började han. Ingen kan säga nej till honom. Att ta emot hjälp från oss gick alltid bra. Men, men. Lång historia.Nissens skrev:
Eller också inser du att du inte kommer åt din ena garagevägg utifrån och anpassar dig efter det.
Du kan liksom inte tvinga grannen till något om det inte finns servitut.
Enda rimliga aletrnativet är att komma överens med grannen. Men då får du vara fantastiskt ödmjuk och kanske erbjuda något riktigt bra i utbyte dessutom.
Hur kan jag bli ödmjuk till någon som attackerar mig flera gånger på gatan och säger fula ord till mig? Som varje gång försöker med något idiotiskt? Han saktar ner bilen framför vårt hus och tittar in med ett stort leende när han ser mig/oss? Jag är en äldre kvinna och han är en man! Det är uteslutet!
Nissens skrev:
It looks like the neighbor is not the black sheep on this street.Tigers eye skrev:
You wrote earlier that the garage existed there and was built illegally by the previous owner. So you bought the property with an unauthorized building permit. Now you write that you demolished the entire house, so rebuilding it does not entitle you to rebuild the unauthorized building permit! You yourself write that you did not have a permit for that! I would also be upset if someone built such a high wall on my border without my permission. If it was the builders who promised you that everything was fine, then blame them, not the neighbor.
Ja, sådant skall man inte ge efter för om man vill ha kvar träden. Man bestämmer själv över sina träd.Tigers eye skrev:
Ja, precis som jag skrev så återstår då att acceptera att du inte kan komma åt garageväggen mot grannen utifrån.Tigers eye skrev:
Sista trädet som är min dotters favorit, och ligger längst bort i trädgården ville han också ta bort. När vi sagt nej, då började han. Ingen kan säga nej till honom. Att ta emot hjälp från oss gick alltid bra. Men, men. Lång historia.
Hur kan jag bli ödmjuk till någon som attackerar mig flera gånger på gatan och säger fula ord till mig? Som varje gång försöker med något idiotiskt? Han saktar ner bilen framför vårt hus och tittar in med ett stort leende när han ser mig/oss? Jag är en äldre kvinna och han är en man! Det är uteslutet!
Du kan inte kräva att få vara på grannens tomt helt enkelt.
Att han är en galning kan vi nog alla vara överens om när vi hör vad han gjort men det är ju ändå ett problem att ni inte kommer åt er fasad som ni byggt för nära tomtgränsen.
Problemet är inte hans häck eller staket, han har all rätt att ha det där och det kan ni inte göra något åt.
Låt det vara, ni kan ju inte bygga ut fasaden så lös det på annat sätt, I tråden råder många er att isolera på insidan och det verkar ju vara den enda lösningen.
Släpp allt med tomtgräns och fasad.
Hans trakasserier är däremot något ni borde kunna fokusera på, det måste ju såklart sluta.
Dokumentera, filma, anmäl, prata med era grannar o s v.
Gubben har ju uppenbarligen problem och mår inte bra men släpp tomtgräns och er fasad. Ni har ju själva försatt er i situationen med fasaden för nära gränsen så det är ju som det.
Att skrika och "skrämma", även med era barn, är ju såklart ett problem, fokusera på det.
En nyfiken fråga, vad är ditt modersmål? Du skriver ju bra och felfri engelska, är det kanske engelska? Jag är själv större delen av min tid utomlands och pratar mest engelska och blir bättre och bättre på det och det är inte heller mitt modersmål. Jag har dessutom väldigt svårt att lära mig den portugisiska kreol som de pratar här. 😁
Problemet är inte hans häck eller staket, han har all rätt att ha det där och det kan ni inte göra något åt.
Låt det vara, ni kan ju inte bygga ut fasaden så lös det på annat sätt, I tråden råder många er att isolera på insidan och det verkar ju vara den enda lösningen.
Släpp allt med tomtgräns och fasad.
Hans trakasserier är däremot något ni borde kunna fokusera på, det måste ju såklart sluta.
Dokumentera, filma, anmäl, prata med era grannar o s v.
Gubben har ju uppenbarligen problem och mår inte bra men släpp tomtgräns och er fasad. Ni har ju själva försatt er i situationen med fasaden för nära gränsen så det är ju som det.
Att skrika och "skrämma", även med era barn, är ju såklart ett problem, fokusera på det.
En nyfiken fråga, vad är ditt modersmål? Du skriver ju bra och felfri engelska, är det kanske engelska? Jag är själv större delen av min tid utomlands och pratar mest engelska och blir bättre och bättre på det och det är inte heller mitt modersmål. Jag har dessutom väldigt svårt att lära mig den portugisiska kreol som de pratar här. 😁
Är väl dränering som ska dit.
Hur det var tänkt att lösas på 10 cm förstår jag inte. Men om det är möjligt så får du välja om du ska sjunga under hans nivå eller strunta i det.
Väljer du det första så gräver du bort hans häck och ordnar dräneringen när han är bortrest.
Hur det var tänkt att lösas på 10 cm förstår jag inte. Men om det är möjligt så får du välja om du ska sjunga under hans nivå eller strunta i det.
Väljer du det första så gräver du bort hans häck och ordnar dräneringen när han är bortrest.
Hjälper nog inte att sjunga. Ts kommer inte åt väggen som vetter mot grannen utifrån, varken över eller under marknivå.M Mortsken skrev:
Så det är ju inte mycket att fundera över…
Det är direkt olagligt och kan leda till en mängd kostnader.M Mortsken skrev:
Sjunka skulle det klart stå.Nissens skrev:
Ja, det är inte lagligt. Därför får de välja om de ska sjunka under grannens nivå och lösa sitt problem trots att det inte är lagliga metoden.
Har inte påstått att det är en bra metod.
Bara att de har provat det andra och misslyckats.
Kvar finns olagliga vägen eller flytta.